|
|||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > דתות והגות דתית > יהדות > הגות דתית-יהודיתעמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > יהודים בתפוצות > קהילות יהודיות במאות 17-15 |
|||||||||||||||||||||||||
נפנה עתה לדון בשאלה המהותית השנייה, שבה נגענו כבר בדיוננו המתודולוגי המקדים: שאלת מקורותיה של מחשבת המהר"ל במציאות ההיסטורית של תקופתו ומידת מקוריותה על רקע הלכי הרוח ושיטות ההגות שלה. עיון ראשון בשאלה זו בספרות המחקר על המהר"ל מעלה עובדה מתמיהה: למרות שאין בספרות זו כמעט ספר שאינו נזקק לשאלה זו ואינו נוקט עמדה לגביה, לא נעשו למעשה עד כה ניסיונות ממשיים לבדוק את העובדות ההיסטוריות הבסיסיות מחיי המהר"ל ומסביבתו הקרובה מנקודת ראות זו. הניסיונות שנעשו בכיוון זה התנהלו בעיקר בשתי מגמות: האחת נקטה בדרך של השוואה פחות או יותר שרירותית של השקפותיו עם 'השקפות רפרזנטאטיביות' של ההגות האירופית בתקופתו או בסמוך לה, ללא כל ניסיון רציני לבדוק את צינורות הקומוניקאציה האפשריים בינו לבינה. כאן כלולות השוואות עם תורותיהם של הוגים בודדים וכן מושגים כלליים של תולדות המחשבה האירופית, כגון 'מחשבת הריניסאנס' או 'עולם שלהי ימי הביניים וראשית המחשבה המודרנית', וכדומה. המציין את המגמה השנייה הוא דיון על השקפותיו מתוך הכללתן ב'מציאות היהודית האשכנזית של מוצאי ימי הביניים', כאשר אשכנז כוללת תחום גיאוגרפי נרחב, מפולין עד גרמניה, ועיקר התיאור ההיסטורי מבוסס על זו האחרונה, שיישובה היהודי ומרכזיה המסורתיים נתמעטו אז ביותר. במגמה זו נידונות לרוב השקפותיו על רקע תמונת מציאות היסטורית כוללת, מבלי לבדוק באיזו מידה היא הולמת את מגעיו האפשריים עם סביבתו או מה היה טיבה של המציאות הריאלית של אותה סביבה (ראה להלן, פרק ד). כדוגמה למגמה הראשונה נוכל להביא את ההשוואה שערךבובר בין תורתו הלאומית של המהר"ל לבין השקפותיו הדתיות והחברתיות של קלווין, שהיה בן דורו ו'שבדרך כלל הוא הקרוב ביותר לר' ליווא מבין כל ההוגים הבאים בחשבון'38. השוואה זו נערכה מבלי לבדוק את אפשרויות המגע, הישיר או העקיף, בין שתי התורות, ומבלי לבחון באיזו מידה עשויה היתה שיטתו של קלווין להתקבל כ'שיטה רפרזנטאטיבית' על ידי המהר"ל. ואכן, ממבט ראשון נראית בדיקה זו כחסרת תכלית, עקב פער הלשונות (קלווין כתב צרפתית ורומית) והמרחק הגיאוגרפי (תחום השפעתו הישירה של קלווין השתרע בעיקר על פני צרפת, שוויץ, ארצות השפלה, סקוטלנד וחלקים מסוימים של גרמניה, בעוד שהמהר"ל חי רוב שנותיו בפוזנא, בניקולסבורג ובפראג). עובדת פרסום מרבית ספרי המהר"ל לאחר מותו של קלווין, כמו גם גישתו העוינת, החד-משמעית לכאורה, של קלווין ליהדות39, מוסיפים לחוסר התכליתיות של הבדיקה. והנה, בדיקה מדוקדקת יותר מעלה כמה אפשרויות של מגע בין המהר"ל לבין תורתו של קלווין. המעניינת ביותר היא האפשרות שהמהר"ל קרא את אחד מספרי היסוד של קלווין – את הקטכיזם הקלוויניסטי עצמו – שהגיע אליו בלבוש עברי. הקטכיזם הקלוויניסטי תורגם לעברית על ידי המומר האיטלקי עמנואל טרמליאוס, ויצא לאור בז'נבה בשנת 1554, בשם 'ספר חינוך בחורי יה'.40.