|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > דתות והגות דתית > יהדות > הגות דתית-יהודית |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
הסטייה הערכית המשמעותית ביותר בקבוצה היהודית, היא המעבר אל קבוצת החוץ – הקבוצה הנוצרית. אנו מוצאים עדויות רבות על יהודים הסוטים דתית-ערכית ועוברים לקבוצה הנוצרית, אחרי מסע הצלב הראשון, במשך המאות ה- 12 וה- 13. העדויות הן מכמה סוגים: 1. שאלות הילכתיות בקשר גיטין בהם המגרש את אשתו היהודיה הוא מומר. תשובה של יעקב תם מצביעה על כך שהסטייה לנצרות היתה עובדה ברורה שדרשה התייחסות ערכית והלכתית. אנו שומעים על "ויותר מעשרים גיטי משומדים נעשו בפריש וצרפת". כמות גיטין משמעותית ביותר, שהרי העדות על עשרים הגיטין אינה על כלל המשומדים, אלא על אותם שהשתמדו, נשותיהם נשארו ביהדותן והם הסכימו לתת להן גט. המספר היה גדול הרבה יותר, מכיוון שגם משומדים שלא הסכימו לתת גט היו בנמצא, ואף היו מקרים של מעבר כל המשפחה לנצרות. בכל מקרה, בקהילות קטנות דוגמת אלה שאנו דנים בן, עשרים גיטין, הוא מספר משמעותי ביותר, המראה על המרה גדולה אם גם לא המונית. ר' יעקב תם, כדי לתת דוגמא לר' יום טוב על מסקנתו בעניין שמות המשומדים, מציין כלאחר יד שתי דוגמאות של יהודים שהמירו דתם, ממקומות מרוחקים: "המימיך ידעת שם משומד של אשר מקולוניא ושל אברן משינץ?"17 2. השאלות ההלכתיות שהועלו, מוכיחות על היות המומרים עובדה, לעיתים עובדה כואבת, הכהן שהשתמד, היבמה שאחי בעלה המת הוא מומר, המומר העוסק בהלוואות בריבית והמומר שחזר בתשובה: "אנוסים לנצרות שחזרו בתשובה ארוכה, ותשובתם מפורסמת וגלויה, לא חוששים בהם שהופכים את היין לנסך, אולם 'אלו האנוסים שבאו מחדש' מה דינם?"18 3. עדויות על היחס ה"עממי" של היהודים למתנצרים, דבר המצביע על התופעה, אם גם לא על ממדיה. לדוגמא היהודים אינם מכנים את המומר בשמו הנוצרי החדש, "שם גוית", אלא מצמידים לו שם גנאי: אשר – אשרה, מנחם – מלחם.19 4. הוכחות ממקורות נוצריים: 5. התגובה היהודית למומרים הספרות ה"ויכוחים": בתקופה שקדמה למסע הצלב הראשון, נעשה בקבוצה היהודית ניסיון להתמודד עם בעיית היהודים העוברים לדת הנוצרית. העדויות מפוזרות בתשובותיהם של גרשום מאור הגולה, אליעזר הגדול ורש"י: העיקרון העובר כחוט השני בתגובות הקבוצה היהודית לשאלות אלה, הוגדר במדוייק על ידי כץ: "אין טבעו של היהודי ניתן לתמורה, ואף ההמרה הדתית אינה מפקיעה את היהודי מזיקתו ליהדות".23 כלומר, מהותית לא השתנה טבעו של היהודי הממיר. לכן, הכהן שהמיר וחזר, יכול היה לעלות ראשון לתורה, ולשאת כפיים; אשה השתחררה בגט מאישה גם אם הוא היה מומר; היבמה נשארה זקוקה ליבם גם אם אח בעלה המת התנצר; המומר שחזר לא הפך את היין לנסך; ואסור להלוות בריבית למי שעבר לדת המתחרה שהרי במהותו הוא נשאר יהודי וחל עליו האיסור של "לאחיך לא תשיך". כמובן שלאור תפיסה זו, המומר ירש את אביו היהודי, או יכול היה להוריש את רכושו לבנו, אפילו אם הוא לא התנצר כאביו. הסיבה לראייה מיוחדת זו של המומרים נעוצה באירועי הזמן. ממקורות המיוחסים לתקופה שלפני רש"י, עולה הדעה כי המעבר לנצרות על ידי יהודים, נתפס כמשוגה רגעית, ויש לעשות הכל כדי להקל על המומר לחזור ליהדות. דלת היהדות נשארה פתוחה עבור המומר בכל מקרה. בתשובה המיוחסת לגרשום מאור הגולה, מנוסחים דברים אלה בפשטות "כיון שאין לרפות ידיהם של בעלי תשובה, ולא נכון לעשות כן... שיאמרו אוי לאותה בושה אוי לאותה כלימה, וימנעו מעשות תשובה".24 דברים אלה עמדו בניגוד לדברי הגאונים, שלדעתם קיפח כוהן זה את מהותו "הכוהנית", נפסל לעלייה לדוכן בנשיאת כפיים, ולא היה ראשון בקריאה בתורה. רגמ"ה ובעקבותיו רש"י החליטו אחרת, כשמגמתם היא לצרף חזרה את הסוטים דתית ערכית מן הקבוצה היהודית. הדבר בולט במיוחד בדברי אליעזר הגדול לגבי כהן מסוים "שנשתמד מרצונו ומעצמו, ועמד באותו השמד בלא שום הכרח עד שלמד ספר טעותם ועשה קרחה בראשו, וגלח זקנו, ונבח על מזבחותם, וצמד לבעל פעור, ואכל זבחי מתים ונעשה כומר לעבודה זרה כאחד מכומרי האומות". כוהן זה, לאחר שחזר בתשובה ניפסל אך לנשיאת כפיים ככוהן בעל