מאגר מידע | חזרה3 | הדפסה

עמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > ההיסטוריה של מדינת ישראל > מדינת ישראל והעולם היהודיעמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > יהודים בתפוצות > יהודים בברית המועצות > יהודי ברה"מ מהמלחמה הקרה ועד התפרקות ברית המועצות

הגורמים החיוביים או גורמי המשיכה אל העם היהודי ואל ישראל הם, כאמור, בעלי חשיבות גדולה בתהליך ההתעוררות הלאומית בקרב יהודי ברית-המועצות, אולם נראה שהתהליך הקיף רק חלק מיהודי ברית-המועצות, וגם תוצאותיו מבחינת התגשמות הרעיון הציוני היו עד עתה חלקיות בלבד.

א. פגישה עם יהודים וישראלים מחוץ-לארץ ומשיכה הדדית בין יהודי ברית-המועצות

לאחר סגירה כמעט מוחלטת של גבולות ברית-המועצות בשנות השלושים, שוב נפגשו יהודי ברית-המועצות עם יהודים מחוץ-לארץ, שהיו רובם ככולם בעלי תודעה לאומית-יהודית חזקה, בשנים 1939 - 1941, כשצורפו למדינה זו שטחים מפולין, רומניה והמדינות הבלטיות, שבהם חיו כשני מיליון יהודים. מפגש זה נעשה ממשי יותר וקרוב יותר בתקופת המלחמה ואחריה, כאשר יהודי ברית-המועצות ויהודי השטחים המסופחים נמצאו באותם מקומות מגורים בצפון הרפובליקה הרוסית ובאסיה התיכונה. פגישה זו ופעילות הציונים, כפי שתוארה במבוא ההיסטורי, הפיחו רוח חיים בקרב חלק מיהודי ברית-המועצות בכל הנוגע לתודעתם הלאומית הדועכת.

פתיחת גבולות ברית-המועצות לזרם מבקרים (עיתונאים, תיירים, אמנים, אנשי ספורט ומשלחות למיניהן) בתקופה הבתר-סטלינית, ובעיקר משנות השישים, אִפְשרה ליהודי ברית-המועצות לקבל מידע מהימן יותר וחיובי יותר על הנעשה בישראל ובקרב יהודי העולם וכמו כן לעורר תחושות של התרגשות והרגשת עצם קיומו של העם היהודי ולהדגיש את הקשר האורגני וההדוק של יהודי ברית-המועצות עמו.

ביטוי להתעוררות לאומית וחיזוק הזהות הלאומית יש, כמובן, ברצון של היהודים לחיות בסביבה יהודית, להיפגש עם יהודים אחרים ולהרגיש קרבה ביניהם. בסקר של היהודים בברית-המועצות שנערך ב- 1976 טענו 50% מהמשיבים שיש להם קשרים חברתיים הדוקים עם יהודים אחרים, ושרוב ידידיהם יהודים. השאיפה לקיום חיים יהודיים משותפים קיבלה אישור גם לאור העובדה ש- 87% מן המשיבים אמרו שהיו מוכנים לשאת בהוצאות קיום מפגשים ליהודים כדוגמת בתי-קפה, מסעדות וכיוצא בזה, אילו נתאפשר הדבר. ואילו כשני שלישים מן המשיבים אמרו שהם מרגישים שייכות ליהודים בארצות אחרות.40

'לריסה פ', מהנדסת מקייב, הגיעה למסקנה שחייה היו שונים כאשר היא נמצאה בחוג של ידידים יהודים. הם יכולים היו לשוחח על עצמם כעל יהודים מדוכאים, לספר איש לרעהו כיצד הועלבו, נדחו והוצאו מכלל החברה'.41 סוניה קולינמן, מורה מאוֹרְסְק באורל, שבה אוכלוסייה יהודית מעטה בלבד, הרגישה תמיד רגש של מלאכותיות בסביבה הלא-יהודית. היא לא ידעה לשתות אלכוהול ואף שאלה רופא מדוע. הרגשה שונה היא, לדעתה, להימצא בין יהודים.42

ב. פעילות תרבותית יהודית עצמית

הפעילות התרבותית היהודית – שהחלה במחצית שנות החמישים בהשמעת קונצרטים ביידיש, הקמת להקות חובבים, ארגון ערבי קריאה, הוצאת כתבי-עת ביידיש ופרסום ספרות יהודית ביידיש (ב- 1961) חיזקה ללא ספק בקרב חלק מיהודי ברית-המועצות את התודעה הלאומית הדועכת והיתה גורם רב משקל בהתעוררות לאומית גם בקרב הצעירים שלא ידעו כלל יידיש או ידעו מעט מאוד. יתר על כן, כפי שנראה בחלקו השני של הספר, להקות תיאטרון, קונצרטים ומפגשי תרבות אחרים היו גורם לא מבוטל לפעילות ציונית.

המופע הראשון, לאחר הפסקה של כשבע שנים, של קריאה מיצירות שלום-עליכם ביידיש וברוסית בפי השחקן יצחק רַקיטין התקיים בטשקנט בפברואר 1955. באוגוסט 1955 התחילו להופיע במוסקבה בקונצרטים של שירים ביידיש הזמרים שאול ליובימוב וסידי טאל. תנופה רבתי בהופעות של שירה יהודית נתנה הזמרת נחמה ליפשיץ. זמרים אחרים שפעלו רבות להפצת השיר היהודי היו אמיל הוֹרוֹביֶיץ, מיכאל אלכסנדרוביץ, אנה גוּזיק, זינובי שולמן, קלרה ואגו, מרינה גורדון ומישה אפלבאום.

