בקהילות מזרח אירופה נהגו לחגוג במסגרת חגיגות הפורים את ה"פורים שפיל" - הצגת פורים שבטאה את שמחת החג. חג הפורים המסמל את היפוך הגורל ממצוקה פיזית קשה לגאולה, שימש מקור השראה לחגים מקומיים שנקבעו לציון אירועים בהם נצלו היהודים ממצוקה. ימים אלו כונו "פורים בגלויות". בתקופת השואה, כאשר לא נתאפשר לחוג את החגים כפי שנהוג היה בטרם פרוץ המלחמה, התרכזו המאמצים לציין את הפורים סביב התקווה להיפוך הגורל. רבים נהגו להשוות בין היטלר, שהיווה איום ממשי על קיומו הפיזי והתרבותי של העם היהודי, להמן. ניצחונם של מרדכי ואסתר על גזירת המן, הפיח תקווה לנצחון עתידי על היטלר והמשטר הנאצי. הסכנה שבקריאת המגילה ובהכאת המן הייתה קיימת תחת הכיבוש הנאצי, יחד עם זאת הבחירה וההתעקשות לקיים את קריאת המגילה ומצוות החג, מדגישים את התקווה שהיתה ליהודים בתקופת השואה.
לקריאה נוספת:
שמירת המסורת היהודית בקרב האסירים היהודים במחנות-הריכוז
מזכרונותיו של הרב סיני אדלר על פסח ראשון במחנה ריכוז מאוטהאוזן
באתר יד ושם:
תצלומים נוספים בנושא חיי דת בתקופת השואה
בקדושה ובגבורה- מבט על אורח החיים הדתי בתקופת השואה (תערוכה מקוונת)
לחיות בכבוד ולמות בכבוד – שמירה על חיי הדת (תערוכה מקוונת)