מום, אולם לא נפסל לעלות ראשון לתורה. תשובה המיוחסת לרש"י הכשירה כוהן כזה לכל: "דכוהן שהמיר דתו וחזר בתשובה כשר לדוכן... ולקרות ראשונה".25 העוברים לדת הנוצרית נתפסו כמומרים לתיאבון, כאנשים שנתפתו לקלקלה בדת בלתי הגיונית, שאסור לוותר עליהם, משום שחזרתם ליהדות היא עניין של זמן. לכן הגדיר רש"י את המומר "הרי הוא כישראל, חשוד לכל דבר". אם מת אדם שאחיו כבר מומר, אשתו הייתה צריכה חליצה מהאח המומר, שהרי הוא כישראל. כץ מבחין היטב כי תפיסה זו יוצרת שפע של קשיים והחמרות, למשל בעיית העגונות. רש"י איפשר למומר ליצור שליח כדי למסור הגט, אולם בנושא החליצה הוא התעקש כי המומר יחלוץ בעצמו ש"הרי הוא ישראל".כל זה כדי שלא יהיה פיקפוק במהותו היהודית של המומר. תפיסה כזו יכלה להיווצר מתוך מגמה סלחנית המזכירה את הנוסח התלמודי של "מומר אוכל נבלות לתיאבון". התלמוד צייר את ה"מומר" כטיפוס הפועל בתוך הקבוצה היהודית. הוא אמנם עבר על עקרונות הדת בכל מיני צורות (לתיאבון, לחלל שבתות, לערלות, לעבודה זרה להכעיס), אך לא הפקיע עצמו מתוך הקבוצה. אפילו אם "מומר" זה פעל מתוך תפיסה עקרונית "להכעיס", או "לעבודה זרה", הוא הוגדר כ"ישראל מומר".26 בימי הביניים המומר היה אישיות שונה, אך בשלב הראשון ראו אותו כאדם שעובר לדת האחרת כדי להשיג תנאים חמריים טובים יותר. ראייה זו השתנתה עם התפתחות הנורמה של מוות על קידוש השם כתגובה ל"שמד" הנוצרי במסע הצלב הראשון. אסור היה בשום פנים לעבור על הקבוצה הנוצרית. לדרישת ההגמון בטריר "תשתמדו או תקבלו עליכם דין שמים", עונים "דע לך כי אם היה לכל אחד ואחד נפשות עשרה, היינו נותנים על יחוד שמו קודם שיטמאו אותנו". ההתנהגות המומלצת והנורמטיבית הודגשה בתיאור הנשים "ויבואו כל השרים ויחזיקו כל אחד ואחד בידי הנשים בכח גדול, הכה ופצוע והליכו אותן לעבודה זרה, כדי לטנפן. ואח"כ שלחו ולקחו בן מחיק אימו בכח והוליכו עמם... וג' ימים קודם שהודיעו להן האונס הזה, באו שרים בפלייש (הארמון – פלס של אגילברט – ש.ג.) וסגרו הבור שהיו שם מים, כי יראו שלא ישליכו שם את בניהן להמית, ולא הניחו אותן לעלות על החומה, מפני שלא יפילו עצמן מן החומה, וכל הלילה שמרו אותן שלא יהרגו זו את זו".27 היחס כלפי המתנצרים הוכתב על פי התחושה עממית, שהשפיעה על ההלכה. המסר של התקופה הקודמת נשאר, הפתח ליהודי המתנצר לחזור ליהדותו נשאר פתוח, אלא שהיחס העממי וההילכתי כלפי המומרים השתנה. המאבק נתפס מעתה כמאבק של חיים ומוות, כשכל סטייה מעקרונות הדת, נראתה בעיני שני הצדדים כמעבר מדת לדת. התופעה נתפסה כשונה כל כך מזו המצויה בתלמוד עד שהיא קיבלה כינוי בעל משמעות מיוחדת "משומד".28 המונח הוצמד לסוטה הדתי-ערכי, והעביר מסר של מי שלא עמד בניסיון בתקופה של "שמד", ונכשל בהתנהגות יהודית נורמטיבית. הנצרות הוערכה כדת מאיימת שכל תכליתה היה לחסל את היהדות, ומראייה זו נגזר היחס לאנוסים ולמומרים הם ה"משומדים". התפיסה היהודית של מאורע ה"שמד", באה לידי ביטוי פלסטי בספר יוסף המקנא: "בוא וראה כמה שנוי [שנוא] השמד לפני המקום, שהרי הוכיחם על השמד יותר מעל הרציחה ומגזל דכתיב 'איכה היתה לזונה קריה נאמנה', וכתוב 'ועתה מרצחים, כספך היה לסיגים', אבל 'סבאך מהול במים' (ירמיהו 22-2), כלומר הבלעות והסבאות שכך זה מה שמהול במים של שמד שמעורב בו", והלע"ז טנגלוטוניאה – סבאך כמו "זולל וסובא". ה"שמד" לפי יוסף המקנא הוא המאורע הטראומתי, מאפייני ה"שמד" היו המים שבהם מנצרים את היהודים. קבלת המים, דינה היה כמעבר למעמד של רוצח, זולל וסובא. מעתה היהודי העובר לדת הנוצרית נקרא בקבוצתו על שם הטראומה עצמה. במצב של מלחמה דתית בין היהדות לנצרות, גם ה"מומר לתיאבון", הכריז על עצמו ככופר בעיקר. כך נעלמה כמעט לחלוטין האבחנה התלמודית בין טיפוסי המומרים הסוטים. המונח תאם כל כך את השקפת הקבוצה עד שהוא הונצח לעתיד. אלה שעברו לנצרות שלא בתקופות של שמד, או אלה שהוגדרו בתקופת התלמוד "מומר לתיאבון", קיבלו את התואר "משומד".29