ב- 1956 הוקמו בערים וילנה ודְווינסק להקות חובבים דרמתיות ראשונות בברית-המועצות. ב- 1957 הוקמו ארבע להקות בערים טאלין, לבוב, טשקנט ולנינגרד. בסך-הכל הוקמו בשנים 1956 - 1967 20 להקות, מהן 10 מקצועיות, 6 חובבניות, 3 מקהלות ולהקת ריקודים אחת. החשובות ביותר היו הלהקה הדרמתית של בנימין שוֹורצר שהוקמה במוסקבה ב- 1962, התיאטרון הדרמתי בבירובידז'אן שהוקם שהוקם ב- 1967 והתיאטרון היהודי-עממי בווילנה שהוקם ב- 1960. 43 בשנים 1968 - 1978 נוסדו התיאטרונים האלה: התיאטרון העממי היהודי בקישינייב (מקום להקת סידי טאל), חוג תיאטרלי בקייב והתיאטרון הקמרי-המוסיקלי בבירוביד'זאן בהנהלתו של י' שֶׁרְלינג, שהוקם ב- 1978 ופועל עד היום. בשנים האחרונות נעשו ניסיונות, הן בחוגים היהודיים הכלליים הפועלים לחידוש התרבות היהודית בברית-המועצות והן בחוגים הציוניים, להחיות את התרבות היהודית (ביידיש ובעברית).44

הרפרטואר של התיאטרון היהודי הרשמי כלל מחזות של שלום-עליכם, גולדפדן, גרשנזון, פרץ הירשביין (מהקלסיקונים במחזאות היידיש), מחזות של מחזאים סובייטים ביידיש כמו מ' סֶקציֶיר, משה קוּלבַק והירש קַנוֹביץ, ומחזות מתורגמים ליידיש משפות אחרות. התוכן היהודי של מחזות אלה התקיים למעשה בכל שלושת הסוגים, על אף ההבדלים במגמות המחברים ושימת הדגש על יסודות לאומיים שונים. אם כי המִּמְשל הסובייטי ניצל את התיאטרונים והלהקות לעתים קרובות למטרות תעמולה (כמו השיטה המקובלת של מתן הוראות להקדים להצגה 'דברי הסבר' על חיי התרבות היהודית 'המשגשגים' בברית-המועצות), הם מילאו תפקיד לאומי לא-מבוטל.

קשה, כמובן, להשיב על השאלה כמה יהודים ביקרו בתקופות שונות בהצגות ובקונצרטים ביידיש. בשנת 1958 (כלומר שלוש שנים לאחר חידוש הפעילות התרבותית היהודית) טען סגר שר התרבות הסובייטי אלכסנדר דנילוב שבשנת 1957 בלבד התקיימו 3,000 קונצרטים ביידיש בפני קהל של שלושה מיליון מאזינים,45 אולם נראה שנתונים אלה רחוקים מאוד מהמציאות. כך, בדיווח של אברהם אגמון, מזכיר השגרירות הישראלית במוסקבה מ- 18 בספטמבר 1956, נאמר:

אמש חזרנו מערב שירה וסיפור ביידיש שהתקיים באחד התיאטרונים במוסקבה... עד כה התקיימו כ- 6 הופעות כאלה שהותאמו לתקופת החגים. בדקתי וראיתי, כי האולם, שהנו מהעלובים במוסקבה, יכול להכיל כ- 450 איש, מכאן תוכלו להסיק מסקנות, האם אמנם מבקרים מאות אלפים יהודים בהופעות ביידיש. נכון שהכרטיסים נחטפו מיד ביום הראשון למכירתם, אולם מה הפלא בדבר, כאשר לרשות כחצי מיליון יהודים הצמאים למלה ביידיש עומדים 2,500 - 3,000 כרטיסים? בלוחות המודעות הופיעו כבר מודעות על 3 הופעות שתיתן מרינה גורדון בסוף חודש זה - - - אין ספק שיהודי ברית-המועצות מקבלים בהתלהבות ובדמעות של צער ושמחה גם יחד חידוש ההופעות ביידיש, גם אם רובם נאנחים בזוכרם את התיאטרון היהודי המפואר ובעל הרמה הגבוהה של מיכואלס.46

על רוחם הלאומית של הזמרים והאמנים היהודים ואהדתם הרבה לישראל מדווח א' שלוש:

לאחר הקונצרט נכנסנו, אשתי ואני, אל מאחורי הקלעים כדי להתוודע למבצעים. בירכנו אותם להצלחתם ואמרנו להם כמה נהנינו אנו להאזין להם.להתרגשותה של קלרה ואגוֹ לא היה גבול. הושיבה את אשתי לידה ושקעה בשיחה ארוכה ונתנה ביטוי חופשי לשמחתה, כי אנשי השגרירות באו להאזין לזמרתה. שאלה על הנעשה בארץ ואמרה, כי סיכויים לעלייתם אינם קיימים, כנראה, אך גדולה תשוקתה לראות את הארץ ולו רק בביקור חטוף. אולי יאופשר לה לצאת לסיור קונצרטים.47

על השפעת הופעות הזמרים היהודים מחוץ-לארץ אנו למדים מהדיווח הבא: 'הופעותיו של הזמר יאן פירס [ביוני-יולי 1956] נהפכו לשליחות יהודית מעודדת שאין לזלזל בערכה. על קהל האלפים ששמעוהו בקונצרטים במוסקבה, לנינגרד וקייב, ברדיו ובטלוויזיה השאירה הופעתו היהודית ושיריו ביידיש רושם בל יימחה'.48

לפי חישובינו התקיימו בשנים 1955 - 1967 178 הופעות ביידיש בברית-המועצות.49 מספר ההופעות גדל במידה ניכרת בשנות השבעים, ובשנים האחרונות נעשים מאמצים לנצל את תקופת הקוניונקטורה החדשה להרחבת הפעילות התרבותית בהקמת להקות תיאטרון חדשות, מועדונים וקורסים ללימוד השפה וההיסטוריה היהודית. בנוגע לפעילות בתחום התרבות היהודית בברית-המועצות יש לציין במיוחד את חשיבותן הרבה של ההופעות המעטות יחסית של אמנים ישראלים בברית-המועצות, שתרמו להתעוררות לאומית יהודית בעיקר בקרב הצעירים.

