|
|||||||||||||||||||||
עמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > דתות והגות דתית > יהדות > היהדות לאחר החורבן |
|||||||||||||||||||||
מעמד החכם בארץ-ישראל ומקומו בחברה היהודית בשלהי ימי הבית השני תוארו על-ידי א' אורבך במלים אלו: "בעולמם של חכמים בימי הבית אין אנו מוצאים שום ארגון ביורוקראטי – לא הסדר כלשהו של מינויים, לא עלייה בדרגה ולא קבלת שכר ובעצם גם לא סדרי הכשרה או הגדרת תפקידים. כן לא היו, כמובן, תארים, לא רבן ולא רבי, אלא שמו הפרטי של החכם, כי רק בו, באשיותו, בחכמתו ובמעשיו נתמצה מקור סמכותו".1 מסגרת עממית ובלתי-פורמאלית זו, הנסמכת בעיקר על כריזמה אישית,2 דומה שזיכתה את המשתייכים אליה בהערכה גוברת של רבים מבני אותן שכבות חברתיות, אשר החלו בה בשעה לגלות ברבים את קלונם של מנהיגיה המסורתיים ובאי-כוחה הרשמיים של האומה. על אלה האחרונים אף חיברו שירי גנאי בנוסח "אוי לי מבית בייתוס... אוי לי מבית קתרוס",3 ומסתבר כי בשעה שהמנהיגות הותיקה הלכה ונסתאבה לעיני הציבור,4 לא היה בהעדר תארים ומסגרת רשמית-ביורוקראטית כל טעם לפגם, וכניסוחו הקולע של רב שרירא גאון: "והדורות הראשונים שהיו גדולים מאוד לא היו צריכים לרברבם לא ב"רבן" ולא ב"רבי" ולא ב"רב".5 ואולם, חורבן הבית השני הביא עימו שינויים מרחיקי לכת בקרב עולם החכמים.6 על רקע התערערותן או חיסולן המוחלט של מסגרות הנהגה מסורתיות,7 מצאו עצמם חכמים גורם כמעט יחיד שלא איבד ממעמדו הסמכותי בציבור, אלא שמעמד זה הפך כעת ליותר ממוסד, בעל דפוסים קבועים של קידום, הסמכה והכתרה, ולבסוף אף הכרה מצד השלטונות. דא עקא, לא הרי תהליך זה במרכז הארץ-ישראלי כהרי תהליך מקביל – אם-כי למראית עין בלבד – בגולת בבל היהודית; על ההתפתחות השונה בשתי קהילות ישראל אלה בדורות שלאחר חורבן הבית השני נעיר בסקירה שלהלן. מבין הסממנים המייחדים את ההנהגה היהודית בשני מרכזיה הגדולים של האומה בתקופת המשנה והתלמוד – ארץ-ישראל ובבל – בולטת הדיארכיה שהעמידה כל אחת משתי הקהילות: במערב – הנשיאות ולצידה עולם החכמים, ואף במזרח – ראשות הגולה מכאן, ולעומתה עולם חכמי הישיבות. כבר חז"ל החדירו לתודעתנו הקבלה זו שבין שתי הקהילות, הן על-ידי כריכתן יחד של הנשיאות וראשות הגולה במאמרים שונים, והן במהלך בדיקת עדיפותה שו אופיה של המשרה האחת לעומת חברתה.8 בשעה שרבי יהודה הנשיא שואל לטיב נשיאותו בלשון "מה אני בשעיר",9 עונים לו: "הרי צרתך בבבל", וכן בדרשה הידועה לברכת יעקב: "לא יסור שבט מיהודה" (בראשית מט, י) – אלו ראשי גלויות שרודין את ישראל בשבט, "ומחוקק מבין רגליו" – אלו בני בניו של הלל שמלמדים תורה ברבים".10 יש שהמשרות נכרכו יחד לשבח: "כי שרית עם אלהים ועם אנשים ותוכל" (בראשית לב, כט) אמר רבה: רמז רמז לו שעתידים שני שרים לצאת ממנו, ראש גולה בבבל ונשיא שבארץ ישראל" (חולין