הומניסטים בני כת האחים הבוהמיים, שהיו חניכיו של טרמליאוס בהיידלברג, הביאו ספר זה, ועמו ספרים עבריים נוספים, למוראביה, אל סביבתו המיידית של המהר"ל, שכיהן אז כרב בניקולסבורג. שמו של קלווין אינו מוזכר בספר בשום מקום, ומתרגמו מדבר בו בלשון אני, כמחבר עברי הפונה אל בני עמו41. וכך נאמר בהקדמה:
מבלי להתייחס ליומרנות שבדבריו ביחס לערכו ולתכליתו של הספר, בולטת לעין העובדה שנמצאים בהם כמה מן הרעיונות החינוכיים והלאומיים הקרובים ללבו של המהר"ל. לעומת זאת אין נאמרים בו במפורש דברים הדוחים את הקורא היהודי מראש. במקום אחר נראה, שכמה מרעיונותיו החינוכיים של טרמליאוס המובעים שם מראים דימיון מפליא לתביעותיו המעשיות של המהר"ל, וזאת בייחוד באותן הנקודות שנמצאות גם בכתביהם הפדגוגיים של האחים הבוהמיים בני סביבתו, וכן אצל איש מוראביה אחר – המלמד משה מארפטשיק, בעל ה'כיצד סדר משנה' (ראה להלן, עמ' 300). ברור אפוא, שגורמי התעניינותו האפשרית בספרו של קלווין בלבוש זה לא היו צריכים להיות מקריים כלל והוא מהווה אחד מהצינורות האפשריים של השפעה ישירה. מהשוואתו של בובר מסתבר אמנם שלצד הדמיון בתפיסת הרעיון הלאומי נמצא בנקודה זו אצל קלווין גם הבדלי משמעויות:
אך גם כאן יהיה זה מעניין לראות שכל אותן התפיסות הדתיות והחברתיות שמונה בובר כמשותפות לשניהם – פרט לחיוב הצורך במדינה תיאוקראטית סוברנית, הנעדר לדבריו אצל המהר"ל – מצויות באותה התקופה דווקא אצל כת האחים הבוהמיים, שאגב גברה בה אז האוריינטאציה הקלוויניסטית. במחצית השנייה של המאה הט"ז היה מרכזם של האחים במוראביה, אך קהילותיהם היו פזורות בכל ממלכת בוהמיה, וכן בפולין ובפרוסיה44. מבחינה דתית וסוציאלית הרי הם מיעוט נסבל או נרדף הרואה את עצמו כעדת נבחרים במובן הקרוב לדטרמיניזם הקלוויניסטי, ואף כממשיך הרעיונות הלאומיים-האסכאטולוגיים של התנועה ההוסיטית. עוד לותר הגדיר בזקנותו את שליחותם ברוח זו, לאחר בירור תיאולוגי אחרון של הבדלי השקפות ביניהם45. עם זאת, תפיסת הזדהותם עם ישראל המקראי מוצאת לה גם הזדמנויות לא מעטות להשוואה ולשותפות גורל בפועל עם עם ישראל ההיסטורי החי במחיצתם46. אפשרי לומר איפוא ללא היסוס, שאפשרויות ממשיות להשפעה ישירה של רעיונות קלווין ושל תורה קרובה לו (וקרובה עוד יותר למהר"ל עצמו) היו כאן, ואין להתעלם מהן ללא בדיקה47. אך למרות ההקבלות הרבות בתפיסת רעיון הבחירה אצל המהר"ל ואצל האחים, ולמרות אפשרויות המגע הרבות שהיו ליהודי בוהמיה, מוראביה ופוזנא עם אנשי הכת בימיו, נראה לי שאין לחפש כאן השפעה ישירה בצורת קבלת רעיונות מן הצד שכנגד. שהרי מהותו הדתית האקסקלוסיבית של רעיון הבחירה בשני הצדדים אינה מניחה אפשרות של מעבר ישיר מתחום