|
|||||||||||||||||||||
עמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > שואה > ההתנגדות הלוחמתעמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > שואה > גטו ובידוד > מזרח אירופה |
|||||||||||||||||||||
עיתונות המחתרת אודות רצח היהודים Uxoriatur Ex Ossibus Ultor (יקום נא מעצמותינו נוקם!) רציחתה של האוכלוסייה היהודית חסרת המגן הולכת ומתקדמת. יום-יום מגיעות בשורות איוב על מעשי רצח המוניים באוכלוסייה היהודית על ידי התליינים ההיטלריים בדרכים שונות ומשונות ביותר, לפי איזו תכנית שטנית סודית. וילנה, סלונים1 (Słonim), נובוגרודק2 (Nowogródek), קולו, קלודאווה3 (Kłodawa), חלמנו, ולאחרונה לובלין, מייליץ4 (Mielec) לבוב – אלה הן רק תחנות אחדות בדרך העינויים של אחינו האומללים. ובמקומות שבהם עוד "שורר שקט" ממתינים בלב חרד לדברים הגרועים ביותר. מה הוא הטעם של מעשי הרצח האכזריים הללו? איזו תועלת מבטיחים לעצמם הרוצחים ממעשיהם אלה? קשה להניח שאין זה אלא זעם וסדיזם, או רק הרצון להסיח מעל עצמם את כעסו של עמם שלהם, או רק הכוונה למשוך לצדם באופן כזה חלקים מן האוכלוסייה הבלתי יהודית, או אפילו כל אלה הסיבות ביחד. כאן יש משהו חדש. אך מה הוא? האם ההריגה ההמונית של היהודים היא מעשה הנעשה מנקודת הראות של הניצחון שמצפים לו? אנו יודעים, כי ב"סדר החדש" שהגרמנים רוצים להשליט אחרי הניצחון במלחמה, צריך להתבסס על הפיכת חלק מן הגזע האנושי לעבדים העובדים בשביל "אדוניו" הגרמני הקולקטיבי – בסדר הזה אין משימה ותפקיד בשביל היהודים, אנו יודעים, כי בקשר לתכנית זו צריכים היהודים "להיעלם מאירופה". אך כלום בשביל המטרה הזאת אין מספיקות השיטות שהשתמשו בהן עד עתה, שלפיהן צריכה האוכלוסייה היהודית למות ולהיעלם בהדרגה? הרי מלבד זה היה מדובר על איזו תכנית של מדגסקר5 וכדומה לזה. למה אפוא החיפזון הזה עכשיו? הפושע פוחד מפני הנקמה היהודית. שכן לשום קבוצה מן האוכלוסייה לא גרם כל כך הרבה ייסורים אכזריים ומחושבים, כמו ליהודים, והוא רוצה משום כך להשמיד את המתנקם המשוער. אמנם, ייתכן כי הפחד הזה מוגזם. נקמתם של הצ'כים, דרך משל, עשויה בלי ספק להיות נוראה יותר מן היהודית. אך אין זה כלל מן הנמנע, כי לאחר היהודים יבוא תור הצ'כים להשמדה ולאחר מכן תורם של אחרים. אלא שהדבר הקל ביותר הוא להתחיל מן היהודים. זהו ציבור שאינו רגיל בהתנגדות גופנית. מלבד זה, ההוצאות להורג המבוצעות באוכלוסייה היהודית אינן מעוררות אי-רצון אצל האוכלוסייה הלא-יהודית, שכן הלא-יהודים רגילים מאז ומתמיד להשמדת יהודים, אין זה מעלה אצלם אנלוגיה מדאיגה... אנו עומדים חסרי ישע וחסרי עצה מול אויב שכוחו איום, בשעה שאנו נטולי נשק ומגן. אולי יציל אותנו נס, שהוא תופעה שכיחה כל כך בתולדות עמנו. אולי תיסוג ידו של הפושע, לאחר שכבר רווה בדמי נקיים וחפים. אולי... אבל אם לא תיסוג היד הזאת, אלא תוסיף לרצוח, בכל זאת לא תשיג את מטרתה: לא יימלט הפושע מן הנקמה היהודית. לא ישיג נשקו הרצחני את היהודים הסובייטים, ואת אחינו בארץ ישראל ובהרבה ארצות אחרות. כל טיפת דם יהודי נוספת שתישפך כאן תגביר את צימאון הנקמה בכל יהודי, בכל מקום שהוא נמצא שם. הפושע ישיג מטרה הפוכה ממש מזו שהוא מתכוון לה. יגיעו הנה, יגיעו יהודים צעירים וחזקים עם הצבא האנגלי, הסובייטי והאמריקאי וידרשו דין וחשבון. מעשי הפשע לא יישארו בלא עונש. ככל שהפשעים הללו רבים יותר, כן יהיה העונש חמור יותר. הביטוח לא יצליח. גם אילו הצליחו החיות הרעות של היטלר להשמיד את כל האוכלוסייה היהודית, הנמצאת עתה בידיהן, הרי הנוקמים – הנוקמים היהודים – ימצאו את הפושע במאורתו שלו. קפיצת המוות של יהודי נובוגרודק בנובוגרודק הוציאו הרוצחים הגרמניים גזר דין כללי של מוות לכל יהודי המקום. תחת משמר של ז'נדרמים חמושים מכף רגל ועד ראש הובלו כל התושבים היהודים אל מקום ההריגה המוקף והסגור, שבכמה מקומות הוצבו בו מכונות ירייה. פנים אל פנים עם המוות הבלתי נמנע, העזו היהודים לעשות מעשה גבורה, בחינת תמות נפשי עם פלישתים. רגע לפני פתיחת האש התנפלו על הרוצחים, ובקרב של כוחות בלתי שווים, נדונים למוות, הכריחו את שוביהם ומעניהם לשלם בחייהם של 16 ז'נדרמים, לבושי מדים וחמושי נשק רב. (Słowo Młodych, פברואר-מרס 1942)
באתר יד ושם:
|
|||||||||||||||||||||
|