|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > שואה > המחנות > מחנות עבודה וכפיהעמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > שואה > גטו ובידוד > מזרח אירופה |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
להשלמת המידע ב-Wiadomości מס' 2, אנו מביאים להלן את רשימת מחנות העבודה שחוסלו בדיסטריקט ורשה. בחודש שעבר זרמו לגטו ורשה קבוצות יהודים מהמחנות שחוסלו: טארחומין (Tarchomin), קולבייל (Kołbiel), סלומצ'ין (Słomczyn) ליד גרוייץ (Grójec), בקרבוב (Karbów) ובצ'סטונייב (Częstoniew). ב-10 בדצמבר הגיעה קבוצה של 83 פועלים ופועלות יהודים מהמחנה לעבודה חקלאית בצ'רניאקוב (פרוור של ורשה) שחוסל.1 אנשים אלה במיטב שנותיהם, ששפעו עד לפני זמן קצר חיוניות רבה הם עתה עלובים ומיואשים, לבושים בלויי סחבות, לרגליהם נעליים קרועות או קבקבי עץ, לחייהם נפולות ועיניהם כבויות, הם מהלכים ברחובות הרובע ששבק חיים, אכן הם רקע הולם לעיר חרבה. הם התגוררו בקסרקטינים במחנות עבודה שונים – בתי מטבח ידועים לשמצה, בתנאי מאמץ גופני על אנושי, וברעב ויחס אכזרי-חייתי עסקו בעבודות ציבוריות וצבאיות. שיטת אושוויץ – השפלת האדם, עקירת שמץ של אצילות נפש, חרפת עבדות והתעללות בחסרי מגן הנתונים לחסדי הגרמנים – היא השיטה האופיינית כמעט לכל מחנות העבודה של יהודי פולין. לשם המחשה ברורה יותר של היחסים במחנות נביא קומץ עובדות המעידות שהגרמנים הפכו לחיות טרף.2 ובכן – במחצית נובמבר הוכו למוות 32 פועלים יהודים שעבדו במספנת מודלין (Modlin) 3, על שאיחרו בחמש דקות לעבודה. את "הפושעים" היכו למוות חיילים גרמנים (לא אנשי ס"ס) במקלות. נספר, כי בפחות משעה היו מוטלות בשלוליות דם גופותיהם המרוסקות של 32 בני אדם, כשרגליהם וידיהם נקרעו מהגוף, ראשיהם היו למסכות טרגיות, חלקי מוח ומעיים שפוכים, וכל זה לעיני כל הפועלים היהודים במחנה, ולהנאתו הגלויה של הצוות הגרמני על מעשי ידיהם. בעיר שיידלצה (Siedlce) היה מעשה שמסוגל להבינו רק המכיר את נוהגם של בני "עם האדונים" (Herrenvolk). חברה קבלנית גרמנית לבניין, רקמן (Reckman), שנהגה לחסל יום-יום את היהודים שאינם מסוגלים יותר למאמץ גופני, העזה לעשות כדבר הזה: בחומת אחד הבניינים הנבנים קברו בבטון שלושה פועלים יהודים בעודם בחיים. זעקות הנחנקים הביאו את המתעללים לידי טירוף של שמחה ממש. אנו מדגישים: את המעשה עשו גרמנים-אזרחים דהיינו (לא אנשי ס"ס ולא חיילי הוורמכט).4 המקרה השלישי קרה במחנה קרצ'ב: מפקד הז'נדרמים ברמברטוב (Rembertów), ליפשאו הידוע לשמצה, הרג את אחד מפועלי המחנה היהודים. האופייני למקרה זה אינו רצח פועל יהודי כשלעצמו, אלא נסיבות המעשה: לפני ההוצאה להורג השמיע התליין נאום מלא שנאת יהודים, הנידון למוות אולץ להתפשט ולעמוד בתנוחה הנוחה לרוצחו. וכל הפועלים היהודים הוכרחו להשתתף במעמד הרצח, ולאחר מכן לעבור בסך על פני הגופה ולירוק עליה. בשעת המעשה ליפשאו דרך ברגלו על ראשו המרוסק של הקרבן.5 לוורשה מגיעים מידי יום ביומו שברי אדם חדשים – כוח העבודה היהודי בשירות רוצחים, שלא היו מעולם צמאים כמותם – "הצבא