|
|||||||||||||||||||||
עמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > דתות והגות דתית > יהדות > הגות דתית-יהודיתעמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > יהודים בתפוצות > קהילות יהודיות במאות 17-15 |
|||||||||||||||||||||
הדגשה זו של ייחודיות רעיונותיו הלאומיים וההיסטוריוסופיים של המהר"ל מפראג, שבובר מבליט אותה בהמשך דבריו גם על רקע המחשבה היהודית שקדמה לו, ותוך השוואה ל'שיטות המחשבה הרפרזנטטיביות' של העולם הנוצרי בתקופתו, אופיינית כמעט לכל ספרות המחקר שנזקקה לנושא זה2. בדומה לכך הוצגו בדרך כלל כיוצאי דופן גם רעיונותיו החינוכיים התקיפים של המהר"ל3. אין ספק ששני סוגי רעיונות אלה עשויים להשתלב, תוך מידת אקטואליות מפליאה, בתורות החינוכיות והלאומיות המודרניות – יהודיות ולא יהודיות. עובדה זו, לצד ההתעניינות הרבה בתורתו של המהר"ל במסגרת חקר המיסטיקה היהודית ושורשי החסידות, תרמה בוודאי לא מעט לעיסוק הרב יחסית בכתביו, מאז 'נתגלה' על ידי המחקר המודרני, לקראת אמצע המאה הנוכחית4. מכאן שהניסיונות לקבוע את מחשבתו דרך שיטה, ולא כל שכן הניסיונות למיצוי משמעויותיהם האפשריות של רעיונותיו הבודדים, היו מלווים כמעט תמיד בנימה של עיסוק במעין קוריוז: מגרה, מפתיע, אך מכל מקום שונה לחלוטין, או מנותק לחלוטין, מכל הדומה לו בסוגו במציאות תקופתו. במאמר זה ננסה להאיר באור חדש את אפשרויות המחקר ההיסטורי בתורתו הלאומית והחינוכית של המהר"ל מפראג, על רקע המקורות הספרותיים והמציאות המדינית, החברתית והדתית של זמנו. ניסוח זה של המטרה מרמז על כך שאין די בניתוח פנומנולוגיה של השקפותיו על פי כתביו. ייחוד רעיונותיו של המהר"ל בשני הנושאים המהותיים הללו של הגותו ואף הקשר ביניהם, עשויים להתפרש מתוך בדיקת דרכי ההשפעה האפשריות של רעיונות והלכי רוח מיוחדים ונסיבות היסטוריות ספציפיות, בארצות שבהן פעל. בטרם ניגש לעניין עצמו עלינו לנקוט עמדה ברורה ככל האפשר לגבי שאלה עקרונית שעמה חייבים כל חוקרי המהר"ל להתמודד בדרך זו או אחרת: האומנם היה המהר"ל בעל מחשבה שיטתית, והאם ניתן לחבר את רעיונותיו, המפוזרים בכתביו השונים, לכלל מסכת אחת, על אף הוצאתם מהקשרם המקורי? מן הראוי לזכור, שאין למצוא בכתבי המהר"ל ולו חיבור אחד המציג את השקפותיו הלאומיות או החינוכיות מתוך רציפות טקסטואלית ופיתוח הגיוני רצוף. זאת בניגוד לספרות המחשבה המודרנית שהועלתה לצורך הדיון המשווה לתורתו5, ואף בניגוד לספרות המחשבה הקלאסית של ימי הביניים, שהוא עצמו נזקק לה6. אפילו באותם חיבורים המוקדשים בפירוש לנושא אחד פזורים הרעיונות הרלוואנטיים בין הפרקים השונים7, ועל פי רוב פזורים הם בין כל ספריו8. דרך הרצאתו היא מעיקרה אסוציאטיבית. להוכחת טענותיו הוא נזקק לטכניקה הדרשנית, העוקבת אחר השתלשלות הדיון שבמקורות המובאים