צב, א),11 ויש שנכרכו לצורך אחר, אומנם בהשפעה של גורם מדובב כלשהו, ובמקרה שארע לבני רבי חייא, שפתחו פיהם והכריזו: "אין בו דוד בא עד שיכלו שני בתי אבות מישראל, ואלו הן: ראש גולה בבבל ונשיא שבארץ ישראל" (סנהדרין לח, א). ואף בעולם החכמים קיימת לכאורה תקבולת בין המציאות בארץ-ישראל ובבבל. ודאי, קיימים היו הבדלים פורמאליים בין שתי המסגרות – כאן (בא"י) יש סמיכה וכאן אין12 – אך למעשה מוצגות שתי קהילות החכמים כשייכות לאותה מסגרת, הן כמפרשי המשנה והן כמדריכי העם ופוסקי הלכה. ואף אם מנועים חכמי בבל מלדון בנושאים מסוימים מחמת העדר הסמיכה בקרבם, הרי "שליחותייהו קא עבדינן",13 ואין חכמי בבל לעניין זה אלא זרוע מבצעת של חכמי ארץ-ישראל. ואולם, חרף תקבולת זו הנראית לעין, קיימים היו שינויים מהותיים ומכריעים בין מסגרות ההנהגה בארץ-ישראל ובבבל. ההבדל הראשון היה כרוך בתודעת הרציפות והותק של המשרות. אשר לנשיאות, ספק אם היתה קיימת משרה מוגדרת כנשיאות עוד בימי הבית,14 וברור שבני בניו של הלל15 מיבנה ואילך פעלו בנסיבות שונות לחלוטין מאלה של אבותיהם: הלל, רבן גמליאל הזקן ורבן שמעון בן גמליאל הראשון. ואולם חרף כל השוני, אין ספק שלנשיאות מתקופת המשנה והתלמוד נתלוותה "היסטוריה" מסוימת, או על-כל-פנים הילה היסטורית, וזו העניקה למשרה מעמד חשוב בעיני הקהל.16 הוא הדין בעולמם של חכמים. למרות כל הפקפוקים,17 אין ספק כי מידה של רציפות קיימת בין מעמד הפרושים מימי הבית לבין עולם החכמים המופיע מיבנה ואילך. ודאי, גם חכמים מצאו עצמם מן החורבן ואילך כנושאי תפקידים חדשים בציבור ושוב לא היוו רק יסוד אחד בבית-הדין הגדול18 אלא הרכיבו גוף זה במלואו; ובכל-זאת, ודאי ראו עצמם חכמי תקופת המשנה והתלמוד כממשיכי דרכם של אותם אישים ידועים מימי הבית כשמעון בן שטח, שמעיה ואבטליון, הלל ושמאי – שפעלו על רקע היסטורי ידוע ולעתים אף כנגד גורמי מנהיגות אחרים שבימיהם. שונה בתכלית היה המצב בבבל, ואין כאן ביטוי למיעוט ידיעותינו – כהיסטוריונים – על לימוד התורה ומסגרות ההנהגה בבבל הקדומה, אלא שכך עולה מן המקורות הבבליים עצמם, הן מתקופת התלמוד והן מתקופת הגאונים. אשר לראשות הגולה, איננו יודעים ממתי זו קיימת,19 ומכל-מקום אין בידינו כל ידיעה של ממש על קיום המשרה עוד בימי הבית השני. הנסיונות מתקופת הגאונים לשרטט שלשלת רצופה של ראשי גולה מימי יהויכין מלך יהודה ועד לימי הגאונים נתגלו עוד בימי צונץ כבדיה,20 והרשימות שהוצגו בחיבורים כסדר עולם זוטא הופכות למהימנות רק מתקופת התלמוד.21 אין בכך כדי לסתור קיומה של מסורת בבלית על עצם קדמותה של ראשות הגולה,22 וגם חכם זהיר כרב שרירא גאון טוען כי עד שנפטר רבי "בראשי גלואתא הוו נהיגין בבבל ולא בראשי מתיבאתא".23 ואולם אין רב שרירא יודע מאומה על שמותיהם של ראשי גולה אלה ואף לא על מעשיהם,24 ואפשר שקדמות