כאמור, רצונם של חכמי התקופה שלפני מסע הצלב הראשון לאפשר למומר לנצרות לחזור בכל עת שירצה ליהדות, הביאה אותם להכריז עליו כיהודי לכל דבר. התייחסות זו יצרה את ההחלטה המסוכמת בשמו של רש"י, והיא איסור הלוואה בריבית למשומד: "דלא נפיק מכלל ולאחיך לא תשיך, שנאמר: 'וחטא ישראל', אף על פי שחטא – ישראל קרי ליה". כבר בתשובה המיוחסת לרש"י, ניכרה מודעות הכותב לנזק הכלכלי העשוי להגרם. שם גם הציעו מתכונת לעקיפת האיסור, בצורה שלא תמנע את העיקרון החשוב של ההתייחסות למשומד כאל אח, וישראל.30 הדורות הבאים שינו תפיסה זו מעיקרה. בדברים המיוחסים לר"י (ר' יצחק מדמפייר) ישנה התמודדות בין המסר של התקופה הקודמת למציאות הכלכלית. לדעת הר"י יש הבדל מהותי בין ה"מומר" התלמודי לבין ה"משומד" של זמנם. ה"מומר לתיאבון" המצוי בתלמוד נחשב עדיין לאח שחייבים ב"חיותו", אסור להלוות או ללוות ממנו בריבית. ה"מומר להכעיס" הוא ה"משומד" של זמנם, שהפקיע עצמו ממצב האחווה שבקבוצה היהודית, ולכן אין סיבה לדאוג ל"חיותו".31 תפיסה זו משותפת לשטחים הצפון צרפתיים והגרמניים. אליעזר ממיץ והראבי"ה הדגישו את ההבדל בין המהות היהודית של המשומד לבין מעשה הסטייה שלו. מעשיו מעידים כי הוציא עצמו מתוך ה"אחווה" היהודית, לכן מותר להלוות לו בריבית. ובכך נדחה הניסיון המיוחס לרש"י להשאיר את הסוטה המשומד בתוך המסגרת המוחלטת של ה"משפחה היהודית". מאידך, מהותו נשארה יהודית, בדיוק כפי שנקבע בתקופה שלפני מסע הצלב הראשון. לכן, בענייני קידושין וגיטין העניינים נקעו לפני מהותו, לא לפי רצונו. ר' משה מקוצי, הגדיר את טיפוס היהודי הסוטה ומתנצר בכינוי "משומד להכעיס", שילוב של המסר התלמודי ומציאות ימיו. הוא סיכם את הגישה לגבי טיפוס זה: "אבל המשומד להכעיס מותר להלוותו בריבית שהרי גבי ריבית כתיב אחוה 'כי ימוך אחיך' – אל תקח מאתו נשך ותרבית. והא דאמרינן בסנהדרין אף על פי שחטא ישראל הוא דווקא לעניין דברים דלא כתיב בהו אחוה כגון לעניין קידושים וגיטין".32 כך התגבש היחס למשומד בנושא הריבית. בתשובה הנמצאת בכתבים המיוחסים למהר"ם, אנו מוצאים דיון בתפיסה עקרונות זו: המקור מתייחס למסכת עבודה זרה, מביא דברים בשם רבנו יעקב תם המגיב לטענת רש"י שהצגתי למעלה לגבי מהותו של המשומד. טענתו היא כי "משומדים לעבודה זרה", אינם שונים ממינין שעליהם חל הדין של "מורידין ולא מעלין". כלומר, מסקנתו היא שלא מצילים אותם! אפשר לפגוע בהם, גם לעכב מציאתם. הנימוק לכך מדהים – "דלא קרי ביה אחיך". לא ברור לי איזו תקופה ואזור משקפים דברים אלה. מן הנימה ברור כי מבחינה מנטלית ראו משומד לא רק מי שטובות הנאה כלכליות עמדו בפניו כשעבר לנצרות, אלא הרגישו גם הרגשה קשה לגבי "משומדים לעבודה זרה". כלומר, החלו להחמיר גם בשאלת מהותם של המתנצרים ה"משומדים".33
ראינו כל על אף שלענייני הריבית עקר עצמו המשומד מאחוות היהדות, הרי שלענייני האישות לא היה מסוגל לכך והוא נשאר יהודי. דעה שבעה לידי ביטוי וסיכום בדברים המיוחסים לרש"י, על המקדש והיבם: "קידושיו קידושין וחליצתו חליצה". תפיסה זו לגבי המשומד החזיקה מעמד לאורך הדורות שלאחר מסע הצלב הראשון, על אף שניסו לעקפה ולשנותה. הניסיון הבולט ביותר הובא בתשובה ב"אור זרוע", בה אנו שומעים כי היו כאלה שניסו להתיר את היבמה בשיטת הגאונים.34 התשובה משקפת מציאות בה ההזדקקות ליבם המשומד גרמה קשיים רבים. אם לא יסכים לחלוץ, האשה תישאר עגונה או שתחיה חיי אישות ללא חליצה. עם זאת נשמרה ההחלטה שיבם זה לא יצא מכלל ישראל, והיא חייבת את חליצתו. המהר"ם ניסה להשוות את מעמד האלמנה הזקוקה ליבם משומד, למעמד האלמנה הזקוקה ליבם מוכה שחין, ולהכיל עליה את ההחלטה "תיפוק בלא חליצה". שיטה זו עקפה את הבעיה בכך שתלתה את ההחלטה בדעתה של האשה(!) ואיפשרה זאת ברמז על הסיכון שהמשומד יפיל גם אותה ברשת "הגויות". המהר"ם חשש מן ההשפעה ה"גויית"), ולכן גם החליט כי לאלמנה שלבעלה המת ישנם שני אחים והגדול משומד, לא יחלוץ הגדול אלא תמתין בעגינותה לאח הקטן שנמצא במדינת הים. נימוקו הוא: "שיש לה יבם ישראל".35 בתקופה מאוחרת יותר אנו שומעים על אלמנה שומרת יבם, הזקוקה למשומד המתנגד ליבם משום שהוא "להכעיס ואדוק לע"ז ממש... כי אמר בפה מלא שלא היה חפץ להחזיק באמונת היהודית כי הוא קעצערייא... ולא נחלצה, אלא נישאה לבן ברית בלא התרת שום מורה".