על ידו או רומזת למציאות שהוא מתכוון אליה. מבחינה זו, טיפוסית שיטתו לזרם הרווח בקרב בני דורו וסביבתו, וזאת חרף התנגדותו החריפה לכמה מדרכיהם9. ואכן, מאותה התקופה 'אין בידינו ספרים שחכמי פולין (ואשכנז) הרצו בהם דרך שיטה את דעותיהם על החברה ושאלותיה', והן משוקעות בספריהם בבחינת 'מעשה פסיפס'10. ואין לך ראיה משכנעת לטענה זו כעיון מדוקדק בספרי המהר"ל, שרעיונותיו העיקריים חוזרים ומופיעים בהם ברמז או בהדגשה מפורשת, אך מתוך פיתוח מתמיד, בהקשרים שונים ומגוונים, והוא מטיף להם בכל הזדמנות הנראית לו ראויה לכך.הקורא המודרני מצווה איפוא 'לפרק את כתבי המהר"ל ולהרכיבם מחדש; עליו לשחק מעין משחק פסיפס, ורק אז מתברר לו, שהרעיונות הבודדים והמקוטעים, המובעים פה ושם אגב פירוש המקורות המקראיים או הרבניים, משתבצים לרוב יפה בתבנית רצופה ואחידה'11.אולם האם אין שיטה זו פוגמת באופן שרירותי במבנה האורגני של מחשבת המהר"ל ומדלדלת או אף מסלפת את תכניה? שהרי המהר"ל עצמו נוהג לבסס את השקפותיו על נימוקים השאובים מתחומים שונים והמוצגים במישורים שונים ורחוקים זה מזה. כך מוצאים אנו נימוקים מן התורה, מן התלמוד ומן המדרש לצד טענות המבוססות על עובדות אמפיריות וספקולציות היסטוריוסופיות, או הוכחות שמקורן בגימטרייה ובנוטריקון לצד הנמקות השאובות מלימודיו במדעי הטבע והפילוסופיה. אינטרפרטאציה סלקטיבית מעין זו מוציאה ללא ספק את דברי המהר"ל מתוך המרקם האורגני שבו צמחו, או לפחות מן ההקשר שבו הוצגו בפני בני דורו. עם זאת, אין היא מוציאה אותם לדעתי מן המבנה ההגיוני הסגור כשלעצמו. אדרבא, עצם האפשרות של ההתרכזות בעיקרי השקפותיו ללא הזדקקות למנגנון הסיוע מעידה על השלמות הפנימית של טענותיו ועל התוכנית ההגיונית שמונחת ביסוד כל מסכת רעיונית שהוא מפתח. ואף על פי כן, יש להציג בהקשר זה את השאלה: האם היה המהר"ל מפראג עצמו מקבל הצגה מעין זו של השקפותיו, ובעיקר, האם היה מקבל את המסקנות המשתמעות ממנה? לגבי השקפותיו ההיסטוריוסופיות הועלתה שאלה זו במפורש כבר על ידי ח"ה בן-ששון. לדבריו יכולים אנו לקחת רשות לעצמנו לפרש את דברי המהר"ל כפי הבנתנו, על יסוד הכרת 'המציאות ההיסטורית בה ארג את שיטתו הרעיונית', מאחר שהיא 'תאמה אותה המציאות12. אלא שגישה זו עשויה להוליך למסקנות שונות ואף מנוגדות, בהתאם להבנה שונה של אותה מציאות ושל דרך השתקפותה בדברי המהר"ל, כגון במסקנותיו של י' כ"ץ, המניח 'שבידולם הגמור של חיי היהודים מן העולם החיצוני הוא הרקע, שהניח להשקפה כזו להתפתח ולהתקבל'13. ברור איפוא, שהפירוש של השקפות המהר"ל לאור המציאות שהן עשויות לשקף לגיטימי כשלעצמו, אלא שמשמעותן תלויה במצב ידיעותינו על אותה מציאות או בהתייחסות להיבטים השונים שלה. אנו עוד נשוב לקריטריון חשוב זה בהמשך המאמר, אך תחילה ננסה לבסס את תשובתנו מתוך כתבי המהר"ל