|
|||||||||||||||||||||
עמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > שואה > גרמניה הנאצית והיהודים 1933-1939 |
|||||||||||||||||||||
קנלר שמואל, יליד ברלין (Berlin), גרמניה, 1925. ש. האם תוכל לספר מעט ממה שזכור לך מן התקופה שמעליית הנאצים לשלטון ועד "ליל הבדולח"? התקופה שבה למדתי בבית הספר היסודי, מגיל שש עד עשר, זכורה לי כתקופה של עליית הנאצים לשלטון. ב- 1933 הייתי בן שמונה וחוויתי את התמונה ברחוב במלוא התרשמותו של ילד: עוצמת הצבעים, הצבא, המדים החומים, ההמון באסיפות העם, הדגלים האדומים עם צלב הקרס שהשתלשלו מן הגג ועד לתחתית הבניין. אינני יכול להתכחש לעובדה, שבתור ילד היה בזה משהו המשדר עוצמה וביטחון. לא הבנתי כל כך שכל זה מאיים עלינו, עלי, על ישותי ועל עתידי, כפי שהתברר מאוחר יותר. האיתותים הראשונים באו לי בבית הספר, כאשר התלמידים היהודים בכיתה מצאו עצמם במיעוט והיו חשופים להתגרויות, לקללות ולהשפלות מצד התלמידים האחרים בכיתה ולעתים אף מצד המורים. היינו חשופים לתעמולה הנאצית בהזדמנויות שונות. למשל, כאשר גרמניה תבעה את חבל הסאר שבגבול צרפת (1935), ציוו עלינו בשיעור התעמלות ללכת סביב האולם (לחימום, כביכול), להושיט ידיים כלפי מעלה ולצעוק "הייל היטלר", ולומר במקהלה: "הסאר הוא שלנו!" באותו זמן גם הובהר לי, שיהדות אינה בהכרח זהה לציונות שהכרתי בביתי. אבא שלי היה ציוני מתחילת המאה, וכאשר נפל בשבי במלחמת העולם הראשונה לימד במחנה השבויים ציונות. בין תלמידיו שם היה בין השאר אריך מולר, שאחר כך ייסד את בית החרושת "אתא". אבל הייתה גם יהדות אחרת, זו שאמרה – אנחנו קודם כול גרמנים ואחר כך יהודים, וחבריי לכיתה באו גם מבתים כאלה. בכל מקרה התלמידים היהודים המעטים שהיו בכיתה החזיקו בחברותם. ש. האם זכור לך אירוע שבו הותקפת אתה לבדך ולא כחלק מקבוצת התלמידים היהודים? אבל הסיפור עוד לא נגמר. בסוף היום הלכתי עם חבר שלי, חבר אחר הפעם, שגר לידי, ואני רואה בדרך הביתה חומה של תלמידים מחכה לי. חברי אומר, זה לא נראה טוב, בוא לא נתמודד עוד הפעם. נלך אלי הביתה כי זה יותר בטוח. הלכתי אליו והודעתי להורי מה קרה ונשארתי אצלו עד שבערב יכולתי לשוב הביתה. ש. כל זה מתי? באיזו שנה? ב- 1990 חזרתי לברלין ולקחתי את אשתי לראות את הבית שבו גרתי. הרבה בתים עדיין עומדים ברחוב, אם כי לא הבית שלנו. בקצה העליון של הבתים, זה הסמוך לגג, יש פסלים מרשימים. אשתי אמרה לי: שמואל, לא סיפרת לי באיזה רחוב יפה גרת, כמה הבתים היו מהודרים. אמרתי לה שלא זכורים לי הפסלים הללו, והיא לא הבינה איך זה ייתכן. השאלה הזאת הטרידה אותי מאוד, וניסיתי להבין מה קרה לי. האם אינני זוכר את הפסלים היפים משום שהייתי ילד והם היו גבוהים, אולי מפני שעדיין לא התייחסתי לאמנות, או מפני שהמדרכה הייתה יותר מעניינת? לאט לאט נזכרתי: הכול היה מכוסה בדגלים הנאציים שנמתחו על חזית הבית בגובה ארבע קומות, ופשוט כיסו את הפסלים. זו תמונת הרחוב שאני זוכר. הסוכריות התחילו להיות צבועות בצבעי הדגל: סוכרייה אדומה, לבן באמצע, ועל הלבן צלב הקרס השחור. שטיפת מוח מוחלטת. חיינו את זה: קולו של היטלר ברדיו וברמקולים, האספות ההמוניות, הכול שידר כוח ועוצמה: המדים, החגורות, הסמלים, הכובעים. הכול היה מצוחצח ונוצץ. ילד אומר: זהו זה! זה מרשים. ההורים כמובן הבינו זאת אחרת. ש. מה השתנה כשעברת לבית הספר היהודי? אירוע נוסף