הדעה כי אין המומרים יורשים את הוריהם, מיוחסת לרבנו גרשום מאור הגולה המביא את דברי הגאונים, ונשעם על הנימוק התיאולוגי של הפקעת ישמעאל ועשיו מירושת יעקב.37 הסיבה להרחקת המשומד מירושתו, בהבדל ממה שניסו לקרבו בעניין הגט והקידושין, מקורה בניסיון להענישו בעונש כספי. לקראת סוף המאה ה- 12 אנו מוצאים שינוי בתפיסה, המשתמד קיבל את חלקו בירושת הוריו. הראבי"ה מביא לכך נימוק תיאולוגי בעל משקל שווה לנימוקו של גרשום מאור הגולה. המשומד ירש את הוריו כפי שעשיו ירש את יצחק: עשיו ירש את הר שעיר, שהוא שטח שהובטח לאברהם והועבר ליצחק. מה גם שעל פי התפיסה של "ישראל אף על פי שחטא ישראל הוא", מגיעה למשומד ירושתו. עם זאת, הדגיש הראבי"ה כי בית הדין יכול להפקיע את הירושה.38 לדעתי, אין בתופעה זו קבלת העיקרון של רש"י בדבר היות המשומד יהודי לכל דבר, אלא השלמה עם המציאות הסובבת. בתקופות הקודמות, הכיר השלטון בכך כי המתנצרים יאבדו רכושם ליהודים, בוודאי מטעמים של טובת הנאה, שהרי עם הרכוש איבדו השליטים את יכולתם לגבות ממנו מס. משנות השמונים של המאה ה- 12, באה לידי ביטוי מגמת הכנסייה לאפשר למומרים לשמור על רכושם. בקונציל הלטרני ה- 3 יש סעיף המדגיש כי ראוי שהמומרים לנצרות יחזיקו בנכסיהם. התקנה מדגישה כי ex integro faciant exhiberi, ומצמידה לכך איום בחרם על הנסיכים והשלטונות (principibus vel potestatibus) לבצע את החזרת הרכוש בשלימות. הנימוק הוא "בדין הוא שהמצטרפים אל האמונה יהיה מצבם טוב יותר משהיה". הכנסייה ויתרה כאן על העיקרון, שהנטבל ונולד מחדש מוותר על רכוש שנצבר קודם לכן באמצעים פסולים לאמונתו החדשה (בייחוד ריבית). גם בצרפת הכריע המלך לואי ה- 7, כדברי הכנסייה.39 דברי ראבי"ה, בענייני ירושת המשתמדים, הם איפוא הענקת לגיטימציה ממקורות היהדות להחלטה נוצרית. הדגשה כי החכמים יכלו בכל זאת להפקיע רכוש, באה כנראה מתוך תקווה לקבל את היכולת להפקיע את רכוש המשומדים מרשויות העיר או מנסיכים מקומיים בגרמניה.
התשובות המיוחסות לחכמים מהאזור הצרפתי, מתקופת רבנו יעקב תם ואילך, מדגישות את הקלות בה מאפשרים למשומד הרוצה בתשובה לחזור ליהדות. כמו בתקופה הקודמת, ציפו כי משומדים אנוסים יחזרו ליהדותם מיד כשיוכלו. אנו מוצאים במחזור ויטרי תפילה שנאמרה בעבורם, מיד אחרי קריאת התורה בימי שני וחמישי: "אחינו כל בית ישראל ונשיאנו ואנוסי ישראל הנתונים בצרה".40 רבנו יעקב תם מאפשר לאשה שהשתמדה, גורשה על ידי בעלה היהודי, נישאה לגוי ועתה רוצה לחזור עימו ליהדות, להנשא לו.41 מגמה דומה אנו מוצאים בדברי בן אחותו של ר' יעקב תם – הר"י, ובדברי הריצב"א (יצחק בן אברהם, נכדו של שמשון מפלייז הזקן, תלמיד צעיר של תם, ותלמיד מובהק של הר"י): "משומד השב בתשובה בדין שלא יהא צריך ג' לבל בפניהם דבקל שיש לנו לומר ששב אל [בוראו]. ואפ' לדברי המחמירין מ"מ אין יינו יין נסך כיוון שנוהג בדת יהדות ואפ' לא טבל ואפ' היה מלוה בריבית לישראל ולא החזיר הריבית מ"מ חשבינן ליה בעל תשובה כיון שהניח כל תרפות ושב לבוראו. ואע"ג דאמרי' בסנהדרין מפריחי יונים ומלוים בריבית לא סגי בקבלה שלא יעשו עוד עד שלא יחזירו הריבית, הכא תקנתו קלקלתו דכיון שהשתמד ושב הוי ליה בעל תשובה לכל דבר ודומה קצת לגר רק שיש לו לשוב אל בוראו ולתקן עותתו אשר עיות ואם לא יתקן לא תתעכב בכך תשובתו". הריצב"א הדגיש את דחיפות החזרתו ליהדות, גם אם לא טבל, וגם אם לא הניח את מעשיו הקודמים כמו שדורש התלמוד.42 בשאלה אחרת ביקש השואל לדעת אם המשומדים החוזרים בתשובה, הפכו את היין לנסך? מלשון השאלה עולה כי השואלים סוברים שמשהו השתנה במהות המשומר כשנטש יהדותו ועבר לנצרות, וזאת כי נדבק בו משהו ממהות הנצרות, ולכן הפך את היין לנסך. נראה כי הקבוצה היהודית בדקה את החוזרים אליה מן השמד במשך תקופה ארוכה, ובתחילה חששו מהם מאוד, גם אם היו אלה אנוסים מ"אבחת החרב". יש לחכות "עד שיעמדו בתשובתן ימים רבים, שתשובה שלהם מפורסמת וגלויה". התשובה מנסה לבטל חשש זה בהגדירה את האנוס שחזר בתשובה כ"פושע ישראל", כלל לא כמומרים או משומדים. הגדרה