בלבד. שכן נראה, כי גם המהר"ל עצמו נקט, בנסיבות מסוימות, אותה שיטה של ריכוז ותימצות פרוגראמאטי של רעיונותיו המרכזיים בכמה מקומות בספריו, לעתים אפילו תוך ויתור על מנגנון הסיוע הפרשני המיוחד המציין את המחשבה היהודית של תקופתו. דוגמה מאלפת לעניין זה עשויה לשמש לנו תורתו הלאומית וההיסטוריוסופית: חלקיה השונים פזורים במקומות מרובים כמעט בכל חיבוריו14, ושלובים בדיונים על עניינים שונים. ואף על פי כן אנו מוצאים את רעיונותיה המרכזיים של תורה זו מנוסחים בצורה בהירה וכוללת בעמודים ספורים של ספר אחד15. בדומה לכך מרוכזים כמעט כל רעיונות היסוד של משנתו החינוכית בקטעים אחדים, שאף הם אינם עולים בהיקפם על עמודים מספר16. חשיבות רבה יש גם לבירור הנסיבות שבגללן ריכז המהר"ל את השקפותיו בתמציתיות פרוגראמאטית. עיון בפרקים כד-כה של נצח ישראל, המרכזיים לתורתו הלאומית, מלמד שטיעונו השיטתי כאן (לעומת טיעונו העיוני הקודם, בראשית הספר בפרק א) מובא מתוך הקשר ברור למציאות אקטואלית, ומתוך תכלית פולמוסית מפורשת: ויכוח עם נוצרי ועם טענות הנצרות מכאן, ופולמוס נגד פורצי גדר יהודיים בעלי מגמות התקרבות למנהגי הסביבה הלא יהודית מכאן. נסיבות קיומו של עם ישראל מוגדרות כך:
ומכאן משתמעת המסקנה:
כאן לפנינו התייחסות למצב אקטואלי, המעוגנת בתפיסתו הקוסמית, שלפיה עצם קיומה הנפרד והבלתי טבעי של האומה בגלותה ועם טיבה של הגלות הלא הם הוכחה להכרח הגאולה לעתיד לבוא. אך זו גופא גם ההוכחה לכוונותיו המיוחדות של השם עמהם, 'שלא נסתלק מאתם'. ובאופן פאראדוקסאלי, אך בניגוד לטענות הנצרות, משתמעת מכאן המסקנה, כי הסתלקות השם מאתם היתה מתבטאת בביטול הגלות לאלתר ובשובם למקומם הטבעי, או 'שהיו גוברים על עצמם לגמרי', כלומר שיאבדו את זהותם הדתית והלאומית ויתערבו בסביבתם לחלוטין. לפיכך הוא מקדיש בהמשך הפרק מילים אחדות לסכנה שבנטייה 'הטבעית' הראשונה: כי 'תמיד הוא (כלומר סדר העולם) חפץ לבטל השנוי, דהיינו שיתקבצו מן הפיזור ויעלו בחומה לשוב מן האומות...', כי 'הגלות היא נגד טבע האדם וקשה על האדם'. אך השם הלא 'השביע אותם שלא ישנו בעניין הגלות'19. איני יודע באיזו מידה יש לחפש כאן תגובה לניסיונות המשיחיים בתקופתו ולהתגברות העלייה לארץ ישראל שהיתה כרוכה בהם. אך מקום רב יותר מקדיש המהר"ל לסכנה השנייה, שהייתה ללא ספק אקטואלית, או על כל פנים נפוצה יותר: 'שלא יהיו גוברים על עצמם'. לעניין זה מוקדש למעשה כל הפרק הבא (פרק כה), שעיקרו ויכוח עם נוצרי, ונידונו בו בעיית האחדות של האומה בגלותה, שאלת ההתקרבות לאומות העולם וסכנת ההתערבות בתוכם. וכך מסכם הוא עצמו את הפרק הקודם ופותח פרק זה:
והוא ממשיך וטוען:
ומסקנתו:
ובסופו של הוויכוח הארוך עם הנוצרי הוא מנסח שוב את תפיסתו העיונית ואת משמעותה המעשית בצורת משל, כדרכו:
הפרק כולו רצוף טענות מעשיות והוכחות ברוח דומה מתחומי החיים השונים, כגון הצורך בשמירת ההבדל במאכל, במשתה (ובייחוד בעניין יין הנסך, שהיתה לו בשבילו משמעות מיוחדת), ב'בית דירה שלהם' ובשמירת 'הסוד הפנימי' של דת ישראל. עם זאת, 'דבר שאינו כל כך סוד לא נחשב, אף אם מגלה אותו אליו, שיש לו חבור אל העו"ג. רק כי אם מגלה דבר שהוא סוד לגמרי, שאין לגלות אותו, והוא מגלה אותו אליו – בזה נראה שיש לו חבור לו לגמרי'24. המהר"ל שב ומנמק את טענותיו בטיעון רציונאלי-היסטוריוסופי: 'דברינו אלה על ההבדל בלבד אשר צריך להסכים על זה כל אשר נתן השם יתברך בו חכמה, ולכך, כאשר באו ישראל בגלות בין העו"ג אז היה צריך לעשות הבדל יותר נגד הקירוב'. והוא מסיים את הפרק בראיות ממעשי מופת מתולדות האומה בגלותה ובטענות אקטואליות חריפות:
הדבר הבולט הנוסף בפרק זה, מלבד היישום המעשי של ניסוחיו התיאורטיים, הוא מיעוט השימוש בטכניקות הפרשניות והדרשניות, המרחיקות בסטיותיהן את הדיון מן הנושא העיקרי, כפי שמצינו אצלו במקומות אחרים. ואם בכל זאת לא נמנע מכך המהר"ל בעת הוויכוח האפולוגטי עם הנוצרי על משמעותו של הפסוק 'ואהבת לרעך כמוך' בתוך החברה היהודית בימיו, אין הוא נמנע מלהודות בפנינו שהלה 'השיב כי תשובה זאת (של המהר"ל) היא מערכ' על הדרוש'. ובעניין המצב הפנימי האקטואלי בחברה היהודית הסכים עמו המהר"ל ש'ראוי לגנות מידה זה (כלומר הקנאה בקרב היהודים המביאה לידי פירוד), כי משלים נפשו בחסרון חבירו'26. אך מיד חוזר המהר"ל ומעלה את הדיון שוב למישור עקרוני, וטענותיו מן הכתוב על ייחודם המהותי של ישראל, למרות פירודם למעשה, נסמכות על מושגים מעולם הטבע ועל דוגמאות מן המבנה ההירארכי הקבוע של החברה המעמדית הנוצרית של ימי הביניים: כי ישראל
ניתוח ניסיוני של שני פרקים אלה מאפשר לנו איפוא להניח, שהמהר"ל אף הוא בחר להציג את השקפותיו בצורה שיטתית, בנסיבות מסוימות, בשעה שראה צורך ותועלת בכך. שכן אותם הרעיונות המופשטים, המוצעים לפני הקורא בצורה פרוגראמאטית בפרק הראשון של הספר, מובאים בפרקים אלה כהרצאה רצופה ומרוכזת ואף מקבלים משמעויות ריאליות למדי, וזאת בלי כל פגיעה בשלמות האורגנית של שיטתו. שיטה זו של הצגת השקפותיו ההיסטוריוסופיות מתוך יישום אקטואלי מופיעה בנסיבות דומות גם במספרים אחרים של המהר"ל. אחת הדוגמאות המעניינות לכך מצויה בשלושת פרקיו האחרונים של הספר תפארת ישראל (סח-ע), והיא מתקשרת אל תורתו החינוכית:
השיב המהר"ל בין השאר: '...והתשובה אל השאלה השנית, מה שנמצא מחלוקת בין חכמים, דבר זה אין קשיא. כי אף אם היו חולקים, שזה אומר כי כך ההלכה וזה אומר כי כך ההלכה, לא היה המחלוקת בדבר שהוא עיקר אמונה בדת'29. החכם הנוצרי, המצוי בפרובלמאטיקה הפנימית של הגמרא, מביא כאן את ההשקפה, המקובלת לדבריו בפי יהודי דורו, כאילו הפירוד הפנימי בנצרות של תקופת הריפורמאציה מהווה ראיה לעליונותה של היהדות עליה. המהר"ל נותן לנו אישור מפורש להשקפה זו, תוך כדי ניסוח הטענה במונחים תיאולוגיים התואמים את הטרמינולוגיה הכנסייתית של זמנו. אבל הדברים שנאמרו כאן בנסיבות ריאליות ומתוך כוונה למציאות, קשורים בוויכוח העקרוני והמעשי כאחד על דרך הפירוש של התורה, ובייחוד על התורה שבעל פה כשיטת הפירוש היהודית. ואין פלא בכך, שכן נושא זה הרבה להעסיק את הכנסייה הנוצרית באותה תקופה והוליך לפילוגים ולמלחמות דמים. וכך נאמר שם בעניין זה:
וביאר עניין זה למעלה: שעל ידי התור' שבעל פה אנו מבינים אמיתת פי'[רוש] התורה ואז ישאל האדם חבור אל התורה והתורה חבור בין הקב"ה ובין ישראל. אבל אם לא היתה התורה שבעל פה לא היה אל האדם חבור אל התורה כאשר התורה נבדלת מאת ואין אנו יודעים פרושיה, וע"י תורה שבעל פה אנו יודעים. הרי כי ע"י התורה שבעל פה כרת הקב"ה הברית שהוא החבור, שכל ברית הוא חבור שנים ביחד... ולכך אף אם לאומו' העול' מ"ה [= משום הכי?] היתה להם תור' שבכתב, לא נקרא שהיה לאומו' הנז' חבור אל התור'. כי אין החבור הזה רק על ידי תורה שבעל פה31. ובהמשך לאותו רעיון הוא כותב בפרק הוויכוח עצמו (סט):
כאן אנו שומעים, נוסף על דעותיו בדבר אפשרויות הפירוש השכלי של התורה וגבולותיו, גם רעיונות יסוד ממשנתו הלאומית וההיסטוריוסופית. אך לא די בכך. המהר"ל מבסס כאן את דעותיו בדבר שיטת הפירוש היהודי של התורה גם על השקפותיו הקוסמולוגיות על סדרי הטבע בעולם, על תכלית הבריאה ועל מקומו הפעיל של האדם בתוכה. שכן אפילו האמת שבהתגלות – כמו כל שאר הדברים שנבראו – צריכה השלמה מידי האדם כדי שתצא אל הפועל. ובזה מוצעים לפנינו גם כמה מרעיונותיה היסודיים של משנתו החינוכית:
רבים מרעיונותיו החינוכיים המרכזיים מצויים בפרק העוסק בוויכוח עם הנוצרי. בפתיחתו של הפרק האחרון (פרק ע) חוזר המהר"ל אל מישור המציאות ההיסטורית של האומה, ובאפולוגיה לוהטת טוען את טענותיו ההיסטוריוסופיות כנגד טענות הכנסייה:
כתר זה הוא כמובן כתר התורה. וכיאה למקומה של התורה במחשבתו הלאומית והפדגוגית הוא מסיים את ספרו בפיתוח הרעיון התלמודי על 'ת"ח העוסקים בעבודה כאלו נבנה ב"ה בימיהם', שכן על ידם נעשית 'השבת העלול אל העילה'35. אין זה בוודאי מקרה שהוויכוח שהיה לו למהר"ל עם החכם הנוצרי עניינו שיטת הפירוש היהודית של התורה. מן המפורסמות הוא המקום הרב שתפס פולמוס זה אצל לותר, ושאלה זאת היתה אקטואלית למדי גם בתקופתו ובסביבתו של המהר"ל36. מכל מקום הוא עצמו מסביר את משמעות הגנתו על התורה שבעל פה במקומות שראינו למעלה בהקשר זה, ואין לנו כל סיבה להטיל ספק באותנטיות של השיחה שעליה הוא מוסר. עם זאת, נראה שהמהר"ל לא היה שותף לחשש של אחיו ר' חיים, שהאומות עשויים היו לגזול מישראל גם את התורה שבעל פה, אלמלא נרתעו מפניה כבלתי מובנה וכבזויה