המשרה באה לו בדרך אחרת. לא זו בלבד שרב שרירא עצמו היה נצר למשפחת ראשי הגולה,25 אלא שמטבע המשרה שתדבק בה במוקדם או במאוחר מסורת של קדמות. בניגוד לישיבות שאפשר ליסד אי אפשר ליסד שושלת לבית דוד. כלומר: גם ללא כל תיעוד או רשימות יוחסין מפורטות, הרעיון בלבד שקיימת הנהגה שושלתית בבבל מבית דוד בכוחו לגרור אחריו תפיסה שבודאי היו אלה קיימים מקדמת דנא.26 ואולם למעשה לא זו בלבד שאין כל רמז לפועלם של ראשי גולה בימי בית שני, אלא שיהודי בבל מנועים אף היו מלהתייחס לאישים מסוימים נושאי התפקיד בימי הבית כדרך שיכלו אחיהם בארץ-ישראל להתייחס ל"נשיאים" שפעלו בירושלים שלפני החורבן. הוא הדין לגבי ראשי הישיבה וחכמיה בבבל – וכאן הערפל המכסה על הימים שלפני תקופת התלמוד סמיך במיוחד. ודאי, גם כאן נתפתח שוביניזם בבלי מאוחר, ותאוריהם של סופרים מימי הגאונים כפרקוי בן באבוי27 על בבל כארץ התורה מאז ומתמיד לא באו אלא לנמק את עדיפות המסורת הבבלית – בעיניו – על פני "מנהגי השמד שנהגו בהן בני ארץ ישראל". והנה, דווקא בבלי מובהק כרב שרירא מדגיש שעד שנפטר רבי לא נהגו בבבל בראשי ישיבה, ובצורות שונות מבצבצת תחושת החידוש שארע בעולם התורה בבבל במאה השלישית, בין אם זה במאמרם הידוע "עשינו עצמנו בבבל כא"י לגיטין מכי אתא רב לבבל",28 ובין אם המדובר בפרשנות שהעניקו הגאונים לאנקדוטה שבחולין (קי, א) על הנסיבות שהניעו את רב ליסד ישיבה בסורא.29 בני בבל, אף אם לא כיוונו תמיד לאותה אישיות או מאורע,30 חשוב היטב כי משהו נתחדש בעולם התורה בבבל במאה השלישית לעומת תקופת המשנה וכל שכן לעומת ימי הבית השני, ושוב לא יכלו להתייחס לאישים, למוסדות או לארועים מסוימים מימים ראשונים כדרך שעשו אחיהם בארץ-ישראל. ויתרה מזו. לא רק התחושה ההיסטורית שנתלוותה לשתי המשרות הארץ-ישראליות נבדלה מזו שליוותה את צרותיהן הבבליות, אלא שהמהלך ההיסטורי ודרכי ההתפתחות היו גם הם שונים בתכלית. אם בבבל הופיעו שתי המסגרות – ראשות הגולה מכאן ועולם החכמים מכאן – כשתי מסגרות קבועות ועומדות מראשיתן (ותהא "ראשית" זו מתי שתהא) – לא כן הדבר בארץ-ישראל. כאן לא היתה כל דיארכיה בראשית הדרך, ואבות אבותיהם של הנשיאים לא היו אלא חלק אינטגראלי מעולם החכמים של ימי הבית השני. בזמנו עמד מ' בר על ההשלכות המעשיות שהיה להבדל זה ביחס שגילו חכמי ארץ-ישראל כלפי הנשיאות לבין יחסם של חכמים בבבל כלפי ראשות הגולה.31 לכאורה היו גינוני הכבוד כלפי שתי המשרות דומים, ובשתיהן דרך משל מצינו את הנוהג להשכים לפתחם ולדרוש בשלומם,32 היא ה-Salutatio הרומית שחדרה גם למזרח.33 ואולם יחד עם זה בולטת הביקורת שמשמיעים כלפי נשיאי ארץ-ישראל על כל חריגה או סטייה מדרישות ההלכה, לעומת הסלחנות והותרנות המופגנת בבבל כלפי ראשות הגולה. אין זה אלא, כדברי בר, שעדיין ראו בנשיאים "אחד מן החבורה", ועל כן יכלה הביקורת