זו באה כדי לעודד אותם לחזור בתשובה. לכן מסקנת העונה – "שחלילה לפרוש מן יינן ולביישן".43 בשטחים הגרמניים התפיסה לגבי המשומד החוזר ליהדות הייתה קשה הרבה יותר. כבר ריב"ם (יצחק בן מרדכי), בסוף המאה ה- 12, השתומם על דברי תם בקשר למשומדת שהתיר לה מורהו לחזור ליהדות ולחיות בחיי אישות עם הגוי שהייתה עמו בחיי השמד (לאחר שהתגייר). הוא אמנם תוקף את דעת "תם" מן הבחינה ההילכתית בנקודותיה החלשות (האשה הנחבשת, ו"אסתר", שגוי בא עליה, נאסרה לבעלה), אלא שברור כי הראייה המנטלית הבסיסית שלו כלפי המשומדת שונה: אסור לתת פרס למי שהשתמד.44 בדברי הרוקח על משומדים החוזרים בתשובה, אנו מוצאים חלוקה ברורה בין הסטייה הגופנית לבין הסטייה התיאולוגית. הוא ראה את המשומד כאדם שנתפתה ליצרים פיזיים ותאוות: "שמח ביום אידם, אבל כל איסור, בעל בת אל נכר". גם תשלומי הכפרה של המשומד, הם בעיקר בתחום הפיזי, כנגד הנאתו: יסיר מלבושי תפארתו, לא יתקשט בעדיים, לא יאכל בשר ולא ישתה יין, ימעט ברחיצה, לא ילך לשמחות, ויתענה "ישכב על הקרקע ויסבול צערים". מחוץ לוידוי שלוש פעמים ביום, אינו צריך לעשות דבר מעבר ל"יעבוד את בוראו בכל נפשו ובכל לבבו ובכל מאודו", ויפתח אצלו את יכולת ההבלגה על העלבון. מאידך, הוא מכנה את המשומד "הכופר בעיקר" ואת חטאו "שעבר על כל התורה כולה".45 התפיסה המשווה את החוזר בתשובה לגר, רווחה באזורים הגרמניים, ועמדה בסתירה לדעה בצפון צרפת, החוזר מחייו כנוצרי חייב יהיה ל"העביר על ראשו תער", לטבול כגר, ולהופיע בפני ג' אנשים ולהודיע כי חזר ליהדותו.46 המהר"ם חשש שהחוזרים לא חזרו בתשובה מלאה. לגבי כהן שהשתמד וחזר בתשובה, הביע ספק בכשרות היותו מברך הקהל: "שאין אומרים לו לעלות לדוכן ואם עלה [מעצמו] אין למחות בידו". לחששו של המהר"ם היה בסיס. הוא פסל עדות של יהודי משומד "ששב ולא בכל ליבו כי אם בתשובה של רמיה כמו שעושים אותם ריקים הסובבים בעיירות פעמים נראית כיהודים ופעמים מחזיקים עצמם במשפטי העכו"ם שבהם".47 יחס דו-ערכי זה לגבי המשומדים הרוצים לחזור ליהדות בא לידי ביטוי בעדויות העממיות שבספר חסידים. בצד קבלה מוחלטת של מי שקיבל עליו לעשות תשובה, להכילו במניין ולא להתרחק מיינו, אנו מוצאים הקפדה על כך שלא ישנה ממנהגם ושיחזיר ליהדות את כל מי שהדיח עימו. הוא נחשד ששיתף פעולה עם השלטון הנוצרי כנגד היהודים, וכי מניעיו היו תאוותו לכסף.48
בארצות הנוצריות בימי הביניים, מבחינים בשלושה טיפוסי נסים משומדות: האשה שנשתמדה לרצונה, האשה שנשתמדה עם בעלה והאשה שנאנסה לשמד. מנסים לגזור את דינן על פי הדיון המשנאי והתלמודי שנסב סביב השאלה, באילו תנאים תוכל האשה שנשבתה (או נחשבה) לשוב אל אישה.49 בספרות השו"ת של המאות 13-12, נשים המשתמדות לרצונן הן תופעה נדירה. שוב ושוב מוזכרת הדוגמא התיאורטית של אסתר המלכה, שנאסרה למרדכי מאחר ונבעלה לרצונה לאחשוורוש.50 על האשה שהשתמדה ביחד עם בעלה, אנו שומעים בשאלה על שני בני זוג שהתנצרו ורוצים כעת לחזור ליהדותם ולהשאר יחד. "על אודות איש ואשה שהמירו דתם מרצונם יחד, והיו כמה שנים בגיות יחד דרך אישות, ועתה חזרו לצורם והכירו בוראם שניהם יחד, ועתה באתי לדעת דעתכם [היכולים] להיות בהיתר או אם צריכים להיפרד?". השואל שלא היה מונח לפניו תקדים בעניין זה, הציע כי יתירו להם בנימוק שבעלה נמצא איתה ומשגיח עליה. אולם בדברי תשובתו ניכרת מבוכתו – "שלוחך היה נחוץ לדרכו ולא נתן לי כלל פנאי לדקדק...", "ומפני נחץ השליח לא יכולתי להאריך", "ואין פנאי".51 לכן, פונה לחכמים אחרים שיעצו לו איך לנהוג. כמעט כל המגיבים שופטים את האשה שהשתמדה מרצונה כדין האשה שזנתה. הם יוצאים מתוך נקודת ההנחה כי מעבר של אשה לנצרות הוא רצונה להנות מחטא התאווה המינית אצל אלה הפרוצים לעריות. ההבדלים שבין המשיבים הם בין אלה החושבים כי העובדה שהאשה השתמדה עם בעלה מצילה אותה ממצב בסיסי זה, לבין אלה החושבים שאין הבדל בדבר, כפי שמנסח זאת אחד המשיבים: "מהקב"ה אינה יראה, ומבעלה יראה? ואף על גב דיש בני אדם שיראים מבשר ודם יותר מהקב"א... ובקושי גדול