על השאלה 'האם השתתפת בחוג דרמתי, להקה או מקהלה יהודית?' השיבו 9.5% מהנשאלים בסקר הפעילים הציוניים 'כן' וכפי שנראה בחלק השני של הספר חלק מהם אף החלו את פעילותם הציונית במסגרת השתתפותם בלהקות ומקהלות יהודיות.

ג. פעילות דתית

שינויים חשובים בהתייחסות לדת היהודית והזעזוע העמוק שהביאה אתה המלחמה בנפשם של יהודי ברית-המועצות – לרבות היהודים מהדור הצעיר, שהתחנכו על ברכי התורה האתאיסטית (חשוב להזכיר שכבר ב- 1929 השתתפו בארגון 'הכופרים הלוחמים' הסובייטי 200,000 יהודים,50 שהיוו יחד עם משפחותיהם יותר משליש של האוכלוסייה היהודית בברית-המועצות) – גרמו לזרימה של יהודים רבים לבית-כנסת – מחזה שלא נראה בברית-המועצות זה זמן רב. בית-הכנסת התחיל למלא לא רק תפקיד דתי טהור אלא גם תפקיד לאומי ממדרגה ראשונה, משום שהיה מקום מפגש כמעט בלבדי לשארית הפליטה ובו גם היה אפשר היה לקבל סיוע חומרי.

מרדכי נמיר, הציר השני של מדינת ישראל בברית-המועצות, מתאר את הפגישה עם יהודים בבית-הכנסת הגדול במוסקבה ב- 1948:

אולם המאורע המרגש ביותר בשטח זה שמור היה לנו ביום א' של ראש-השנה, כשהלכנו כולנו לבית-הכנסת. ציפינו, כמובן, לתשומת לב – אולם מה שנתרחש היה למעלה מכל מה שיכולנו לשער. כשהגענו לרחוב שבו נמצא בית-הכנסת מצאנו שם - - - אלפי אנשים שצרו על המבואות; אך הרגישו בנו מיד פרצו מחיאות-כפיים סוערות וקריאות 'שלום' ו'הידד' (בעברית) שלא פסקו זמן רב - - - חשנו שוב, כמו בביקור הקודם, הראשון, במגע האילם, הקרוב והמוחשי עם אלפי זוגות עיניים הבוערות באש של רגש יהודי עמוק ואהבת אחים גדולה, עיניים שארבע שעות תמימות לא פסקו מהסתכל בנו.51

בתקופת שיא הטרור הסטליני נגד האוכלוסייה היהודית בשנים 1949 - 1953 חלה ירידה משמעותית בביקורים בבתי-הכנסת בשבתות ובימי החול. עם זאת, בחגים ובמיוחד בימים-הנוראים היתה נהירה של יהודים, לרבות צעירים לבתי-כנסת. מר א' ארוך, מזכיר שני בצירות ישראל במוסקבה, דיווח בנובמבר 1950:

בא' דראש-השנה שוב ישבנו במקומותינו הקבועים לשמאלו של החזן. ואם מדי שבת, כשהבית איננו מלא, וגדול מספר המקומות הריקים מהתפושים, לא מורגש ביותר החלל הריק בין מקום ישיבתנו הנכבד ויתר המתפללים, הרי ביום זה, כשהבית גדוש מפה לפה, בולטת בכל איוולתה ואכזריותה "חגורת שטח ההפקר" בינינו לבין יתר הקהל - - - הבית מלא - - - ואם בין היושבים גדול מספר הזקנים הרי רוב העומדים הם צעירים. רבים בגיל שבין 25 ו- 35 ולא מעטים גם צעירים מזה. כך למטה וכך בעזרת הנשים.52

חיים שורר, עורך דבר, שביקר בברית-המועצות ב- 1954, מתאר את ביקורו בבית-הכנסת הגדול במוסקבה ביום כיפור: 'בית-הכנסת היה כה מלא ומגודש, שלא יכולתי לזוז ממקומי אף צעד אחד קדימה. נדחקו ארבעת אלפים יהודים - - - הם הביטו במשך שעות ללא הרף אל הפינה בה ישבו אנשי ישראל'.53 ב- 1956 ביקרה משלחת של רבנים מארצות-הברית בראשות הרב דוד הולנדר בברית-המועצות וסיירה במוסקבה, בלנינגרד, בקייב, באודסה ובערי גרוזיה. ליווה אותה הרב שלייפר ואלפי מתפללים קיבלו אותה בהתרגשות.54 ביקורים של שגרירי ישראל ואנשי השגרירות היו סיבה להפגנת אהדה יהודית כלפי מדינת ישראל. כך בקייב ב- 1958, כאשר הגיע שגריר ישראל, התחיל הקהל שהכירו לקרוא 'אבידר, אבידר'. הוא נתקבל בחום בלתי רגיל. הוא כותב: 'איזו הפתעה נעימה! זכות גדולה לנו בואכם להתפלל בציבורנו'.55