הגרמני" המנצח. כמעט מדי יום מובאים לגטו יהודים שנתפסו בצד הארי של ורשה. כך, למשל, הגיעו לרובע היהודי ב-6 בדצמבר 200 "עבריינים" שהובאו לשם מהמפקדה שברחוב ז'לזנה 103 (ממפקדת הס"ס לגטו ורשה). ב-12 בדצמבר הובאו לגטו 36 יהודים. בלשים צדים יהודים או אנשים ממוצא יהודי הנמצאים מחוץ לגטו, מאיימים להורגם בו במקום, מאלצים אותם לצאת מדירותיהם ומגרשים אותם לגטו ללא ביגוד וללא כלי מיטה.6 ראוי לציין, כי בניגוד למדיניות "הליברלית" של הס"ס כלפי "עבריינים" אלה בערי השדה של הגנרל-גוברנמן לבשה שיטה זו צורה טרגית. הכוונה בעיקר לדיסטריקט קרקוב. בכפרים נערכים מצודים על יהודים "בלתי-ליגלים" בצורת צייד של ממש, בסיוע כלבים. "הטרף" הניצוד – על-פי-רוב נשים וילדים – מובא במשמר לעיר הסמוכה, ושם מוציאים את הקרבנות בפומבי להורג בבית העלמין המקומי. דוגמה לשיטה גרמנית זו היא העובדה כדלקמן: ב-5 בדצמבר ש"ז נערכה הוצאה להורג בוולברום (Wolbróm)7. קבוצה של 29 אנשים בליווי שוטרים כחולים ומוקפים בהמון סקרנים - - - הובאה אל בית הקברות ונצטוותה לפשוט את בגדיה ולשכב בעירום על הקרקע הקשה המכוסה בשלג. יריה בראש שמה קץ לייסורי הקרבנות. הרוצח היה ז'נדרמר גרמני. כך נרצחו 29 נערים, נערות, נשים, גברים וילדים. הרצח הטרגי וחסר הטעם של הקרבנות לווה בפרצי צחוק, לעג וגידופים - - -. הוצאות להורג דומות היו גם בפיליצה (Pilica) 8, במייכוב (Miechów) 9 ובמקומות אחרים. ראוי לציין עובדה שנקבעה לאחרונה, כי לאחר חשיפת הטרגדיה של טרבלינקה קוראת תעמולת השלטונות הגרמניים לרצוח כל יהודי המזדמן בדרך – ללא הבדל גיל ומין – כדי להיפטר מכל אדם העשוי לנקום בעתיד את פשעי הגרמנים.
בגטו ורשה משרתים כעת 240 שוטרים יהודים. בנובמבר ש"ז פעלו ברובע היהודי תשע חנויות לחלוקת מזון, המשרתות כ-7,000 לקוחות. בנובמבר ש"ז הגיעו לאומשלגפלאץ 55 קרונות מצרכים כגון תפוחי אדמה, לפת וכבול (להסקה) בעבור מפעלי חימוש שונים. דואר – בנובמבר ש"ז נשלחו 5,094 מכתבים ו-387 גלויות, הגיעו 8,403 מכתבים ו-18 מברקים. תמותה – בנובמבר היו 414 פטירות (שהן 1.2% מכלל האוכלוסייה היהודית). מהם 241 גברים ו-173 נשים. נורו ונפצעו 124 איש, מהם 81 גברים ו-43 נשים. בית חולים – עם חיסול מחנות העבודה ושובם של הפועלים לוורשה, מתמלא בית החולים. בין החוזרים מהמחנות אחוז ניכר של חולים. בריאות – בנובמבר ש"ז נרשמו 20 מקרי טיפוס בהרות ו-40 מקרי טיפוס הבטן. למרות השקט לכאורה השורר כעת בגטו ורשה, המתח לא פג והעצבים מוסיפים להגיב בכל עצמתם. האוכלוסייה היהודית קולטת את כל השמועות, המתקבלות על הדעת ושאינן מתקבלות על הדעת, והן מדירות שינה מעיניה. הכול חשים בבירור, כי פרק הזמן של יציבות יחסית הקיימת כיום הוא בן חלוף. סיוט ההשמדה המוחלטת של יהדות ורשה אינו נותן מנוח.11 להלן שלוש טבלות הממחישות בבירור את עצמת חורבן האוכלוסייה היהודית בוורשה בעקבות הגירוש. טבלה 1
טבלה 2
טבלה 3
(*Wiadomości, 22 בדצמבר 1942)
לקריאה נוספת:
באתר יד ושם:
מבחר חומרים בנושא המחנות הנאצים הערות שוליים:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|