התירו רבותינו האנוסות בשעת הגזירות לשוב לבעליהן כשלא שהו בין הגויים [ימים] רבים, אבל כששהו כל כך שהיו יכולין לברוח ולא ברחו, היינו אוסרין". אלה החושבים שיש לאפשר את חזרת הנשים לחיות עם בעליהן, הדגישו את הצד של חזרתם בתשובה יחד. ברור להם כי אם לא יאפשרו להם לחיות יחד אחר חזרתם ליהדות, ימנעו שניהם מלשוב. "ומ"מ שלא לדחותם ויחזרו לקלקולם ראיתי שאין מחמירין עליהם"... "חלילה באהבתם ידבקו לסור מדרך". תשובתו המשוחזרת של שמשון בן אברהם, שהיא מוקדמת מאוד לוויכוח ומאזור אחר, מתירה את האיש והאשה החוזרים ליהדות יחד בנימוקים הלכתיים ומנטליים. ראשית, משום שחשב כי הגויה אינה מופקרת לניאוף. שנית, משום העיקרון של "אין האשה נאסרת על בעלה אלא על עסקי קינוי וסתירה", וכאן אין עדים לכך שזנתה. בכל מקרה של "בעלי תשובה אין ראוי לאסור, דמסתמא לא היו עוברים". מכל מקום, תפיסתו זו נובעת מכך שהאשה השתמדה עם בעלה. אם היא הייתה משתמדת לבדה, כי ברור שהיה אוסר אותה על בעלה.52 הקושי בדיון ההלכתי בימי הביניים על האשה שנאנסה לשמד, הוא בהגדרתה. האם יגדירו אותה כ"נחבשת לנפשות" ויעמיסו עליה איסורים שונים, עד כדי לאסור אותה לבעלה, או יגדירוה כ"שבויה", משום שתפיסתה ושהייתה בין הגויים הם כנגד רצונה המוחלט? הקושי בהחלטה הוא, שאין הדבר תלוי באשה, אלא במהותם של השובים. האם השובים ביקשו לטמא אותה, ואז תאסר על בעלה? האם היא בסכנת נפשות, ואז יתכן ותבקש להינצל בקיימה איתם יחסים אסורים? רש"י מפרש את המשנה "על ידי נפשות – שהיתה נידונה למוות. אסורה לבעלה – דהואיל ונוהגין בה הפקר חוששין שמא נתרצתה באחד מהם". התוספות: "ועל ידי נפשות אסורה לבעלה – אפילו בעלה ישראל דחיישינן שמא נתרצית כדי למצוא חן שלא יהרגנה". ביחס לשובים או החובשים חושב רש"י: "אין הורג אותה אלא בא עליה, וכיוון שבא עליה אינו הורגה, ואפילו אינה קרובה למלכות". תפיסה זו של רש"י היא ההיפך ממה שהתייחסו בעלי התוספות לנשים, או ליתר דיוק לשובים: "לכך נראה לפרש דודאי תרי מילי נינהו דהא קאמר אשה כלי זינה עליה לאו משום דרעתייהו לביאה ומשום הכי ללא קטלי לה, אלא טעמא מפני שאינה בעלת מלחמות ומריבות כאיש, מרחמים עליה".53 בתקופה זו, באופן עקרוני, האנוסה לשמד נתפסה כשבויה, לכן החליטו רוב החכמים כי היא כשרה לחזור לבעלה. מוזכר מקרה בו "באו ליסטים בעיר והזנו נפשות. וישבו משם ריבה אחת נשואה לישראל, ואנסוה והמירה לעובד כוכבים, ונטמאה בגיותה ימים רבים. אחר זמן טרחו אביה ואימה ושבה האשה אל בית אישה. ושאלתי להם: מי התירה לבעלה? ועתה רבינו הורינו באיזה דרך נלך, כי לא ידעתי מה אדון בה". החכמים הסבירו את חזרתה לבעלה בראייתם את השובים הנוצרים – אם הנוצרים מעמידים בפניה את האפשרות להמיר את דתה, אין להניח כי יפגעו בה.54 בצורה זו הגיבו כמעט כל החכמים שנדרשו להחליט בבעיית "ארוסת פרנקפורט". נערה מאורסה שהוחזקה על ידי הנוצרים, וארוסה נשא אשה אחרת. כל החכמים מלבד יצחק "אור זרוע", יצאו להגנתה של הנערה. טענתם העיקרית היא שבימיהם הנאנסת לנצרות נשמרת על ידי הנוצרים, אין מאפשרים לפגוע בה או לחלל את בתוליה (במקרה הארוסה). יצחק בעל ה"אור זרוע" הוא היחידי שפסק כנגד כולם כי דינה דין נחבשת, וחשודה שכדי להציל את עצמה היתה נכונה להיטמא. עמדתו של יצחק "אור זרוע" נראית קשה להבנה אלא אם כן נניח שבתקופה זו שימש בוירצבורג בתפקיד, והושפע ממשפחתו של הבחור שהתנגדה לנישואין עם הנאנסת לשמד. חיים בו של האור זרוע, שדעתו הייתה נגד אביו, טרח וניתק את המקרה מן התקדים המשנאי של שבויה או נחבשת. היא אינה שבויה משום שלא מתכוונים להחזירה, אינה אף נחבשת, משם שמקפידים מאוד שלא יפעילו נגדה כל סוג של אלימות, ודאי לא אלימות מינית.55 המהר"ם שהקפיד על המשומדים הרוצים לחזור ליהדות, הקל מאוד על הנשים שנאנסו בדוקנה ויזען. הוא קיבל את עדותן של הנאנסות עצמן, וכך הכשיר אותן לחזרה לבעליהן. הדגיש כי "מעולם לא עבדו ע"ז, אלא הגלח אומר בפני הגויים דברי טינפותם והם שתקו".56 במישור ההילכתי נחלצו לעזרת האנוסות האלה וקבלום ליהדות בחזרה.