לתחום. אדרבא, זהותו הטיפולוגית של ניסוח הרעיון בשני הצדדים מחריפה בהכרח את הניגוד ביניהם, כשאמונתו של כל צד עשויה להתקיים רק מתוך הנחה ברורה של שלילת אפשרות הבחירה מן המועמדים מחוץ לעדתו. לפיכך יהיה זה הגיוני יותר לראות את המקבילות בנקודה זו כהתפתחות אימננטית של רעיון מקראי משותף48. האפשרות היחידה של השפעה הדדית בין המהר"ל לסביבתו הנוצרית בנקודה זו עשויה הייתה להיות לדעתי רק עקיפה, או ביתר דיוק בעלת אופי דיאלקטי: מתוך ויכוח עם בעלי פלוגתא נוצריים הטוענים לירושת הבחירה הקיבוצית עשוי היה להיוולד גם הצורך בראדיקאליזאציה של רעיון הבחירה ופיתוחו להשקפה לאומית-היסטוריוסופית מקיפה. אופיו הדטרמיניסטי של הניגוד המהותי בין עם ישראל ההיסטורי לשאר האומות בתורתו של המהר"ל אף הוא ניתן אולי להבנה כנולד מתוך ויכוח עם השקפה דטרמיניסטית מנוגדת. מכל מקום, הדי ויכוחיו התיאולוגיים עם חכמי הנצרות, המופיעים בכתביו על אף פחד הצנזורה החמורה שהונהגה או כחלק ממשא הקונטרה-ריפורמאציה49, מרמזים לאפשרות זו. ואילו מקומות אחרים בכתבי המהר"ל מעידים במפורש שלא נמנע ולא דרש להימנע מוויכוחים, ואף לא מעיון בספרי הנוצרים50. כפי שעוד נראה להלן, ייתכן שהיו אלה דווקא הומניסטים מאנשי הכת, ואולי אף מומרים יהודיים בשורותיהם, שעמהם נזדמן לו להתווכח בענייני 'עיקרי האמונה שבדת', תרגומו ופירושו של המקרא ומעמדו ההיסטורי והתיאולוגי של עם ישראל. ואם כך, הרי ניסוחו הקיצוני של רעיון הבחירה הקלוויניסטי, שאליו מתכוון בובר בהשוואתו, עשוי היה להופיע כאתגר ממשי למחשבתו של המהר"ל בדרך זו. ברי לי שלגבי חלק זה של תורתו הלאומית של המהר"ל לא ניתן להגיע להוכחות ודאיות, ומכאן אף לא למסקנות סופיות כלשהן. בחרתי לבדוק דוגמה זו, שהועלתה בניתוח השקפותיו של המהר"ל, רק כדי לנסות ולרמוז על כיווני המחקר האפשריים, שבלעדיהם תישאר כל השוואה בגדר של מקריות מעניינת ותו לא. לעומת זאת, נראה שניתן להוכיח השפעה ישירה על ניסוח חלקיה האוניברסאליים של תורתו הלאומית מתוך התנאים המדיניים והחברתיים של סביבתו – הן בבוהמיה ובמוראביה והן בעיר פוזנא. שכן הבעיה הלאומית מופיעה בתקופתו כבעיה עקרונית וכשאלה מעשית במישורים שונים, כמעט בכל תחומי החיים, וניסוחיה העיוניים תואמים להפליא את מרבית מושגי היסוד שבהם היא מופיעה בשיטתו. כמו כן עלינו להביא בחשבון שבימיו אין אלה תופעות בודדות או חולפות, שאפשר להתייחס אליהן כאל קוריוז שנבחר על ידי ההיסטוריון לצורכי אינטרפרטאציה מודרנית. לפנינו התפתחות רצופה מימי יוהנס הוס ועד לתקופתו של קומניוס, כלומר מסוף המאה הי"ד ועד תום מלחמת שלושים השנה. הגדרות ברורות מסוג זה מוצאים אנו כבר בצו קוטנברג הנודע משנת 1409 (dekret Kutnohorsky), המסדיר את יחסי קולות ההצבעה בין נציגי האומות השונות באוניברסיטת פראג. שם נזכרים ביטויים כגון 'האומה הגרמנית שאין לה שום חזקה בממלכה זאת... והאומה הצ'כית יורשתה הטבעית...', ומובאות