|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > שואה > חיים יהודיים באירופה בין שתי מלחמות העולם > יהודי סלוניקי בשנים 1939-1918 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
על השבת בשלוניקי נכתבו ונתפרסמו הרבה מאמרים ורשמים (חלק מהם צוטטו והועתקו בספרנו), ולא נחזור כאן על הדברים הידועים. ברשימה זו נביא רק מסמכים הקשורים במאבק של יהודי שלוניקי נגד גזירת השבתון הכפוי ביום ראשון. ולפני כן הערה קצרה. בזמן הטורקים, כאשר היוו היהודים לא רק את הקיבוץ הלאומי הגדול ביותר בעיר אלא היו בה גם רוב יחסי ועמוד התווך של המסחר והתעשיה, היתה השבת יום השבתון הבלתי רשמי של העיר, וחוץ מחנויות מועטות ביותר של גויים, כל החיים המסחריים והכלכליים של העיר, הבנקים, שוק הסחורות החקלאיות, בתי המסחר הגדולים, השווקים, כולל הנמל – שבתו. עם עלות היוונים לשלטון התחילו הנסיונות לשנות את כל זאת, לטשטש ולמחוק את האופי היהודי מהעיר. אולם כל זמן שמדינאי יוון, וויניזלוס בראשם, עדיין היו עסוקים בביסוס שלטונם וזקוקים היו לתמיכת מדינות אירופה לשם כך, ומצד שני היה הקיבוץ היהודי כמחצית תושבי העיר, שמרו היוונים בלית ברירה על הזכויות והפיווילגיות הישנות של הקהילה. רק אחרי ששלטונם הוכר ע"י המעצמות, ובעיקר אחרי התיישבות רבבות המהגרים היוונים מאסיה הקטנה בשלוניקי וסביבותיה – נשתנה היחס כליל, והתחילה תקופת דחיקת הרגליים, חקיקת חוקי ההפליות, והאנטישמיות הגלויה. הגזירה החמורה ביותר היתה הצעת החוק ה"סוציאלי" לשבתון חובה ביום ראשון לכל תושבי העיר, כולל היהודים, שפורסם בשנת תרפ"ד (1924). להלן צרור מסמכים בקשר לכך עם הערות הסבר מועטות מצידנו.
נסיונות ראשונים לכפיית יום א' כיום מנוחה על היהודים ("בני דתות אחרות", כפי שהם מכונים במסמכים הרשמיים), נעשו כבר לפני כן: בראשית תרע"ז (1917), הוצאה הוראה "להרחיב את שבתון החובה ביום א' גם על שלוניקי". אולם אז, בעוד צבאות בעלות הברית בעיר ובטחונם העצמי רב, התעלמו היהודים מההוראה הזאת, ורובם פתחו עסקיהם כרגיל. ההוראה עצמה לא החזיקה מעמד אלא יום ראשון אחד בלבד; לאור המחאה הגדולה שקמה, ביטלה אותה הממשלה המרכזית של ויניזלוס מיד. באביב תרפ"א (1921) הוציאו השלטונות המקומיים בכמה ערי שדה במאקידוניה – כגון קאב'אלה – חוקי עזר, לפיהם על היהודים – כנוצרים – לסגור חנויותיהם ביום א'. העיתון "פרו-ישראל", השלוניקאי יצא מיד במאמרי מחאה והתקפה חריפים, ובו בזמן פנו עורכיו לשלטונות בדרכים אחרות, והצליחו לבטל גזירה זו בעודה באיבה. "הוועד המנהל של הקרן הקיימת לישראל בקאב'אלה", שריכז שם אז את העבודה הציונית, שלח ב- ו' בניסן תרפ"א מכתב תודה נלהב לאברהם רקנטי עורך העיתון על הצלחה זו. באביב תרפ"ב (אפריל 1922) נעשה ניסיון דומה בעיר השדה פ'לורינה. יום היריד היה מתקיים שם מאז ומתמיד באחד מימות השבוע. האיכרים היוונים החליטו אז לקבוע את היום היריד בשבת, בלי שום סיבה אובייקטיבית נראית לעין, אלא פשוט מתוך רצון לקפח את פרנסת הסוחרים היהודים. העיריה נתנה ידה להתנכלות זו, ויום היריד נקבע בשבת. יהודי שלוניקי ובראשם העיתון "פרו-ישראל" פנו במחאות נמרצות לממשלה המרכזית, ומיניסטר הכלכלה הלאומית דאז, ראליס, הכיר בצדקת טענות היהודים ושלח הוראה להחליף את יום היריד לאחד מימות החול. הדבר לא מצא חן כמובן בעיני היוונים, והארגון הלאומי האנטישמי "מאקידוניקי ניאוליאה" פרסם כרוז הסתה נגד היהודים, בו נאמר, כי באמצעות הכסף שהם מרוויחים על חשבון החלכאים היונים, הם משחדים אף את הממשלה1.