מאפייני טקס האבל, חשובים לאבחון איכות המת בחייו, וקביעת מקומו בתודעת הקבוצה. לאורך כל התקופה הנבדקת, בכל האזורים, המשומד הוצא מכלל אלה שמתאבלים עליהם. בולטת במיוחד דעתו של יעקב תם, כי אין להתאבל עליהם, אפילו לא על קטן שמת כמשומד. לתמיהתו של ר' יצחק "הקטן ששמוהו במים, מה מעלה ומה מוריד? והו"ל כאילו לא נשמד", ענה ר' תם בצורה נחרצת ביותר: "והיה ר"ת נותן טעם דשמחים על מיתתו יותר מחייו כי אם היה חי סופו היה לעבוד ע"ז וללכת בדרכי העכו"ם ואין נראה כי מטעם זה לא יתאבלו עליו אפ' קודם ששמוהו במים/בטינוף תועבותם/מאחר שהוא בידם ויודעים דלא יוכל לפדותו וזה אינו סברא שלא יתאבל עליו ועוד לא מצינו שנדחה אבילות בשביל זה שנידון אותו על שום סופו. מיהו היה אומר ר"ת שמנהג הוא שלא להתאבל עליו אך ששים ושמחים".57 המהר"ם נקט בדבריו נימה קיצונית. מכך שעל הרוגי בית הדין לא היו מתאבלים, הוא לומד: "אע"פ שהרוגי ב"ד יש להם כפרה וכ"ש משומד שאין לו כפרה, וגיהנום כלה והם אינם כלים".58 בספר חסידים אנו מוצאים מדרש המדגים גם הוא עד כמה היחס השלילי כלפי המומר טבוע באנשים, עולה ומתפרץ בסירוב המוחלט להתאבל עליהם. המדרש הוא על הפסוק בירמיהו (כב 10-9) "על אשר עזבו את ברית ה' אלוהיהם וישתחוו לאלהים אחרים ויעבדום, אל תבכו למת ואל תנודו לו בכו בכו להלך כי לא ישוב עוד וראה את ארץ מולדתו". האסוציאציה של המילים "ברית" מחד, ומאידך "וישתחו לאלוהים אחרים", מסבה את כל הפסוק אל המת המשומד – "סמך אל תבכו למת אצל עובדי עבודה זרה – משמעו: ישראל משומד שמת – אין בוכין ואין מספידין עליו, בכו בכו להולך מתורת ה' להיות משומד כי לא ישוב עוד ומת!! וכשמשתמד ראוי לבכות כשנאבד הגוף בוכים, וכשנאבד הגוף והנפש לא כל שכן".59 יתכן כי הקשו על המשומד כל כך אחרי מותו, משום שאיפשרו לו כה רבות בחייו לחזור לחיק היהדות.
הקבוצה בחרה להפנות את האנרגיה פנימה, ולהשקיע מאמציה בטיפוח תדמיתם של אלה שנשארו יהודים על אף הכל, במקום לתמוך ביחידים, שלא עמדו בניסיון ועזבו את הקבוצה. אי אפשר היה להמשיך ולהדגיש כי הם נשארו יהודים לכל דבר, באותה עת שבקבוצה היהודית עצמה הפנימו את הערך העליון והמוחלט של השארות ביהדות עד מוות. על אף שנשארה ההכרזה כי כל מה שיעשה היהודי, מהותו היא בלתי ניתנת לשינוי, והפתח ההילכתי של חזרה בתשובה נשאר בעינו, נוצרה בהכרח תפיסה שלילית של אלה שמעדו. הראייה העממית ראתה את העוברים לדת אחרת לא רק כאנשים שכשלו אלא גם חשבו כי ההתנצרות יצרה פגימה במערכת התורשתית של המתנצר, והזיקה לתורשה של כלל משפחתו. "אם ראית יהודי שנשתמד ולא מפני זנות ולא בשביל בליעו, דע כי הוא או אבותיו או אמו עסקו בהשבעות ומעשה שדים". אדם עבר לנצרות כי אבי אביו, איש "מבין תורה", שיעץ לבני עירו בשעת שמד שישתמדו ואחר כך יחזרו ליהדות, כך נפגמה תורשתו – "זרע זרעו היו משומדים".60 על רקע זה אפשר להבין את החקירה והדרישה הקפדניים שערכו במשפחות הכלות המיועדות, אם היו במשפחות אלו מומרים או אפילו אנוסים. שתי משפחות, אחת בצפון צרפת והשנייה בפרנקפורט, ניסו לעשות הכל כדי שבניהם לא ישאו נשים שלפי דעתם נפגעו באחת מן הצורות – שהשתמדו, שבעליהן לשעבר היו משומדים, או שחשודות היו בקשר עם הדת המקלקלת. במקרה אחד נשלח מכתב אל רבנו יעקב תם, שנכתב על ידי אחי האיש מטרויש. מן המכתב עולה כי בתו של האיש השיגה גט מבעלה המשומד, אלא שהר' יום טוב בתפקידו כדיין לא אישר את הגט. תם כותב: "ואתה הנדיב אבי הבת תשיא את בתך להגון לה, כי אין לחוש לדברי המליזין..." מבקש להרגיע את האב מפני חקירה ובדיקה של המשפחות.61 גם במקרה שמופיע בדיונים כ"ארוסת פרנקפורט", חששה משפחת הארוס כי הבחורה ששהתה בחזקת הנוצרים, אם השתמדה ואפילו באונס, תהווה פגם במורשת משפחת בנם. קשה להבין בצורה אחרת את ניסיונותיהם של אנשי המשפחה להשיג את הסכמת החכמים לביטול האירוסין, ונישואיו של הבחור עם בחורה אחרת.62 משפחתו של מי שהשתמד תויגה ונשאה כתם של חרפה "שלא יהא גנאי משפחה