|
|||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > שואה > שארית הפליטהעמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > היסטוריה במבט רב-תחומי > היסטוריה בספרות |
|||||||||||||||||||||||||
© באדיבות המכון הלאומי "גנזים", תל אביב
(6) וכך מתאר ק. צטניק את החיילים הנאצים העולים בסולמות אל מגדלי השמירה במחנה המוות אושוויץ: אני מביט אל הגרמנים העולים אל מגדלי השמירה שצריחיהם ננעצים בשמי השחר, בתוך הַקּוֹבַּלְט הכהה של שמי אושוויץ. בסולמות עולים צללים מהאדמה לשמים כמלאכים בסולם יעקב… רבי,(7) אני צועק, המלאכים לא יורדים מן השמים. בוא וראה, איך הגרמנים עולים בסולמות מאדמת אושוויץ לשמים. רבי! רבי! האם גם בשמים יש גרמנים?! גם לאחר הקרמטוריום? גם שם, בשמים, יהיו אנשי אס.אס? מלחמה לַאֲדֹנָי בעמלק! הם עולים להילחם באלוהי ישראל, ואתה שותק, רבי?! אתה יושב על הקרשים לפני הסלקציה כאביון מצורע ליד שער טיטוס ברומי ושותק, רבי?! מלחמה לַאֲדֹנָי בעמלק… עוד מעט יהיו גופותינו דלק ללב התנור שבארובתו יעלה אשמדאי לשמים להילחם באלוהי ישראל… מי יישאר…? רבי, מי יישאר?!…
ארבע האותיות – א.ד.מ.ע – הופיעו בעמוד הראשון בכל ספריו של ק. צטניק. לדבריו, היו אלה עבורו אותיות צופן סודיות שבעזרתן הצליח לשורד במחנה המוות אושוויץ ולהישאר בחיים. וכך הסביר: "מו"לים וקוראים, ידידים ומבקרים, שואלים לפירושן של ראשי תיבות אלה. ואני – אין הסבר בפי… וכי יאמין מישהו אם אומר, שארבע אותיות אלה שמרו עלי שנתיים ימים על פני פלנטת אושוויץ?"(8) פרופ' יחיאל שיינטוך, החוקר את תולדות חייו ויצירתו של ק. צטניק, זיהה את המקור של ארבע אותיות הצופן:(9) אותיות אלה הן ראשי תיבות של שלוש מילים בארמית – "אלוהא דמאיר ענני", שפירושן: "אלוהי (=רבי) מאיר, ענני (=ענה לי)". רבי מאיר היה מגדולי התנאים, חכמי המשנה, שחי במאה ה- 2 לספירה. בתקופה מאוחרת יותר קיבל את הכינוי "בעל הנס" בזכות האמונה בכוחן של המילים "אלוהי מאיר ענני", שנחשבו סגולה להצלת נפשות בזמן צרה. על כוחן של מילים אלה בהצלת נפשות – ובהצלת חייו של רבי מאיר עצמו – מסופר בתלמוד הבבלי (מסכת עבודה זרה, דף יח עמ' א). הערות (1) פרטים אלה ואחרים על תולדות חייו של יחיאל די-נור, הוא ק. צטניק, נתגלו על-ידי פרופ' יחיאל שיינטוך, מן החוג ללשון וספרות יידיש באוניברסיטה העברית בירושלים. פרופ' שיינטוך, החוקר את חייו ויצירתו של הסופר, גם מצא את תעודת הלידה שלו. הפרטים החדשים התפרסמו בכתבתו של תום שגב, "מי אתה קרל צטינסקי", הארץ, ז באב תשס"א - 27 ביולי 2001. (2) האותיות ק. צט (KT) מציינות בגרמנית את המילים "מחנה ריכוז". והכינוי "ק. צטניק" פירושו: אדם שהיה במחנה ריכוז (כמו: קיבוצניק – מי שחי בקיבוץ). (3) מתוך עדותו של ק. צטניק במשפטו של הפושע הנאצי אדולף אייכמן. (4) תום שגב, כותרת ראשית, כח באייר תשמ"ז – 27 במאי 1987, עמ' 20. (5) תום שגב, "מת הסופר יחיאל דינור, אבל ק. צטניק יחיה לנצח' ", הארץ, ג באב תשס"א – 23 ביולי 2001. (6) ק. צטניק, צופן: א.ד.מ.ע – משא הגרעין של אושוויץ, הוצאת הקיבוץ המאוחד, תשמ"ח - 1988, עמ' 77-73. (7) רבי: בספרו מתאר ק. צטניק כיצד עמד עם הרבי ונדונים אחרים בבלוק הבידוד באושוויץ "הגדוש שלדי אדם", וחיכה עד שיתפנה עבורם מקום בקרמטוריום… הסופר עמד שם לחוץ אל הרבי, והוא מתאר שגם אז, בציפייה למוות בקרמטוריום, הוא ראה בפניו של הרבי אור מיוחד, "אור גנוז". על הרבי אומר הסופר: "הוא היה לי נקודת אור באושוויץ." (8) תום שגב, הטריפ של ק. צטניק, כותרת ראשית, כח באייר תשמ"ז – 27 במאי 1987, עמ' 18. (9) תום שגב, "מי אתה קרל צטינסקי" הארץ, ז באב תשס"א – 27 ביולי 2001.
|
|||||||||||||||||||||||||
|