כאמור נסיונות אלה לא הצליחו, אולם החוגים הלאומניים והאנטישמים ביוון המשיכו במזימותיהם והתנכלויותיהם השונות נגד האוכלוסיה היהודית, וכאשר נשתנה הרכב האוכלוסיה בשלוניקי בבת אחת – עם בואם בתרפ"ב-תרפ"ג (1922/23) של עשרות אלפי מהגרים יוונים שגורשו מטורקיה – והיוונים הפכו לרוב מכריע בעיר, גברה חוצפתם. בלחץ האגודות האנטישמיות ולשכות המסחר, יזמה העיריה – ברוב קולות, בהתנגדות חבריה היהודים – פניה לממשלה לחוקק חוק "סוציאלי" ליום מנוחה כללי לכל האוכלוסיה ביום א'. מטרת חוק זה היתה כמובן לא לדאוג למנוחת היוונים – שלגביהם היה קיים כבר חוק קודם – אלא להכריח את היהודים לסגור יומיים בשבוע, ועל ידי כך לדלדל אותם ולנשל אותם מלקוחותיהם ופרנסתם. כאשר נודעה יוזמת העיריה, יצאו היהודים במחאות נמרצות, שנשלחו לכל הגורמים, לא לתת לעיריה לבצע את זממה. בין היתר פנתה משלחת של ועד הקהילה לראש הממשלה פאפאנאסטאסיאו כאשר ביקר בעיר, וזה האחרון כיתר הגורמים, הרגיע את המשלחת ואת היהודים: "היו שקטים – הוא אמר – שום אמצעי בכיוון לא יינקט. אינני מבין את כוונות דורשי מנוחת יום ראשון. אתם נחים בשבת, והם אין להם אלא לנוח ביום א', מה הם דורשים?" 2. למחרת, "אחרי ששמע את כל הצדדים", כבר הבין אדון פאפאנאסטאסיאו קצת גם את דורשי המנוחה המוחלטת ליום א', והציע פשרה לפיה יוחק חוק מנוחה כללית ביום א', אך יותר ליהודים בעלי חנויות גדולות, לפתוח ביום זה עד הצהריים, והחנוונים ובעלי המלאכה יוכלו להיות פתוחים כל היום. אך כל זה היה רק אחיזת עיניים. גם יתר החוגים הרשמיים שאליהם הופנו מחאות היהודים – מיוון ומארצות אחרות – טענו שאין כל כוונה להכריח את היהודים לשבות ביום א', אולם החוק בכללו רצוי כחוק סוציאלי וכלכלי חשוב, ויש למצוא פתרונות ופשרות בלי לפגוע ביהודים וכו'. העיתונות והארגונים היהודיים ניסו להשפיע על השלטונות באמצעי שכנוע שונים: בבקשות, בהתחשבות במצב הכלכלי, בפניה לא להכתים את שמה של הדימוקראטיה היוונית בחוק ריאקציוני כזה, ולשם כך עשו השוואות עם חוקי יתר הארצות שבהן הותר ליהודים לעבוד ביום א', אם הם שובתים בשבת. אף הביאו את רוסיה הצאריסטית כדוגמא, שאפילו במשטר האבסולוטי של הצאר ניקולאי ניתנה האפשרות ליהודים, לפי החוק מ- 15/11/1908, לפתוח עסקיהם ביום א'. העיתון "אינדיפנדאן", אף הזכיר כי כמה שנים לפני כן, כאשר נדרש ע"י הארגונים היהודים לחתום על סעיף "הגנת זכויות המיעוטים" בחוזה של סבר (Sèvres), הגיב ויניזלוס בדברי הצביעות הבאים:
הבטחות מרגיעות ויפות הופרחו גם ע"י מדינאים יוונים אחרים, בעיקר בחו"ל, כגון שר החוץ רוסוס שאמר: "לא נוכל להסכים שהיהודים יוכרחו לשבות ביום א' אחרי שהם לא עובדים בשבת", וכן ניקולא פוליטיס, ציר יוון בצרפת שאמר, "חוק מנוחת יום א' מיועד רק לנוצרים, אין ליהודים מה לדאוג". אך כל זה היה מן הפה ולחוץ. היוונים – בשלוניקי בעיקר – לא חיפשו צדק ולא דאגו את דאגת העמל ומנוחתו. בציניות ובגסות חיפשו דרכים לנשל את היהודים מעמדותיהם הכלכליות, לדחוק את רגליהם, ולגרשם מן הארץ. ואכן – למרות כל ההכחשות – נתקבלה בעיריית שלוניקי בישיבתה מ- 7/5/24 ההחלטה לדרוש חקיקת חוק מנוחת יום א' לכל, והפניה הועברה לממשלה. זו האחרונה פעלה בקדחתנות מדהימה, הכינה את הצעת החוק מיד, והעמידה אותה לקריאה לראשונה תוך זמן קצר.