של אותו משומד שיש להם בושת כשיאמרו זה ספר תורה של אותו משומד". השמיטו את שם המשומד כשקראו לתורה את בנו. בספר חסידים נותרה אימרה עממית המדגישה כי "לא יאמר אדם ליהודי: אם כך אעשה איני יהודי, דאם כן גוי אני או משומד אני, דבר רע. ואפלי בתנאי אין לאומרו". לדעת מחבר הספר, דבר זה פגם באישיותו היהודית של המדבר.63 אין בידינו ידיעה איך תפסו המתנצרים את הסטייה, אך קיים מוטיב מובהק של חינוך לראיית הסוטים. בדור שאחרי מסע הצלב הראשון, גלויה וידועה הייתה העובדה שרבים עברו לדת המתחרה אם באונס ממש או באיומים ואם מרצונם. נראה שאף אנשים מפורסמים היו בקטגוריה זו. בתוך הכתבים אנו מוצאים התייחסות מובהקת לסוטים אלה. הם מתו מוות מפואר ביותר, ולמעשה סופם הוא במוות על קידוש השם. כבר הסברתי כי המקורות על מסע הצלב הראשון, היוו את מכשיר החיברות לנורמת מוות על קידוש השם בעתיד, ולכן יחס הסוטים אל סטייתם בתוך הכרוניקות, היה גורם חשוב ביותר בתוך מערכת החינוך הכללית. המקור הדגיש את תפיסת המומר כלפי עצמו, או התודעה העצמית של הסוטה על סטייתו. כל האנשים המפורסמים שהמירו את דתם, עשו זאת לפי הכרוניקות מטעמים אציליים: כדי להציל את הוריהם, ילדיהם או בית הכנסת. כולם גילו את דלותה של הסטייה אל מול הנורמה, כולם תיכננו בעצמם מוות שהדגיש את הנורמה יותר מהממיתים עצמם על הנורמה. "אעשה תשובה ואהי תמים עם ה' אלוהי ישראל עד אשלים לו נפשי". ההצדקות: הצלת אימו, שמירה על ילדיו מלהתנצר, הצלת רכוש הוריו, שמירת ביתו ובית הכנסת, כל הדברים האלה נידחקו הצידה, בעת שהסוטה הגדיר את סטייתו, ושב אל הנורמות בעוצמה מוגברת. הוא שחט את ילדיו בטקס המזכיר מאוד הקרבת קורבן חטאת, ושרף את בית אביו על אמו ואוצרותיו. גם את בית הכנסת שרף כששמע שרוצים להפוך אותו למטבעה. הוא עצמו נשאר בבית הכנסת ונשרף תוך תפילה. עבר משלב של סוטה, לשלב בו המית עצמו במוות הנורמטיבי כאחד מכולם "ויצעקו אליו האוייבים... צא מן האור, עוד תוכל להינצל. ויושיטו לו תורן... ולא אבה הצדיק ונשרף שם איש תם וירא אלוהים, והנה נפשו גנוזה בגורל הצדיקים בגן העדן. מר דוד הגבאי "משתכנע" מדברי הגלח שמצא אצלו מיקלט ו"מסכים" להתנצר. נאספים "לאלפים ולרבבות" ואז הוא מחרף ומגדף אותם, ואחרי כן נהרג. יצחק הלוי מנושא ש"ציחנוהו בעל כורחו", מן המכות אשר היכוהו לא היה יודע עד מה, וכשעמד על דעתו הטביע עצמו בנהר. מי שמריהו מת מוות קשה ומפואר רצוף ניסיונות להמרה והוא עמד בכולם, עד כי הוא מושווה לאברהם. שמחה הכהן, הוליכו אותו לכנסייה ואז המית בסכין את אחד השרים, נכד ההגמון. מר יצחק בר דוד הפרנס מר אורי בר יוסף שניצרו אותם באונס (לדברי המקור): "ביום ג' כשנהרגו הקהל, בו ביום, נוצלו אלו שני החסידים לגיהנום וציחנום האויבים בעל כורחם". מהמשך הכתוב מתברר כי הניצור לא היה באונס כל כך, כי חרטותיו של יצחק בן דוד התעוררו למראה ה"מטמונות שאר היו טמונים שם מימי אביו", התברר כי התנצר כדי להציל את אימו "כי הכוה האוייבים לכמה פצעים, וזה בנה מר יצחק הצילה מן המוות בלא ציחון, אחרי שכבר טינפוהו". וכדי להציל את ילדיו בקוותו כי אם יהיה בחיים אולי יצליח לשלוף אותם מתוך החינוך הנוצרי שייעדו להם "ולא היו מקוימים בטעותם".64 הערות שוליים 16. הברמן, כה, עג, לג, לו, נ-נא: "ציחנום בעל כורחם". בעמ' כה הכותב מדגיש כי בשפיירא נוצלו הנשארים (מהנשחטים) על ידי ההמון "בלא צחן". וראה גם בהברמן מג, ויותר ב-קיח, קכב; האנוסים הם אלה המספרים מה קרה בקהילות "מתי מעט הנותרים שנאנסו, אשר שמעו באזניהם וראו בעיניהם את שעשו החסידים". שם. נו-ז, ברגנשבורג "נאנסו כולם, כי ראו כי לא יוכלו להנצל" האוייבים לא רצו להרגם. חזרו חזרה, "וצורנו יכפר לנו חובותינו", אצל Aronius, 1902 בסעיף 203, מביא מהכרוניקה של אקהרד כי הינריך ה-4 איפשר ליהודי רגנסבורג, לחזור ליהדותם. ראה גם Parkes, 1976 pp. 79-81, ראה כהן, תשנ"ד, ע"מ 185 ואילך.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
|