מראשית שנות השישים נהפך בית-הכנסת למפגש לאומי קבוע לנוער היהודי, ורק מעטים מהם הגיעו לבית-הכנסת מטעמים דתיים. החג הפופולרי ביותר בשביל ציבור זה נעשה שמחת-תורה. ב- 1961 התכנסו בלנינגרד, לפי אומדן של עיתונאי, כ- 12,000 איש בחג זה,56 ואילו במוסקבה ב- 1964 באו לחגוג את שמחת-תורה כ- 50,000. 57

השלטונות הסובייטים ניסו להפריע לכינוסים המוניים אלה, אולם בדרך כלל ללא הצלחה. כתריאל כץ, שגריר ישראל בברית-המועצות בשנים 1965 - 1966, שבביקורו הראשון בספטמבר 1965 בבית-הכנסת הגדול במוסקבה מצא לא יותר מ- 300 - 400 מתפללים, מציין ש'בערב החג בבית-הכנסת הגדול נכונה לי הפתעה גדולה – הרחוב מלא המון יהודים, לכל-המועט חמשת אלפים איש ואישה, ברחוב כבתוך בית-הכנסת נראו אנשים צעירים יותר'.58 ואילו ב- 1966 הוא מצא: 'גילויי היזדהות יהודית בפומבי, מצד קבוצות של צעירים וצעירות, חורגים כבר מחגיגת שמחת-תורה ומביקורים בקהל המון בית ישראל - - - גם בחג הפסח התגודדו במבואות בית-הכנסת צעירים וצעירות, הם באו להיות בין בני-עמם בחג החירות'.59

קשה מאוד לאמוד את מספר המתפללים בבתי-הכנסת והמניינים הרבים המפוזרים בכל רחבי ברית-המועצות, כלומר לדעת מהי מידת ההשתתפות הפעילה של היהודים בתפילות בימי חול, בשבתות ובחגים, ובמיוחד מהו אחוז הבאים לבית-כנסת מטעמים לאומיים גרידא ולא מתוך אמונה דתית. לפי הנתונים הסובייטיים הרשמיים משנות השבעים בעיר נובוסיבירסק, שיש בה אוכלוסייה יהודית בת 11,200 איש, השתתפו בחגים 100-200 מתפללים, בקויבישב שחיים בה 16,000 יהודים השתתפו 150 - 450 מתפללים, בלנינגרד שיש בה 160,000 יהודים השתתפו 2,000 - 2,500 מתפללים, בקישיניב התפללו 800-900 (3% מהאוכלוסייה הבוגרת).60 ישראלי שביקר בברית-המועצות באוגוסט 1979 מצא רק כמה מניינים מתפללים במוסקבה בימי חול: בשבת היו כ- 350 איש, רובם זקנים. בלנינגרד התפללו בשבת כ- 100 איש ובקייב כ- 80. 61לעומת זאת, שונה המצב בחגים ובמיוחד בראש-השנה, בשמחת-תורה ובפסח. כך למשל ב- 1981 בחגיגות פסח השתתפו במוסקבה כ- 5,000 יהודים ובשמחת-תורה כ- 20,000. 62 וכותב עמנואל מיכלין:

רחוב ארכיפובה זה [מקום בית-הכנסת הגדול במוסקבה], יצאו לו מוניטין בעולם, וידוע ליהודים בכל הארצות כמקום ייחודי במוסקבה לריכוז יהודים על-יד בית-כנסת, לפגישות, לחגיגות, שירה וזמרה וריקודים בכל חגינו, ולמקום מועד לפעילי העלייה ולכל השואפים לעלות לארצנו - - - כמובן, בפנים נמצאים היהודים הדתיים, שבאו הנה להתפלל, לשמוע את קריאת התורה, קריאת המגילות, את קול השופר, לשמוע אל הרינה ואל התפילה, להתמסר בלבם לקדושת היום ולקיים את מצוותיו - - - היהודים ש'על-יד' בית-הכנסת באים הנה מדי שבת בשבת כאילו אל מרכז רשמי בעיר, ועומדים על-ידו וממולו בתוקף וביציבות כזאת, שכל הרוחות שבעולם אין בכוחן להזיז אותם ממקומם.63

מצב עגום הרבה יותר קיים בפריפריות של ברית-המועצות, חוץ מהאזורים שמתגוררים בהם היהודים ההרריים, הגרוזינים והבוכרים. בספר יוצא מן הכלל מבחינת חשיבותו התיעודית, שהרי הוא מבוסס על ביקורים במקומות בשנים 1979 -1981, בית-הכנסת, ההרוס, אך הבלתי מנוצח, שכתב פעיל העלייה סמיון יַנטוֹבסקי ושפורסם בישראל ב- 1987 תחת שם הכינוי 'ישראל תייר'.64 כולל ההשלמות לספר שפורסמו ב- 1989, 65 אנו למדים שבערים לא מעטות, בעלות אוכלוסייה יהודית לא מבוטלת ולעתים אף ניכרת בקושי, אפשר למצוא בית-כנסת דל ועלוב עם מניין מתפללים. יתרה מזו, יהודים רבים המתגוררים באותה העיר אינם יודעים כלל וכלל על קיומו של בית-הכנסת בעירם או מהי כתובתו, ובכל זאת המחבר יצא מעודד מסיורו הארוך בכל רחבי ברית-המועצות, ועל כך גם מצביעה כותרת ספרו. בייחוד הרשימה אותו רוח ההתעוררות הדתית בקרב הדור הצעיר המתבולל לחלוטין והרחוק מכל עניין יהודי, הבאה לידי ביטוי בקיום מצוות הדת, במתן שמות יהודיים לילדיהם, בשאיפה ללמוד את השפה העברית ולחקור את תולדות עמנו.