דוגמאות מן הסדרים והזכויות שיש 'לאומה הצרפתית באוניברסיטה של פאריס ולאומות הזרות השונות בלומבארדיה ובאיטליה'. הצהרה הוסיטית משנת 1420 כורכת בכפיפה אחת מושגים כגון 'האמונה והלשון הטבעית של אומה וממלכה צ'כית זאת'51. בדומה לכך אנו מוצאים בסוף התקופה הנידונה שאסיפת מעמדות משנת 1615 החליטה: מאחר ש'עם אבדן הלשון הצ'כית היתה עוברת מן העולם גם האומה הצ'כית ושם הצ'כים – לצוות (ולחוקק) כחוק שבבתי הדין של הממלכה הזאת לא תישמע שום לשון אחרת זולת הלשון הצ'כית'. כן מתריעה ההחלטה על כך שבניגוד לבני האומות הזרות, המתיישבים בבוהמיה והתובעים לעצמם זכויות לאומיות ודתיות מיוחדות, אין בני האומה הצ'כית מתיישבים מחוץ ל'ארצם הטבעית'52. זמן רב לפני כהונתו של המהר"ל בפראג כותב ההומניסט הצ'כי הקאתולי בוהוסלאב האזישטיין מלובקוביץ על אנשי העיר: 'כלפי זרים נדיבי לב הם, תמיד מאירים להם פנים, [אך] עוינים הם את דוברי השפה הגרמנית, באשר אלה מוחזקים על ידם כאויבים קשים ביותר של דתם'53. ואילו בסוף ימי המהר"ל (1608) כותב האציל הפרוטסטאנטי פטר ווק: 'כולנו בני האומה הצ'כית, כולנו דם אחד, לכולנו אל אחד, מלך אחד, חוק צ'כי אחד (במובן חוקת הארץ)...'54. מושגים אלה אינם יכולים שלא להזכיר לנו את הגדרותיו המפורסמות של המהר"ל שהכול תמהים על הופעתן יוצאת הדופן כביכול במאה הט"ז55. אחת הדוגמאות המעניינות מסוג זה מימי ישיבתו של המהר"ל בניקולסבורג מצויה בהקדמה לספר הדקדוק של ההומניסט הצ'כי יאן בלאהוסלאב, שנתחבר בשנת 1571 באייבנשיץ הסמוכה. רעיונותיו של בלאהוסלאב, ששימש אז בתפקיד המקביל לתפקידו של המהר"ל כראש קהילות האחים במוראביה וכרקטור בית ספרם המרכזי, יכלו להתפרש למראית עין כפיתוח של כמה ממושגי תורתו הלאומית והחינוכית של המהר"ל56. מתקופתו של המהר"ל מצויים הדים לקיומה של הבעיה הלאומית במקורות מסוגים שונים. הם מופיעים בספרות הדרשות ובספרות החילונית, בכרוניקות חדשות ובמבואות לספרות היסטורית עתיקה מתורגמת, במחקרים לשוניים ובחיבורים מדיניים של ההומניסטים, אך גם בחוקי הערים, הגילדות ורשויות השלטון השונות. בייחוד מצויים ביטויי מתיחות לאומית ריאלית בטענות הצדדים לפני בתי הדין ובהחלטות השופטים, בספרות העממית ואף בשיחות הרחוב או בשיחות בתי המרזח שנשתמרו בפרוטוקולים המשפטיים מאותה התקופה57. התהליך ההיסטורי המרכזי המשמש רקע לתופעות אלה במאה הט"ז הוא השתלבותה מחדש של בוהמיה בחייה של אירופה המרכזית בתקופת הריפורמאציה והקונטרה-ריפורמאציה, לאחר מאה שנות בידוד מדיני ורוחני. שהרי במשך כל המאה הקודמת היתה 'אומה כופרת' זו שרויה במצב של מצור ומלחמות מגן תמידיות כנגד מסעי הצלב מצד אירופה הנוצרית, שפקדו אותה בגלים חוזרים ונשנים. תהליך זה התבטא כמובן בצורות שונות ובתחומים שונים, אך מבחינתנו חשובים הם בעיקר שניים: (א) חדירתה של הריפורמאציה הגרמנית והשוויצית מזה ומאמצי הרה-קאתוליזאציה של בית הבסבורג