התרחש ממש ערב "ליל הבדולח". שוב נסעתי ברכבת התחתית. הייתי נוהג לקרוא את העיתון של מי שישב מולי ופיתחתי את היכולת לקרוא הפוך. הכותרת הראשית צעקה באדום את דבר הרצח של פום ראט, המזכיר השלישי בשגרירות הגרמנית בפאריס, בידי היהודי הרשל גרינשפאן, שרצה לנקום את גירוש אלפי היהודים לפולין, וביניהם משפחתו. האירוע הזה קדם ל"ליל הבדולח", והוא היה העילה לפריצתו. האיש שהחזיק בעיתון הסתכל עלי – אולי שערי השחור ועיני הכהות הסגירו את יהדותי, או אולי ידע שהנוער שנוסע לבית הספר הסמוך הוא נוער יהודי – ואמר לי: "זה מה שאתם היהודים עשיתם לנו – אתם עוד תראו מה אנחנו נעשה לכם". ואני ילד בן 13. בכלל, הנסיעות בתחתית הפכו להיות בעייתיות מאוד, כי החברים ואני בדרך לבית הספר וממנו עמדנו בתא שליד תא הנהג כדי שלא ישמעו אותנו מדברים ומישהו יחליט לעשות לנו משהו. חששנו שגם שמיעת שיחה על חיי היום-יום, שיחת חולין רגילה, יכולה להוות עילה לפגיעה, כי היא תחשוף מי אנחנו. אני לא הבנתי כל כך את הידיעה על הרצח ואת האמירה של האיש עם העיתון ברכבת... אבל בארבע אחרי הצהריים של ה- 9 בנובמבר קיבלנו טלפון מחברה טובה של הורי שאמרה שבעלה נאסר. זה בא לנו כברק משמים בהירים. הורי הדריכו את אחי ואותי להישאר בבית ולחכות להוראות מה לעשות בהמשך. בשעה-שעתיים הבאות התברר שהתחילו מעצרים המוניים, והחבר של הורי נשלח לזכסנהאוזן. בשבע וחצי בערב הם אמרו לנו, לאחי הגדול ולי, לארוז תיק קטן עם פיג'מה ומברשת שיניים ולהגיע ברגל אליהם, לבית החברה שבעלה נאסר. הדריכו אותנו ללכת ברחובות הצדדיים ולא לעורר תשומת לב. ש. אתה יודע מנין הם ידעו את כל האינפורמציה הזאת? כילד בן 13 אני חגגתי במקצת, כי שבועיים לא הלכתי לבית הספר, ובבית שם היו חברים שאתם גדלתי. אבל הסיפור כמובן לא היה חגיגה, כי הדריכו אותנו למשל שאם מצלצלים בדלת צריך לסגת לדלת האחורית שממנה ניתן לברוח החוצה מן הדירה, במקרה שייתנו לנו איזה סימן מוסכם אם ייראה שהמצב מסוכן. באותה תקופה התחילו לחשוש מצלצול בדלת הכניסה לבית. אחרי נובמבר, כשכבר חזרנו הביתה, מישהו בא לדלת ביתנו וצלצל. אמא שלי פתחה את הדלת מעט, רק סדק, והאיש בחוץ שאל איפה בעל הבית, ואמר שהוא בא לשם השמדת מזיקים. באותה תקופה לא קשה היה להעלות על הדעת את המשוואה: יהודים=מזיקים, ולכן אמא שלי סגרה את הדלת. הוא התעקש בצלצוליו, ושוב השמיע את מטרת בואו וביקש לדבר עם בעל הבית, ורק אחרי זמן התברר שהוא באמת התכוון להציע חומרים להדברת מזיקים בדירה במובן המקובל. הסיפור הזה אופייני לאווירה שנוצרה במשך התקופה ומראה את החרדות שבהן חיינו. נוצרו קודים של דיבור בטלפון, למשל המשפט: יש הלילה ליל ירח, אולי כדאי לצאת לטיול - היה קוד שפירושו היה: כדאי לעזוב את הבית כי צפויים מאסרים. מה שאני כילד הבנתי לא הייתה משמעות הקודים אלא העובדה שמדברים בשפה שונה מזו שדיברו בה קודם. כשחזרתי לבית הספר בתחילת דצמבר כבר הייתה כיתה אחרת. רבים מחברי נעדרו; החבר של הורי שוחרר מזכסנהאוזן בתנאי שיעזוב את גרמניה תוך 48 שעות. אנחנו עזבנו את גרמניה ב- 29 בינואר 1939, ועברנו דרך הולנד, ובאמסטרדם פגשנו אותם. יהודי גרמניה יצאו בכל מיני דרכים ולכל מיני ארצות. בפספורטים שלנו הוטבעה האות J ונוספו השמות ישראל ושרה כדי לזהות אותנו כיהודים. ש. האם יש משמעות מיוחדת לזיכרון התקופה ההיא בחייך היום?
באתר יד ושם:
|
|||||||||||||||||||||
|