מובן מאליו שכל הציבור היהודי בשלוניקי – בלי הבדלי השקפות – התאחד וקם כארי להילחם, להפגין ולמחות נגד החלטת העיריה ונגד הגשת חוק כזה לאישור הפארלאמנט (האסיפה הלאומית). מועצת הקהילה, אחרי אסיפה כללית שלא מן המניין, פרסמה את גילוי הדעת הבא:
כל הארגונים והמועדונים היהודים הקימו ועד משותף – האינטרקלוב היהודי – לפעולה נגד המזימה, ופרסמו מכתב גלוי, תקיף, שבו ניסחו התנגדות גמורה לניסיון זה, הביעו תקווה כי הממשלה המרכזית תדחה את ההצעה ודרשו מחברי העיריה היהודים להתפטר. להלן נוסח המכתב הגלוי:
מיד לאחר מכן הורצו מכתבי אזעקה לארגונים היהודיים הבינלאומיים השונים, כגון ה"אליאנס", ועד הדיליגאציות4 היהודיות, ה"ג'ויינט פ'וריין קומיטי" של ה"אנגלו-ג'ואיש אסוסיישון" וכו', שייכנסו לפעולה, יפעילו את ממשלות אירופה ואנגליה וימחו בנציגויות של יוון בחו"ל. להלן מכתב שנשלח ע"י המזכיר הכללי של ועד הדיליגאציות היהודיות ליאו מוצקין, ב- 19/5/1924, למיופה הכוח היווני בפאריס:
למחאות היהודיות התקיפות הרבות שבאו לידי ביטוי בעיתונות היהודית – ובצורה נמרצת במיוחד בשבועון "פרו-ישראל" – לא היו הדים חיוביים בין העיתונים של שלוניקי, שיצאו באיומים אנטישמיים גסים. אולם כמה עיתונים בבירת יוון – ששם לא היתה אנטישמיות חולנית, שלובה ברצון להיפטר מהיהודים, כמו בשלוניקי – תמכו בעמדה היהודית, כגון העיתונים "אלפטרון וימה", "סקריפ", ו"אסטיה". העיתון "סקריפ" כתב, למשל: "ההערות שהעיר 'פרו-ישראל' נגד הציניות של מיניסטר הכלכלה הלאומית הרוצה להכריח את היהודים לשבות ביום א', נראות לנו צודקות... עמיתנו הציוני שואל בצדק: אם מקבלים את העיקרון (כי הרוב יכול לאלץ את המיעוט לשבות ביום המנוחה שלו) איך תוכל ממשלת יוון למחות בעתיד עם ממשלת טורקיה או מצרים יכריחו את הנוצרים שם לשבות ביום ו'?" כן נמצאה גם אישיות יוונית – אחת ויחידה – מר אדוסידס, שדרשה מהממשלה להימנע מצעד בלתי צודק זה, שיעמיד את יוון בעיני דעת הקהל העולמית, בצד הארצות האנטי-ליביראליות. .
אולם כל המאמצים והמחאות לא הועילו, ובתחילת חודש יולי הניחה הממשלה את הצעת החוק, שהיה מיועד לשלוניקי במיוחד, על שולחן האסיפה הלאומית (הפארלאמנט). להלן הנוסח המלא של הצעת החוק המתייחסת לחובת המנוחה ביום ראשון בשלוניקי ובערים אחרות – בהן קיים ציבור תושבים בני דתות אחרות – שהובאה בפני צירי הפארלאמנט6.