להחשב כדו-שיח המתנהל בקרב עולם החכמים. ואילו אופי הדיארכיה הבבלית יצר מערכת יחסים שונה. בבבל אין מדגישים כלל את תורתו של ראש הגולה אלא את מוצאו, את חשיבותו ואת הכבוד המגיע לו בהתאם למעמדו גם מצד חכמים. במסכת קידושין (ע ע"א-ב) מסופר על רב יהודה, ראש ישיבת פומבדיתא, שזומן לבית-דינו של ראש הגולה והוא תוהה אם עליו לציית לזימון. על שאלתו משיב רב הונא: "מיזל לא מיבעי לך למיזל דגברא רבה את, אלא משום יקרא דבי נשיאה – קום זיל". ולא זו אף זו – קיים היה שוני נוסף שהבדיל במפגיע בין מעמדות החכמים בשתי הארצות, ודומה שאין שוני זה אלא פועל-יוצא ממה שתארנו עד כה. שנינו בספרי דברים קס"ב (מהד' פינקלשטיין, עמ' 213-212): "למען יאריך ימים על ממלכתו הוא ובניו" (דברים יז, כ) – שאם מת, בנו עומד תחתיו. ואין לי אלא זה בלבד, מנין לכל פרנסי ישראל שבניהם עומדים תחתיהם. ת"ל הוא ובניו בקרב ישראל, כל שהוא בקרב ישראל בנו עומד תחתיו". מאמר זה אינו אלא אחד משורת מסורות ארץ-ישראליות המעלות מציאות של בנים היורשים את מעמד אביהם, וכולן מצטרפות לכדי העלאת מעמד חברתי מוגדר של "בני חכמים" הזוכים לכיבודים בציבור לפני שאר חברי הקהל. על התופעה עצמה עמד בזמנו ג' אלון במאמרו הקצר והחשוב "בניהם של חכמים",34 ואף לא נעלם ממנו המתח שצריך היה להיווצר בין מציאות זו שבשטח לבין אידיאל החכם כפי שראינוהו בפתיחת דברינו, היינו: מי שזכה למעמדו בגין אישיותו, חוכמתו ומעשיו, ובפרוש שלא בזכות מוצאו.35 מאלפת במיוחד המציאות של רבים מחכמי ארץ-ישראל – תנאים וגם אמוראים – שאינם לעתים קרובות אלא בניהם של חכמים נודעים, אך מסתבר שהתמונה מורכבת עוד יותר. שכן מציאות זו הינה ארץ-ישראלית מובהקת ולא מצינו כלל כיוצא בה בבבל התלמודית: א. אין אפילו מקרה אחד שבו ראשות הישיבה בבבל עוברת בירושה במישרין מאב לבן,36 ודווקא בסיפור המינוי היחיד של אב בן לאותה משרה (רב אשי ומר בר רב אשי) יודע התלמוד להדגיש כי תחילה ניתן המינוי לאחר.37 ב. מעטות ביותר הן הדוגמאות של אמוראים בבליים גדולים שזכו לבנים כיוצא בהם או אפילו לבנים שיצטרפו לעולם החכמים, ואין אנו מוצאים כל רמז למעמד של "בני חכמים" במציאות הבבלית של ימי התלמוד. ג. מציאות בבלית זו איננה פרי התרשמותנו בלבד אלא היתה זו גם תחושתם של חכמי בבל עצמם. לעתים עולה הדבר ממקרים של גדולי האמוראים הנאלצים להשלים עם גורל בניהם, וכדברי החכם רב לאיבו בנו: "טרחי בך בשמעתא ולא איסתייעא מילתא, תא אגמרך מילי דעלמא" (פסחים קיג, א), ויש שהדבר מנוסח כפרי התבוננות במציאות הבבלית כולה, וכשאלת התלמוד: "מפני מה אין מצויין תלמידי חכמים לצאת תלמידי חכמים מביניהן?"38 וכאן המקום לשאול: במה נבדלה ארץ-ישראל מצרתה הבבלית, ומדוע רעיון ההורשה לא חדר לעולמם של חכמי בבל? כפי שראינו בפתיחת דברינו, דמות החכם בארץ-ישראל הופיעה בראשית דרכה