מזה, ולעומתם מגמות ההמשך של הריפורמאציה הצ'כית הלאומית מן המאה הט"ו: (ב) חדירתו מחדש של האלמנט הגרמני לערי בוהמיה תוך התנגדותם של המעמדות הצ'כיים השונים, על רקע ההתנגשות בין מגמותיה הריכוזיות של הקיסרות למסורות הקורפוראטיביות המקומיות. אחת התוצאות הבולטות של התהליך הראשון היא תחייתו של ההומניזם בבוהמיה ובצביונו הלאומי והמקראי, שנושאיו העיקריים היו אנשי כת האחים הבוהמיים. אנשי הכת, שהיו ממשיכיו הישירים של אחד מזרמי הריפורמאציה הלאומית, פיתחו במאה הט"ז קשרי גומלין הדוקים עם מרכזי הריפורמאציה האירופית, ורבים ממאמציהם היו מכוונים לתרגם את הישגיה האוניברסאליים לדפוסי לשון ומחשבה לאומיים. מפעליהם החשובים ביותר בתחום זה היו תרגומו ופירושו של התנ"ך וייסוד רשת עניפה של מוסדות חינוך שלשון האם שימשה בהם כבסיס שיטת ההוראה. בשנות השבעים של המאה הט"ז מתאחדים האחים עם הפלג השני של יורשי המסורת ההוסיטית – האוטראקוויסטים – לכנסייה לאומית אחת, ועל ידי כך מתגבשת שוב, ערב המרד הגדול, החזית הדתית והפוליטית האחידה. ניסוחיה העיוניים של השאלה הלאומית בספרות הדתית והפוליטית של התקופה באים איפוא בעיקר על רקע זה58. התהליך השני עומד כולו בסימן הזרם הגובר והולך של מתיישבים גרמניים, בעיקר מקרב בעלי המלאכה ועירונים אחרים, שחדרו לערי בוהמיה השונות, ובכמה מהן אף זכו בהדרגה למעמד של רוב. המצב החריף במיוחד במחצית השנייה של המאה הט"ז, לאחר כישלונם של המעמדות הפרוטסטאנטיים הצ'כיים במלחמה השמאלקאלדית: כתגמול על חלקם בה צומצמה האוטונומיה של הערים והגילדות, הוחרם רכושם של האצילים המורדים ומקצתם גורשו. אף גברו הרדיפות נגד האחים הבוהמיים, וחלקם עברו אז למוראביה או הגרו לפולין ולפרוסיה. בפראג עצמה, שהיתה בראשית המאה הט"ז עיר צ'כית לכל דבר, הגיע משנות השבעים ואילך חלקם של הגרמנים מכלל האזרחים החדשים שנתקבלו מדי שנה לכדי מחצית ויותר59. הם השתלטו על כמה מן הגילדות או עקפו אותן על ידי שירות ישיר בחצר הקיסר, תבעו לעצמם כמה מכנסיותיה של העיר וביקשו לייסד קהילה עירונית עצמאית. עם זאת, יש לציין שהגרמנים לא היו הגורם היחיד בזרם ה'זרים' שהציף את המטרופולין הקיסרית פראג ואת ארצות בוהמיה. בתלונות הרבות על מצב זה אנו מוצאים טענות לא מעטות גם נגד האיטלקים וכן נגד היהודים, שקהילותיהם התרחבו אז במידה ניכרת. נוכח המצב החדש נזעקו אסיפות המעמדות ומועצות הערים לחוקק חוקים ותקנות האוסרים על השימוש בלשון הגרמנית במגע עם רשויות המדינה והעיר, ובכלל זה בערכותיהן, וניסו להגביל את חופש פעילותם הכלכלית של הזרים ולהכביד על מעמדם האזרחי. דוגמה קיצונית למגמה זו משמש חוק הלשון שנתקבל בשנת 1609 במוראביה, ולפיו אין ילדי המתיישבים הזרים זכאים לרשת רכוש מקרקעין אלא אם כן יוכיחו שליטה בלשון הצ'כית. מן החומר המשפטי הרב שנשתמר מתקופה זו ברור שהמתיחות הלאומית הוליכה להתנגשויות אלימות תכופות ביותר. מתיחות זו לוותה על ידי