מהפעילים הציוניים בשנים 1967 - 1972 78.1% לא קיבלו חינוך דתי, 6.5% למדו בחדר ו- 13.1% קיבלו חינוך דתי בבית. מהם 9.9% ביקרו בבית-כנסת באורח סדיר, 23.3% באורח בלתי-סדיר, ואילו 51.2% ביקרו בבית-כנסת רק בחגים. מעניינות הן הסיבות לביקורים בבית-כנסת. 21% אמרו שהסיבה לביקור בבית-כנסת היא דתית, 42% אמרו שמדובר בביטוי להכרה לאומית, ו- 13.5% אמרו שהסיבה היא רצונם לפגוש יהודים. החג הפופולרי ביותר בקרב הפעילים הציוניים מבחינת ביקור בבית-כנסת היה שמחת-תורה (62.5%), ואילו בחג החנוכה ביקרו בבית-הכנסת 26.9%. 66 בסקר האוכלוסייה היהודית הכללית שנערך ב- 1976 בברית-המועצות התברר, ש- 23% גברים ו- 18% נשים השיבו שהיו מבקרים בבית-כנסת, 49% גברים ו- 52% נשים השיבו שהיו מבקרים בבית-הכנסת לעתים, ואילו 28% גברים ו- 30% נשים לא ביקרו כלל.67

בין היהודים הדתיים הצעירים נמצאים רבים שהגיעו לדת בדרך סלולה וטבעית, כיוון שנולדו וחיו במשפחות דתיות, ומהם שהגיעו לדת היהודית דרך חיפושים והתלבטויות. איליה (אליהו) אֶסאס, ממייסדי הקבוצות הדתיות במוסקבה בשנות השבעים, מציין: 'לגבי תופעה דתית-כללית אני מדגיש יותר את הצד הפנימי, כי אצל רוב האנשים לא באו כחיפוש כללי, אינטליגנטי, אלא כחיפוש לאומי יותר, שורשי יותר, ויש דברים נעימים, כמו חגים, שבת וכו'. אך היה מיעוט שהגיע מחיפושים של משמעות פילוסופית, חיפשו בנצרות, אך מצאו את היהדות כתשובה פילוסופית. זה היה מיעוט ניכר מבחינה כמותית ואיכותית, כ- 15%'. 68 פרופ' ירמיהו ברנובר, שהגיע אף הוא לדת בדרך חיפושים ממושכים, ציין באחד הראיונות עוד ב- 1982: 'לפי הנתונים שבידי מקיף גל זה כבר אלפי צעירים, בעיקר בגילאי 20 - 30, רובם ככולם בעלי השכלה אקדמאית, הם מקדישים את זמנם ללימוד אינטנסיבי של נושאים ביהדות, החל מחומש עם פירוש רש"י וכלה בפילוסופיה יהודית. רבים מהם נחשבים לבעלי-תשובה שהחלו לקיים מצוות'.69 פינחס גיל, שהיה פעיל ציוני במוסקבה וחזר בתשובה בישראל, חושב שמספר בעלי-התשובה בברית-המועצות מגיע לעשרת אלפים.70 נראה שכל הנתונים המובאים כאן אינם מבוססים כלל על מִפְקדי אוכלוסין או סקרים כלשהם, ועל כן קשה לקבלם אף בתור אומדנים סבירים. מה שלא מוטל בספק הוא שמשנות השמונים גבר זרם החוזרים בתשובה בקרב פעילי העלייה מברית-המועצות, ועל כך נעמוד בחלקו השני של הספר.

ד. הקמת מדינת ישראל, קיומה ופעולתה למען יהודי ברית-המועצות

הקמת מדינת ישראל ומעורבותה החיובית של ברית-המועצות באירוע היסטורי זה השפיעו ללא ספק על ציבור יהודי רחב, ובייחוד על חלק מהדור הצעיר שהתאכזב בעת המלחמה ואחריה מהמדיניות הסובייטית הרשמית ומיחס האוכלוסייה הסובבת ליהודים. מדינת ישראל, מיד עם הקמתה, היתה סמל ותקווה למציאת פתרון מיָּדי לבעיית יהודי ברית-המועצות. היא הביאה להתעוררות לאומית רחבת ממדים.

ברוך וייסמן, שהצליח להעביר ב- 1955 לישראל את 'איגרותיו' הכתובות עברית ושרוב ימיו פעל במסגרת הפעילות התרבותית של היבסקציה, כותב על חשיבות התמורה במדיניות ברית-המועצות כלפי היישוב בארץ-ישראל: 'ופתאום – ממשלת ברית-המועצות מצדדת אף היא בזכותו של עם ישראל לקיום לאומי עצמאי! קראנו את הנאומים הנלהבים של באי-כוח ברית-המועצות באו"ם, גרומיקו, צרפקין וכו', על זכויותיו הצודקות של עם ישראל בבעיית פלסטינה ולא האמנו למשמע-אוזנינו: נאומים כאלה'.71 להקמת מדינת ישראל היתה השפעת פלא עליו: 'קורא אני בלחש וברטט-נשמה כתובת קצרה זו ואומר לנפשי: הכתובת היא נכונה, מדויקת היא בתכלית הדיוק; מדינת ישראל, כל בר-בי-רב יודע שעל פני כדור-הארץ ישנו כבר פס אדמה על חוף הים-התיכון שמדינת ישראל שמו'.72