ללא מסגרת פורמאלית ובמידה רבה כריאקציה להנהגה הקיימת. במידה שהכהונה תורשתית וסגורה, כך מסגרת החכמים פתוחה ושוויונית, ואין סגולותיה עוברות בירושה. בשעה שכוהן גדול מסוים לועג לשמעיה ואבטליון על מוצאם המפוקפק ("ייתון בני עממין לשלם"), עונים הם: "ייתון בני עממין לשלם דעבדין עובדא דאהרן, ולא ייתי בר אהרן לשלם דלא עביד עובדא דאהרן" (יומא עא, ב), ללמדך: ההולכים בדרכי אהרון עדיפים על בניו, והוא ששנינו: "הוי מתלמידיו של אהרן" (אבות א, יב), היינו, שאין בניו עיקר אלא ההולכים בדרכיו.39 ואולם כבר במהלך מאבק זה נגד שושלתיות, הונחו היסודות לשושלת מסוג אחר. ודאי, אין התורה ירושה למשפחה מסוימת, "ממזר ת"ח קודם לכהן גדול עם הארץ",40 ולכאורה כל אדם מישראל יכול להעשות חכם ואין דרישות גניאולוגיות קודמות למסירת התורה; אך בה בשעה הדגישו חכמים כי כל הרוצה יכול להעשות חכם – אם הוא זוכה שילמדוהו, ומכיוון שאין התורה שבעל-פה נתפסת אלא כ"מיסטורין של הקב"ה"41 ו"סוד ה' ליראיו" – הרי אין היא נמסרת אלא למי שנחשבו ראויים לכך.42 כך נוצרה בתפיסת חכמי ארץ-ישראל אותה שלשלת של מוסרי תורה שבעל-פה (והיא ה"תורה" הנזכרת בריש מס' אבות),43 וכפי שהראו חוקרים44 שלשלת זו אינה באה רק לציין את החיוב – היינו מי נמנה בין חוליות שלשלת הקבלה – אלא דווקא את השלילה, כלומר מי שאינם כלולים ברשימה, והבולטים בהעדרותם הינם כמובן הכוהנים. במידה רבה, אם כן, הקימו חכמי ארץ-ישראל שלשלת מנהיגות חלופית, שברבות הימים תאמץ מסגרות שנתקיימו אצל מתחריהם, אלא שלתוך דפוסים ישנים אלו של ייחוס יצקו תוכן חדש, ובכך השכילו ליצור מחדש ולשבץ אל תוך עולמם מסגרות המקובלות בציבור.45 אם, לשם דוגמא, מופיע הלל כאישיות כריזמנטית העומדת בפני עצמה, הרי בניו הופכים לדינסטיה, ושוב אין רואים בזה פסול.46 כיוצא בזה איש לא נדהם כאשר המסורת ציינה את אמות המידה לבחירתו של רבי אלעזר בן עזריה לראש הישיבה ביבנה" "הוא חכם, והוא עשיר, והוא עשירי לעזרא".47 אלא שהספרות הדנה בפרשה זו בשתי הארצות מגלה שוב את המציאות המבדילה בין ארץ-ישראל לבבל. בירושלמי48 מצינו את רבי עקיבא מגיב על מינויו של רבי אלעזר בן עזריה בזכות עמידתו בקריטריונים הללו, ואין לו ספק כי הוא עצמו קופח על שאיננו בן חכמים: "והיה ר"ע יושב ומצטער ואמר: לא שהוא בן תורה יותר ממני אלא שהוא בן גדולים יותר ממני. אשרי אדם שזכו לו אבותיו, אשרי אדם שיש לו יתד במי להתלות בה. וכי מה היתה יתידתו של ר"א בן עזריא – שהיה דור עשירי לעזרא". ואולם הבבלים הבינו את הביטוי "עשירי לעזרא" בצורה שונה לחלוטין: יש לו לראב"ע זכות אבות בשמים ושם יגנו עליו מעונש על המעשה הנועז של הדחת הנשיא. לדעת הבבלי אין כאן נימוק חברתי לבחירתו של ראב"ע אלא ציון הכדאיות שבבחירתו (והוא הדין בפרוש הבבלי ל"עשיר": דאי אית ליה לפלוחי לבי קיסר אף הוא אזיל