ניסיונות ההתערבות הצנטראליסטיים של הקיסר, שביקש לנצל את המצב על מנת להחליש את התנגדותם של הגורמים האוטונומיים המקומיים. סופה של התפתחות זו הוא כידוע ראשיתה של מלחמת שלושים השנה, בעקבות מרידתם הגלויה של המעמדות הפרוטסטאנטיים הצ'כיים. אך זו נמצאת כבר מעבר לתחום התעניינותנו מבחינת הנושא גופו. לשם השלמת התמונה יש להזכיר כאן שהתפתחות התודעה הלאומית לא נגעה לבני האומה הצ'כית בלבד. במאה הט"ז מתפתחת באותם חלקים של בוהמיה שבהם התקדם ביותר תהליך הגרמניזאציה גם תודעה לאומית גרמנית לוקאלית (הופעתם לראשונה של ביטויים כגון: Teutoboiemus, Deutschbohmen, וכדו')60. גם במקום פעילותו של המהר"ל, מחוץ לבוהמיה ולמוראביה, שררה מתיחות לאומית דומה, אם כי על רקע היסטורי שונה. המדובר בפוזנא הפולנית במחצית השנייה של המאה הט"ז, אלא ששם ניכרת מסוף המאה הט"ז ואילך מגמה הפוכה, להגברת היסוד הפולני של העיר61. ניתן לסכם ולומר, כי התודעה הלאומית היתה חלק בלתי נפרד של היחסים החברתיים, הכלכליים והדתיים באזורים שבהם חי המהר"ל ובהם עוצבו השקפותיו העיקריות62. על רקע זה יש לבחון את מידת מקריותה ומקוריותה של הופעת תורה לאומית כזו של המהר"ל, הדומה כל כך בניסוחיה האוניברסאליים לתורות שרווחו בסביבתו ובזמנו. המחקר ההיסטורי ייטיב איפוא לעשות אם ידון בתורת המהר"ל בהקשר הקונקרטי של תנאי זמנו ומתוך השוואה לניסוחים שרווחו בסביבתו, גם אם הם עשויים להיראות פחות 'רפרזנטאטיביים' מאלה של קלווין, מקיאוולי או הוגו גרוטיוס. ואולם השאלה המכרעת היא שאלת הקומוניקאציה, והוכחת קיומן של דרכי ההשפעה העיקריות בעינה עומדת. נושא זה יידון ביתר הרחבה בזיקה למגמת המחקר השנייה של השקפות המהר"ל שציינו – זו הרואה בהן ביטוי לבדילותה הגמורה של העדה היהודית מסביבתה בדורו (ראה להלן, פרק ד). נסתפק כאן רק בציון מישורי המגע או ההשפעה העיקריים, שבדיקתם עשויה ללמדנו על דרך התהוותה של תורתו הלאומית ועל מקורותיה. בראש וראשונה היתה זו אפשרות המגע עם הסביבה ובעיותיה שהמהר"ל הוצרך להן בתוקף תפקידיו הציבוריים המרכזיים: אם כרב מדינת מוראביה (1573-1553), ואם כאחד מאנשי הקהל של קהילת פראג (1584-1573), או כאב"ד של קהילות פוזנא (1592-1588) ופראג (1604-1597). מישור השפעה אפשרי שני הם מגעיו הישירים או העקיפים עם ספרות סביבתו הלא-יהודית ושיחותיו עם חכמי הנוצריים או נוצרים סתם במקומות שבהם ישב. המישור השלישי, הכולל ביותר, הוא עצם אפשרות ההתבוננות בחברה האנושית ובתולדותיה ובמציאות ההיסטורית של זמנו. מהן הוא עשוי היה לשאוב חומר למחשבתו ולמשליו, בדומה לעולם הטבע, שדוגמאותיו האמפיריות והדדוקטיביות תופסות מקום חשוב בכל ספריו. נראה לי, שבדיקתם של שלושה מישורי ההשפעה האפשריים הללו תעלה מסקנות ממשיות לגבי טיבה והתהוותה של תורתו הלאומית, ולו גם לגבי חלקיה האוניברסאליים בלבד.
לחלקים אחרים של המאמר: הערות שוליים:
|
|||||||||||||||||||||||||
|