שר הכלכלה הלאומית, מר דוזינאס, ליווה את הצעת החוק הזאת בדברי הסבר, בהם נאמר בין היתר:
החוק המוצע עמד בסתירה גמורה לחוק הבסיסי של יום מנוחה רשמי בשבוע (חוק 180 שאושר בפארלאמנט היווני במרץ 1914), לפיו, בערים המאוכלסות ע"י "בני דתות אחרות", יקויים על פי צו, יום אחר מאשר יום ראשון, כיום מנוחה לבני אותה דת. ולא רק זאת, הצעת החוק החדשה עמדה בניגוד גמור לחוק המיוחד מס' 2466 שהופיע בעיתון הרשמי מס' 173 מ- 2 באוגוסט 1920 (פרק 10 סעיף 26), ובניגוד לצו המלכותי, שהופיע בגליון 135 של העיתון הרשמי מ- 28 ביוני 1923 שאישר "כי יום המנוחה השבועי ליהודי שלוניקי הוא השבת".
עם הגשת הצעת החוק לאישור הפארלאמנט נוכחו כל היהודים כולם – אף אלה שהשלו את עצמם או הושלו ע"י כל מיני נציגים רשמיים – כי מנוי וגמור עם הממשלה לחוקק חוק אנטישמי זה, בלי להתחשב במחאות הקהילה ובהתנגדות דעת הקהל העולמית היהודית והכללית. כאשר הגיעה הידיעה על כך לשלוניקי זימן ועד הקהילה ישיבת חירום של מועצתה (האסיפה הכללית). להלן השתלשלות העניינים כפי שתוארה ע"י העיתונאי א.מ. בעיתון "לה וולונטה", עשר שנים אח"כ, ב- 18 במרס 1934, וב- 21 באפריל 1934.
כן הוציאה הקהילה כרוז, שנשלח לכל העיתונות היהודית בעולם, ובו נאמר בין היתר כי "הקהילה מוחה בצורה הנמרצת ביותר נגד... הפרה כה גלויה של חופש המצפון... היא מצטערת על שיוון... במחי עט אחד מוחקת את כל החקיקה הליביראלית שלה, שהיתה לכבוד המדינה... היא רואה בחוק זה צעד עקיף להיפטר מהאלמנט היהודי של שלוניקי החי כאן מאז דורות קדומים..." "בו בזמן – ממשיך העיתונאי א.מ. – פרסמו כל הארגונים היהודיים בלי יוצא מן הכלל, החלטות מחאה תקיפות ונמרצות... אפילו ארגון תלמידי בתי הספר של האליאנס לשעבר, המתונים תמיד כל כך, הצטרפו אף הם למחאות". ואכן גל של מחאות הוברק לכל עבר: ב- 9 ביולי 1924 פרסם "החוג הציוני החדש" מחאה שנשלחה למושל הצבאי, למושל הכללי, לראש הממשלה ולמיניסטרים לכלכלה לאומית, החוץ, המשפטים והפנים, ללשכת עורכי הדין ולעיתונות. באותו יום פורסמו גילויי דעת ונשלחו מחאות לעיריה ולממשלה ע"י לשכת בני ברית, אגודת תלמידי אליאנס לשעבר, "תיאודור הרצל" (שפנתה גם לליגה לזכויות האדם באתונה), "אגודת צעירים עברים", "בני ישראל", "חוג האינטימים והמועדון החדש", הסתדרות "המזרחי", "מאקס נורדאו", "לבנון", "שיבת ציון". החלטות האינטרקלוב היהודי, נשלחו: לראש הממשלה, ליו"ר הפארלאמנט, שר הכלכלה הלאומית, שר המלחמה, שר הפנים ושר החוץ. הפידיראציה של הקורפורציות היהודית אף היא שלחה את החלטותיה לקהילה ומברק לפארלאמנט ולראש הממשלה. באותו זמן נפגשה משלחת של רבנים עם המושל הכללי, ואלאלאס, והביאה לפניו את מחאות הציבור היהודי ובקשתו לעשות לביטול הצעת החוק. ליאון גאטיניו, נשיא הקהילה, נסע לאתונה לדבר עם אישי השלטון, אך חזר בידיים ריקות. ב- 9 ביולי 1924 נסעה משלחת בראשות נשיא הכבוד של הקהילה וכן נציגות של האינטרקלוב (ארגון כללי של ועדי כל האגודות היהודיות) אף היא לאתונה, ונפגשה שם עם אישי השלטון לבקשם להימנע מצעד חמור זה כלפי האוכלוסיה היהודית. אולם ראש הממשלה פאפאנאסטאסיאו, אף כי היה בעיצומו של משבר ממשלתי, לחץ נמרצות, ומנגנון הפארלאמנט עזר על ידו, והוא הצליח להעביר את שלוש הקריאות הנחוצות של הצעת החוק, בתוך צרור חוקים אחרים, שעליהם הצביעו הצירים בסיטונות. החוק נתקבל ממש ערב נפילת הקבינט שלו, בהתנגדות איש אחד בלבד – צדיק יחיד בסדום – הציר רודופולוס 10.