בעיניהם. שכן, לפי השקפתו הדטרמיניסטית על השוני המהותי בין ישראל לאומות, ישראל בלבד זוכים ל'הכנה' ל'חיבור אל התורה', ובאמצעותה לחיבור אל הקב"ה. מכאן שלפי טבע בריאתם אין האומות יכולים לרשת את מקומם של ישראל, אלא שישראל עלולים שלא לנצל את האפשרות הפוטנציאלית הגדולה שהוענקה להם כתכונה לאומית משעת בריאתם כעם. במילים אחרות, ללא הבנה נכונה של התורה – הבנה שהיא אפשרית רק באמצעות התורה שבעל פה – אין ישראל מקיימים את קשרם המיוחד אל האלוהים, ומבחינה זו נעשים דומים לאומה ככל האומות. לכן מופנות כאן טענותיו של המהר"ל כלפי הנצרות, או הטענות המושמעות מתוך מגע עמה, בדומה למקום שראינו בספרו נצח ישראל, בראש ובראשונה כלפי פנים. בדוגמה הראשונה הקודמת נאמרו הדברים בעיקר לגבי תחום ההתנהגות האישית והמגע החברתי, ואילו מן הדוגמה השנייה עולות מסקנות חינוכיות מרחיקות לכת. בשתיהם מונח ביסוד מחשבתו הרעיון הלאומי על ייחודה המהותי של האומה הישראלית והצורך בהגשמתו המתמדת בפועל. בשתיהם טענותיו כלפי הנצרות הן בעלות משמעות היסטוריוסופית כלפי חוץ וכלפי כלל האומה, ומשמעות מעשית כלפי פנים – כלפי החברה היהודית שהוא פועל בה וכלפי היחיד היהודי שבתוכה. אפשר לסכם איפוא ולומר, כי שתי הדוגמאות שהבאנו יכולות לשמש נקודת מוצא לדרך שאנו מבקשים ללכת בה לאורך תורתו כולה – דרך של ריכוז וצירוף אורגני של רעיונותיו המרכזיים בהקשר לנסיבות ריאליות ולתכליות מעשיות. הדוגמה האחרונה מלמדת כי מקור תורתו החינוכית בכלל, ודעתו באשר לתכלית החינוך היהודי בפרט, נעוצים בהשקפותיו על טבע האדם והבריאה הלאומית וההיסטוריוסופית. גם עובדה זו היא בעלת משמעות לגבי בדיקתן של שתי התורות 'המיוחדות' הללו שבהן התפרסם המהר"ל. ואילו ביחס לעצם שיטת הרצאתו נוכל לסמוך את ידינו על משפטו הקולע על קליינברגר: 'אף על פי שאיננו מרצה בעל שיטה – הריהו הוגה שיטתי'37. לחלקים אחרים של המאמר: הערות שוליים: * מאמר זה מהווה נוסח מורחב של ההרצאה: 'The Historical Background of the National and Educational Teachings of Rabbi Judah Loeb Ben Bezalel of Prague: Suggestions towards a new Approach to the Study of the MaHaRaL', שאותה נשאתי במאי 1984 במרכז למדעי היהדות של אוניברסיטת הרווארד. תודתי נתונה לפרופ' י' טברסקי, מארחי בהרווארד, לפרופ' י' כ"ץ ולחברי א' ריינר באוניברסיטה העברית, על הערותיהם ועידודם לפרסום הדברים. המאמר הוכן בעת שהותי כעמית המכון ללימודים מתקדמים של האוניברסיטה העברית בשנת תשמ"ה. תודתי נתונה לראש המכון ללימודים מתקדמים, פרופ' א' דבורצקי, ולצוות עובדי המכון על עזרתם המסורה. תחילת עיסוקי בנושא היתה בעידודו ובהדרכתו של ח"ה בן-ששון ז"ל, שהנושא היה קרוב אל לבו המיוחד. למהדורות ספרי המהר"ל המצוטטות במאמר, ראה להלן, הערה 8.
|
|||||||||||||||||||||
|