ופלח). וניכרים הדברים שאין הבבלי רואה לנגד עיניו מציאות של נפוטיזם. חכמי בבל לא צמחו כעמיתיהם בארץ-ישראל תוך מאבק במסגרת שכל כולה שושלתיות ייחוסית ומתוך צורך להקים שכבה חלופית. בעיניהם של הבבליים נשארה השושלתיות במקום שצריך לה: משפחת בית דוד, היא בית ראש הגולה. ואף בקרב עולמם של חז"ל פנימה היו דרכי הקידום בישיבות שונות בשתי הארצות. אומנם ידיעותינו על מסגרות הלימוד וההוראה מעטות ביחס, אך דומה שאשנב מסוים נפתח לאחרונה ובידינו לעמוד לפחות על כמה תהליכים מרכזיים. כפי שהראה ש' כהן,49 ניתן לערוך השוואה מעניינת בין בתי-הספר האתונאיים במאות הראשונות לספירה לבין ישיבת ארץ-ישראל. השוואתו מתרכזת סביב צוואותיהם של חכמים המורישים הנהגה לבאים אחריהם, וליתר דיוק העמיד כהן על קווי דמיון בין צוואת רבי יהודה הנשיא50 וצוואותיהם של שישה מגדולי הפילוסופים של התקופה ההלניסטית,51 כפי שנרשמו בידי Diogenes Laertius.52 מבין הצדדים השווים בצוואותיהם של חכמי יוון ודברי רבי על ערש דוי מצינו: א. הדאגה לאשה-לאלמנה ("אל תזוז אלמנתי מביתי") ואולם לענייננו חשובה במיוחד הדאגה לירושה בבית-הספר ובישיבה, אלא שכאן הצוואות היווניות חלוקות. באלה של סטרטו, אפיקורוס (ובצורה מרומזת גם תאופרסטוס), החכם ממנה או מציע את יורשו מבין חכמי בית-הספר. בצוואת ליקו הוטל על החבורה למנות מתוכה את מי שמוצאים לראוי. ואכן, אלה שתי השיטות שנהגו באקדמיות היווניות: א. הבחירה על-ידי מורים ותלמידים. על כך ניתן ללמוד לא רק מן הצוואות הנזכרות אלא גם מן הטקסט האנונימי הנקרא Index Academicorum שנתגלה בהרקולניום.54 בעקבות כהן נעיר כי טקסט זה מזכיר שלוש פעמים בחירת ראש לאקדמיה: פעמיים על-ידי ה-________ (תלמידים?), ופעם על-ידי ______ (מורים? בחירי התלמידים?). והנה, ערוב זה בין המינוי על-ידי הראש היוצא (הנפטר) לבין בחירה על-ידי חבר הלומדים נמצא גם במקורותינו. מצד אחד ממנה רבי בצוואתו את יורשיו – גם בנשיאות וגם בישיבה: "שמעון בני חכם,55 גמליאל בני נשיא, חנינא בר חמא ישב בראש", אלא שיש להבחין בין הנמסר בשני התלמודים. נושא הירושה בישיבה אינו נזכר כלל במקורות הארץ-ישראליים,56 ואילו הבבלי, שמביא את עניין המינויים, מדגיש שההודעה נמסרה ל"חכמי ישראל" ואף יודע לספר שלבסוף לא עמד חנינא בראש – כבקשת רבי – בגלל מערך כוחות וקדימויות שהיטו את הקו לטובת מינויו של רבי אפס.57 גם בסיפור הדחתו של רבן גמליאל ביבנה (ברכות כז, ב-כח, א) פונה החבורה – על פי הגירסה הבבלית – אל רבי אלעזר בן עזריה ומציעה לו: "ניחא ליה למר למהוי ריש מתיבתא".58 אפשר שיש כאן יותר מרמז לסדרי הנהגתן של ישיבות בבל.59 ישיבות אלה מופיעות לפנינו כגופים עצמאיים לחלוטין, מסגרת קורפוראטיבית, המנהלת חייה ובוחרת ראשיה מתוכה ללא התערבות חיצונית. שתי סוגיות בבליות שימרו תאור כלשהו של מינוי ראשי