משהוקמה צירות ישראל במוסקבה, התחילו להגיע אליה מיד מכתבים מיהודי ברית-המועצות כתובים רוסית או יידיש ולעתים גם עברית. מומחה לבניין, המציע את שירותו למדינת ישראל כותב ב- 10 בספטמבר 1948: 'בחדווה הייתי מוסר את ידיעותי וניסיוני – ואם יהיה צורך את חיי – למען ביצורה, פריחתה וגידול אונה של מדינת ישראל, כי סבור אנוכי ש"השאלה היהודית" יכולה להיפתר בחיוב, במידה רבה, על-ידי מדינה יהודית'.73 בן 76 ממוסקבה כותב ל'מצפה מכבר-מכבר לציר היהודי במוסקבה': 'איזה אושר! איזו שמחה! תקוותנו וחלומנו בני האלפיים היו למציאות! מי יכול היה לנבא לעמו העתיק והנע-ונד, כי גם יום שמשו יגיע, וכי גם הוא יהיה חבר שווה במשפחה הכללית של כדור-תבל; כי ליד ממשלות רבות ישמשו גם נציגיו'.74 ויהודי סובייטי אחר מביע את משאלת-לבו: 'אחי בני עמי! רצוני לעלות לארץ אונייה שכולה תוצרת-הארץ. העיקר הוא לא בביאתי שמה, אם לא אזכה להיכנס לארץ היא תיבנה בלעדי, אבל רצוני שאוניות ארץ-ישראל ישוטו בכל התבל תחת נס ישראל ויובילו אתן בני-ישראל'.75

אם הקמת מדינת ישראל ועצם קיומה על כל סמליותה הרבה, הם גורמים סטטיים, בבחינת מגדלור בחשכה שאליו אפשר לכוון את המאוויים והחלומות, הרי אירועים היסטוריים בעלי חשיבות קיומית עליונה, כמו מלחמות ישראל מאז מלחמת העצמאות ועד מלחמת לבנון, הם המניעים הדינמיים הפועלים ללא הרף ובצורות שונות על יהודי ברית-המועצות.

מלחמת הקוממיות והגבורה של מדינת ישראל הנולדת על רקע האהדה הסובייטית הרשמית הביאה לא רק גל התרגשות והתלהבות יהודית המונית, שמצאה ביטויים אין-ספור, אלא גם פניות רבות לצירות ישראל להתגייס לצה"ל ולהילחם נגד מדינות ערב. רב-סרן יהודי בצבא האדום כותב בעברית אל הנספח הצבאי הישראלי: 'אדוני הפּוֹלקוֹבְניק, מר רטנר! בקשתי לפניך, אדוני הפולקובניק העברי (לבי הומה בזוכרי שזה אתה אחד מהראשונים מאנשי המלחמה העברים על ארץ מולדת), היא אפשרות ליהודי שלחם ארבע שנים נגד הפשיזמוס לנסוע לארץ מולדת, לארצנו היקרה, כדי להיות בשעה זו בין טובי עמנו הנושאים את נפשם בעד החופש של הזקן בעמים. יחי שר-הצבאות בן-גוריון!'.76

מפנה חשוב, כפי שנראה בהמשך, בהתעוררות הלאומית-ציונית חל ב- 1956, בעת מבצע-קדש ואחריו: ההתעוררות היתה רחבת היקף וכללה חוגים יהודיים חדשים ונוער יהודי שהיה רחוק עד אז מכל עניין יהודי וציוני. בעת המבצע נערכו פעולות לאיסוף כספים למען קרן-המגן הישראלית וחלה עלייה ניכרת בהתעניינות בישראל ובאפשרויות העלייה. יהודים אף העזו לעמוד בגלוי נגד התעמולה האנטי-ישראלית הקיצונית בתקופה זו.77

אין לנו נתונים כלשהם שמצביעים על יחסה של רוב האוכלוסייה היהודית אל מדינת ישראל בעת מלחמת ששת הימים, וייתכן שיש הגזמה בהערכה המקובלת כי היא היתה גורם מכריע בהתעוררות הלאומית והציונית בברית-המועצות. עם זאת, אין ספק כלל שהיתה לה השפעה לא מבוטלת על חלק מהאוכלוסייה היהודית ובייחוד על הדור הצעיר, שכבר נולד בימי מלחמת העולם השנייה או מִיָּד אחריה. בסקר הפעילים הציוניים על השאלה 'האם הזדהית עם עמדת ישראל בזמן מבצע-קדש?' השיבו 72.7% שהזדהו ו- 13.3% השיבו שלא הזדהו. ובנוגע למלחמת ששת הימים השיבו 26.6% שהיתה להם דאגה גדולה לגורל ישראל, 20.8% שהיה להם חשש לגורל ישראל, ואילו 13.3% התעניינו בביטחון ישראל וגורלה.78 היהודי המתבולל, שהיווה ללא ספק את רוב-רובה של האוכלוסייה היהודית, היה בוודאי מעדיף להתעלם לחלוטין מעצם קיומה של ישראל, לו הדבר היה בידו. אבל ברוב המקרים אין לו יחס עוין כלפיה, ולעתים הוא גם גאה בקיומה ונהנה מפירות הישגיה ומאבקה למענו. ביטוי מובהק ליחס כזה אנו מוצאים בשיר 'ברית' של המשורר סמיון ליפקין, שנכתב כנראה מיד לאחר מלחמת ששת הימים ופורסם בדצמבר 1968:

בה טמונה חרדתי, חרדתך,
זו היו"ד – לנו ברית ותמיכה,
ובתוך ים אסייני, לי נודע,
ישנו עם באות יו"ד יודע.
- - -
בלי בריתות המילון ישותק,
העולם מפסיו יעתק,
לא תוכל אנושות עוד להיות,
בלי העם אשר שמו נקרא יו"ד.79

התגובות למלחמת יום-כיפור ב- 1973 היו כבר בתקופה של דיפרנציאציה ברורה יותר בין קבוצות אוכלוסייה יהודית בברית-המועצות כלומר הבחנה בין חברי התנועה הציונית ואוהדיה, שהתכוננו לעזוב את ברית-המועצות ולהגר לארצות המערב (ראשית הנשירה), ובין קבוצות שונות של האוכלוסייה היהודית המתבוללת.80 כצפוי, פעילי התנועה הציונית הגיבו מיד ובצורה נחרצת בתמיכה מלאה בישראל הנלחמת על קיומה. הם אף הכירו בעובדה שהם תומכים במדינת 'אויב'. הקולונלים י' דווידוביץ, ל' אוֹבְּסישְׁצֶר ונ' אוֹלשַׁנסקי כותבים במכתב לגב' גולדה מאיר ומשה דיין: 'בעת ההתקפה הערבית-פשיסטית החדשה על מדינת ישראל אנו אתכם, מוכנים למסור את חיינו להגנת העניין הצודק של עמנו'.81 ואילו הפעילים הציוניים במוסקבה כותבים: 'קשה לבטא במלים הזעזוע שגרמו לנו המאורעות. כל אהדתנו לעם ישראל, איננו מפקפקים בהקרבה לגבורה של עמנו וביכולתו לעמוד בפני ההתקפה, כפי שהוא הוכיח לא פעם אחת גם בעבר. אנו עמכם בימי מבחן אלה'.82 מכתבי אהדה ותמיכה ברוח דומה נשלחו גם מערים אחרות בברית-המועצות. אלה שעמדו לעזוב את הברית-המועצות לאחר קבלת היתרי יציאה חששו שהמלחמה יכולה להביא לסגירת הגבולות, כפי שקרה לאחר מלחמת ששת הימים. ואילו אחרים, שרק הגישו את ניירותיהם, שאפו להוכיח שלא זו בלבד שהמלחמה לא שינתה את שאיפתם לעלות לישראל, אלא בדיוק להפך, היא חיזקה אותה. הרגשה דומה פיעמה בלבם של היהודים שהתכוונו להגר לארצות-הברית.83

קשה יותר לדעת על תגובותיהם של יהודים מקבוצות אוכלוסייה יהודית-קומוניסטית או מתבוללת, אולם העדויות הלא-מעטות שהגיעו אלינו מראות שבעת המלחמה היהודי הסובייטי חיפש מיד את פתיחת העיתון ידיעות על הנעשה בישראל ובמזרח התיכון. כמובן, יהודי ברית-המועצות גאים לא רק בהישגיה הצבאיים של ישראל, שאפשרו להם לזקוף את גוום ולתת תשובה ניצחת לכל האנטישמים המכריזים השכם והערב על פחדנותם של היהודים, אלא גם בקליטת המהגרים הרבים מארצות רבות ובהישגים מרשימים בתחום הכלכלה והמדע.

פעילותה של מדינת ישראל למען יהודי ברית-המועצות, הן ביחסיה הדו-צדדיים עם מדינה זו והן בזירה הבינלאומית ובקשר עם יהדות העולם תידון בחלק השלישי של הספר. כאן נציין שלפעילות זו היתה השפעה בלתי-מבוטלת, שהרי יהודי ברית-המועצות ראו במשך שנים רבות בפעילותה הממשית של מדינת ישראל למענם בכל המישורים והאמצעים העומדים לרשותה את המוצא הכמעט יחיד להצלחה במאבקם הבלתי-שווה עם עוצמת השלטון הסובייטי. מאבקה של ישראל למענם בזירה הבינלאומית נטע בהם את ההרגשה שאין הם מנותקים לגמרי, ויש להם גיבוי ציבורי-פוליטי רחב ובעל משקל.

לחלק נוסף של המאמר:
גורמי ההתעוררות הלאומית היהודית

הערות שוליים:

  1. ראה: האינטליגנציה היהודית בברית-המועצות, 5 (1981), עמ' 87, וכן: B. Fain, M.J. Verbit, Jewishness in the Soviet Union, pp. 91-92
  2. S. Rothchild, A Special Legacy, p. 260
  3. ריאיון עם סוניה קולינמן.
  4. פרטים ראה: B. Pinkus, The Soviet Government ans the Jews, pp. 259-281
  5. ראה: Evreisky Informatsionnyi Tsentr v Moskve, 1 (1988); Shalom 1988, pp. 15-19
  6. B. Pinkus, The Soviet Government and the Jews, p. 64
  7. גנזך המדינה, משרד החוץ, א' אגמון אל מזא"ר, תיק 2497/3.
  8. שם, שם, א' שלוש אל מזא"ר, 15.5.1956, תיק 2497/2.
  9. שם, שם, 6.7.1956, תיק 2497/2, יאן פירס מספר שהוא חזר נרגש עד עמקי נשמתו מנסיעתו לברית-המועצות: 'היהודים ממש חנקו אותי מרוב אהבה! כששרתי בבית-הכנסת הגדול את "הקדיש" של ר' לוי מברדיצ'ב, הם ממש בכו, וגם עיני זלגו דמעות. שגרירות ברית-המועצות בוושינגטון העמידה תנאי אחד: "אתה יכול לשיר מה שאתה רוצה, ובכל שעה שתבחר, אפילו ביידיש, רק לא בעברית!" ...הערמתי עליהם, ובכל אחת מהופעותי כללתי בכוונה את פרק י"ג בתהילים ... ואלפי היהודים שהאזינו לי מלנינגרד ועד לטְבּיליס', הבינו היטב את הרמז', ידיעות אחרונות, 20.12.1964. על הופעתו האחרת של הזמר ב- 1963 וההתרגשות שעורר בקרב יהודי ברית-המועצות ראה: ב"צ גולדברג, הבעיה היהודית בברית-המועצות, תל-אביב 1965, עמ' 38.
  10. חישובינו נערכו לפי הודעות בעיתונות הסובייטית ובעיתונות יידיש של פולין ומדינות המערב. B. Pinkus, The Soviet Government and the Jews, p. 278
  11. Voinstvuyushchie bezbozhniki v SSSR za 15 let, Moscow 1932, p. 346
  12. מ' נמיר, שליחות במוסקבה, עמ' 66.
  13. גנזך המדינה, משרד החוץ, ידיעות לנציגויות ישראל בחו"ל, 4 בינואר 1951, מס' 182.
  14. ח' שורר, ארבעים יום בברית-המועצות, תל-אביב תשט"ו, עמ' 91.
  15. ראה: Jewish Chronicle, 6.7.1956. אמנם גם בשנים הקודמות הגיעו משלחות יהודיות מחו"ל לביקורים בבית-הכנסת הגדול במוסקבה, אולם לביקור משלחת הרבנים מארצות-הברית ב- 1956 היה אופי שונה לחלוטין. ע' מיכלין כותב בספרו בטעות שהמשלחת הגיעה לברית-המועצות ב- 1957. ראה: ע' מיכלין, הגחלת, ירושלים 1982, עמ' 226-223.
  16. הארכיון הפרטי של ד"ר יוסף אבידר, ביקור בקייב, 28.9.1958.
  17. Daily Mail, 9.1.1961
  18. J. Rothenberg, Jewish Religion in the Soviet Union, New York 1971, p. 80
  19. כ' כץ, בודפשט, וארשה, מוסקבה, שגריר אל מדינות מתנכרות, תל-אביב 1976, עמ' 97.
  20. שם, עמ' 150.
  21. A. Babii, M. Goldenberg, D. Tabankaru, Preodolenie religii I utverzhdenie ateizma v moldavskoi SSR, Kishinev 1983, p. 153; Moscow News, 7.2.1976
  22. Y. Ro`I, `Jewish Religious Life in the USSR`. Soviet Jewish Affairs, 2 (1980), pp. 41-43
  23. S. Rozenblum, Etre Juif en URSS, Paris 1982, p. 104
  24. ע' מיכלין, הגחלת, עמ' 140, 212.
  25. I. Tayar, Sinagoga - razgromlennaya, no nepOkorennaya, Jerusalem 1987
  26. S. Yantovski, `Na Vostok ot Mosky`, Vozrozhdenie, 11 (1989), pp. 142-169
  27. סקר האוניברסיטה העברית של הפעילים הציוניים.
  28. B. Fain, M.F. Verbit, Jewishness in the Soviet Union, p. 70
  29. א' אסאס, 'אין בברית-המועצות אנשי אינטליגנציה ומדע חילוניים שרוצים לעלות לישראל', יהודי ברית-המועצות, 11 (1988), עמ' 121. וראה ריאיון עמו ב- 1987, שבו הוא מספר כי ב- 1971 הוא הלך בפעם הראשונה לבית-הכנסת ומאז לא פסח אף על שבת אחת. א' אסאס למד בישיבת מוסקבה עם הרבנים שייביץ ולוויטס והקים מאז דור שלם של פעילים ציוניים דתיים. הוא עלה לישראל בינואר 1986.
  30. ידיעות אחרונות, 5.11.1982.
  31. Vozrozhdenie, 11 (1989), p. 115
  32. ב' וייסמן, יומן מחתרת, רמת-גן 1973, עמ' 45. על פעילותו הציונית של וייסמן בקייב ראה בחלקו השני של הספר.
  33. שם, עמ' 40.
  34. מצוטט לפי מ. נמיר, שליחות במוסקבה, עמ' 334.
  35. שם, עמ' 335.
  36. שם, עמ' 339.
  37. שם, עמ' 336.
  38. דוגמה להתנגדות של יהודים להשמדת ישראל מביא ב' וסט, 'החלוץ הרוסי בנפתוליו', העבר, ט"ז (תשכ"ט), עמ' 16-15.
  39. סקר האוניברסיטה העברית של הפעילים הציוניים.
  40. ס' ליפקין, 'ברית', בחינות, 1 (1970), עמ' 96.
  41. ראה: M. Altshuler, `Soviet Union: Overview`, in: M. Davis (ed.), The Yom Kippur War: Israel and the Jewish People, New York 1974, pp. 219-247
  42. Ya. Ingerman (ed.), Petitions, Letters and Appeals from Soviet Jews, Jerusalem 1973, p. 262
  43. שם, עמ' 263.
  44. כך, למשל, מציינת יהודייה בארצות-הברית שאחותה החליטה לעזוב את ברית-המועצות ולהגר דווקא כאשר שמעה חדשות על ישראל בעת מלחמת יום-כיפור. גורלה של ישראל נהפך לדבר החשוב ביותר. ראה: S. Rothchild, A. Special Legacy, p. 259
ביבליוגרפיה:
כותר: גורמי ההתעוררות הלאומית היהודית : הגורמים החיוביים
מחבר: פינקוס, בנימין
שם ספר: תחייה ותקומה לאומית : הציונות והתנועה הציונית בברית-המועצות 1987-1947
מחבר: פינקוס, בנימין
תאריך: 1993
הוצאה לאור : אוניברסיטת בן גוריון בנגב. המרכז למורשת בן גוריון
בעלי זכויות: אוניברסיטת בן גוריון בנגב. המרכז למורשת בן גוריון