ישיבה: א. ברכות סד, א (=הוריות יד, א) – מינוייהם של רבה ורב יוסף בפומבדיתא. ישנם קווי דמיון רבים בין שני הסיפורים, הן בלשון והן בתוכן: 1. בשני המקרים נקראו המתמנים "מלכים": בברכות – "אע"פ כן לא קבל עליה (רב יוסף) מלכותא60 ... מלך רבה עשרין ותרתין שנין". ובבבא בתרא: "ריש מתיבתא דמליך במתא מחסיא...", וכן בהמשך שם, על-פי כ"י המבורג: "כדמלו בי עשרה, מלך פתח ותני". 2. בשתי הסוגיות נאמר על המתמנים "קיימא להו שעתא".61 3. בשני המקרים היו יותר ממועמד אחד ובשניהם אין המועמד הראשון או הטבעי מתמנה, בין שזה מרצונו (רב יוסף, אף על פי שהוא "סיני" - מוותר), ובין שזה למורת רוחו (כרב אחא מדפתי). והעיקר - משני המקרים עולה בברור שהחכמים הם הממנים.62 בבא בתרא: "אימנו רבנן לאותביה לרב אחא מדפתי ברישא", ואילו בהוריות שולחים חכמי פומבדיתא לארץ ישראל לקבל עצה את מי למנות,63 ואין כל רמז להשפעה של גורם בבלי אחר על המינוי.64 לפנינו, אם כן, עוד נדבך למציאות הבבלית, השונה מזו שבארץ ישראל. בבבל דומה כי נשארה ההורשה של תפקידים נחלת ראשות הגולה בלבד, בעוד עולם החכמים - הן בגלל שורשיו המיוחדים (והשונים בתכלית מאלה שהצמיחו את מעמד החכמים בארץ ישראל) והן בגלל אופי המוסד שבו פעלו - פיתח לעצמו דרכי קידום אחרות. מתח הכהונה והתחרות עימה אינם קיימים כלל בבבל,65 ויש לתהות אם בכלל היתה משמעות לטיפוח ייחוסם של חכמים בקרב אוכלוסיה יהודית שהדגישה כל כולה את היחס המועדף שלה בתוך עם ישראל, ואפילו בהשוואה ליהודי ארץ ישראל.66 נותרה כמובן השאלה: מה הביא לשינוי באופי ההנהגה בקרב יהודי בבל ומדוע חדרה הורשת ההנהגה גם לשכבה זו, שעד סוף תקופת התלמוד שימרה – יותר ממקבילתה הארץ-ישראל – על האידיאל של קידום על-פי זכות עצמית. אם אכן צודק א' גרוסמן,67 אזי סופו של התהליך מוכיח על ראשיתו. ככל שביקשו הישיבות ליטול לעצמן מן הסמכויות והתפקידים שמילאו עד אותה עת ראשי הגולה, כך, סבור גרוסמן, סיגלו לעצמן אחד מן הסממנים הבולטים של הנהגה מדינית – ההורשה השושלתית. גרוסמן צודק בציינו כי התהליך החל קודם לכן בארץ-ישראל ובדבריו הוא מגיע עד ראשית הגאונות שם במאה ה-6. לפי דברינו שורשי התופעה בארץ-ישראל עמוקים הרבה יותר, והייחוד בגאונות הישראלית – העמידה "בראש המוסד האקדמי העליון של היישוב בארץ" ובה בשעה מילוי תפקידים מדיניים חשובים – ציין את הנשיאות הארץ-ישראלית כמעט מראשיתה, אלא שנשיאות זו לא היתה מלכתחילה חלק נפרד מעולם החכמים. על כן חדרו לשני העולמות הללו אותם סממני שררה וכבוד שנהגו עוד קודם לכן בקרב השכבה החברתית שאותה ביקשו לרשת, היא שכבת הכהונה. ההורשה השושלתית בקרב חכמים באה לבבל מאות שנים לאחר שנאחזה בקרב ההנהגה הארץ-ישראלית, אך אין כאן אלא חזרה על תהליכים חברתיים דומים בהבדל של מקום ונסיבות בלבד. הערות שוליים
|
|||||||||||||||||||||
|