נמשיך כאן בתיאורו של העיתונאי א.מ. על מה שקרה בקרב הקהילה אחרי שנפל הפור:
העיתונות היוונית שהביאה את מחאות המוסדות והאגודות היהודים פתחה מיד באיומים גסים. "ז'ורנאל דאתין", כתב: "עמדתם של ידידנו היהודים משלוניקי הולכת ונעשית מפתיעה... זה באמת מוזר שאנשים הגיוניים יכתבו: 'עמנו, שנפשו קשורה למסורתנו הדתית, אינו יכול לעמוד מנגד כאשר נעשה ניסיון נורא לחסל את קיומו הדתי והלאומי. תגובתנו תהיה חריפה מאד ותופגן הן בצורה של מאבק להגנת זכויותינו עד ההצלחה, או בצורה של הגירה לעבר ארצות יותר מקבלות אורחים!' – דברים אלה לא נכתבו – אומר העיתון היווני – ע"י איזה עיתון שמי מחתרתי, היוצא לאור תחת משטר צאריסטי נורא, דברים אלה נכתבו ע"י 'פרו-ישראל' משלוניקי. אנו חושבים שהיהודים מגזימים... החוק בכלל אינו נוגע ליהודים, הוא נוגע לנוצרים. יכול להיות שליהודים תהיינה בסך הכל קצת פחות הכנסות" 12... העיתון "אתנוס" כתב: "קיבלנו מארגונים יהודים שונים משלוניקי מברק מחאה בקשר למנוחת יום א'... התנהגות זו של היהודים שאיננו יודעים איך לכנותה, מעמידה בניסיון קשה את הסובלנות של דעת הקהל היוונית, כיוון שהיהודים נוקטים עמדה עויינת למדינה שהם אזרחיה... היהודים עלו על דרך מסוכנת היכולה להביא לתוצאות רעות..." והיו אלה תגובות תרבותיות לעומת השנאה והאנטישמיות שהובעו בעיתונים יוונים בשלוניקי עצמה. איומי היונים המושמעים חדשים לבקרים הן בעיתונות והן על ידי אגודות חברתיות ואיגודים כלכליים – בעיקר בשלוניקי – התחילו לערער את עמדות החזית היהודית האחידה, והמתונים, אנשי ה"אליאנס", הגבירים וכו', ביקשו להיסוג, להסתייג מהמאבק החריף, ודרשו למתן את התגובות והתביעות. אולם "פרו-ישראל", בעזרת הסתדרות "המזרחי" – למרות איומי היוונים, ופחדם וחששותיהם של מתוני הקהילה כולל אנשי הפידיראציה הציונית – ממשיך לנהל מערכה נמרצת במלוא התקיפות; העיתון פונה אף ליוונים, שחלק מהם – אם כי קטן וחסר השפעה – מסתייג מעמדת הממשלה, ובשם הליביראליזם הוא קורא להם לתמוך בעמדה היהודית כדי ל"הציל את יוון העומדת על עברי פי תהום". מצד שני ממליץ העיתון ליהודים להסיק מסקנות ולחשוב על הגירה ממדינה זו "שאינה רוצה בנו", ומדרבן לעליה לארץ. "האם אפשר להמשיך לחיות ביוון?" הוא שואל בכותרת שמנה. עם נפילת ממשלת פאפאנאסטאסיאו, והקמת ממשלה חדשה בראשות סופוליס, מתעוררות תקוות – קלושות – שאולי יוכנס שינוי כלשהו לטובה בחוק. עם התכנס הפארלאמנט, שוב נשלחת ע"י האינטרקלוב פניה נרגשת לשינוי החוק, שבה נאמר בין היתר:
ועם כינון הממשלה החדשה נשלח מכתב בקשה מחודש לראש הממשלה, לשר החוץ ושר הכלכלה הלאומית בשם כל הארגונים היהודים בשלוניקי, בו הם מתבקשים לבטל כליל את החוק האנטי יהודי והאנטי דימוקראטי. אולם התוצאות החיוביות לא נראו באופק. באותו זמן שלח האינטרקלוב היהודי את המברק הבא לרבנים הראשיים בעולם: לד"ר ישראל לוי, הרב הראשי של צרפת; לד"ר הרץ, הרב הראשי של אנגליה; לרב יעקב מאיר ולרב אברהם יצחק הכהן קוק, הרבנים הראשיים לארץ ישראל:
כתוצאה מהפניה הזאת נערכו בארץ ישראל ובמקומות אחרים בעולם היהודי אסיפות מחאה; הופנו מחאות לשגרירים היוונים (באיטליה, למשל); הרב הראשי של אמסטרדאם, הרב א' ס' אונרווייזר, שלח ב- 28 באוגוסט 1924 מברק מחאה לממשלת יוון; לשכת "בני ברית" באר"י [בארץ ישראל] הגישה מחאה לקונסול היווני בירושלים; ובתשעה באב תרפ"ד (1924) נערכו אסיפות מחאה בבתי הכנסת בכל ערי אר"י: בירושלים, למשל, התאספו בני העיר בבית הכנסת ר' יוחנן בן זכאי בעיר העתיקה, נאמו ר' חנניה גבריאל, שלמה מזרחי ואליהו מזרחי, ונשלחה משם מחאה לממשלת יוון. ועדי הקהילה בירושלים, חברון, חיפה ותל-אביב אף הם שלחו מברקי מחאה (על המחאה של קהילת ת"א חתמו סגן הנשיא סופרסקי והמזכיר י' הורוביץ).
למרות התנגדות חלק מהמנהיגות היהודית בעיר, חזרו העיתון "פרו-ישראל" והסתדרות "המזרחי" ועמדו על דעתם כי יש צורך בפניה לחבר הלאומים. ואכן בהמרצתם ועל סמך החומר שסופק לו משלוניקי, הגיש לוסיין וולף, מזכיר ה"ג'ויינט פ'וריין קומיטי" של ה"אנגלו-ג'ואיש אסוסיישון", את התזכיר דלהלן למוסדות חבר הלאומים:
1. על יהודי שלוניקי, המהווים היום חלק מהמיעוט היהודי ביוון, מאיים אסון חמור עקב הפעלת החוק היווני של כפיית מנוחת יום ראשון. הצעד הזה מהווה לא רק מעשה של עוול ואי-סובלנות דתית, היות והוא פוגע בחלק הלא נוצרי של האוכלוסיה, אלא גם הפרת ההתחייבויות החגיגיות של הממשלה היוונית בזמן סיפוח שלוניקי, שחודשו פעמים רבות מאז ע"י אנשי המדינה היוונים. יתר-על-כן, הוא פוגע ברוח האמנה על המיעוטים, שנחתם ע"י יוון ב- 10 באוגוסט 1920, והעומד להיות נערב ע"י חבר הלאומים. 2. להלן הרצאה קצרה של העובדות: מאז בערך ארבע מאות שנה, מהווים יהודי שלוניקי את רוב האוכלוסיה המקומית, והודות לחריצותם וכושר יזמתם, הפכה העיר לאחד המרכזים המסחריים, המתקדמים והמשגשגים ביותר בדרום-מזרח אירופה. במשך כל התקופה הזאת, לא הועלתה אף פעם שאלת מנוחת השבת, כי נאמני כל הדתות שמרו על יום המנוחה שלהם באופן חופשי ועבדו בששת הימים הנותרים של השבוע. מצב דברים זה פעל בהרגשה של צדק כל כך מושלמת שהנוצרים, ובמיוחד, היוונים – העובדה נקבעה באופן היסטורי – יכלו, הודות לשבת היהודית, למנוע מהיהודים לקחת בידיהם את המונופול של עבודת הנמל. (ראה ביראר: מאקידוניה, עמ' 190-191). ההגמוניה של היהודים [בעיר] עוררה קנאה בין היוונים וכאשר ב-1913 עברה העיר לשלטון הממלכה היוונית, חרדה האוכלוסיה היהודית לעתידה. הממשלה היוונית השתדלה, בתבונה גדולה, לפזר את החששות. היא לא הסתפקה במינוי פקידים שרכשו במהרה את אמונתה של הקהילה היהודית, היא אף עמדה על כך שתינתן ל"חברת כל ישראל חברים" הבטחה רשמית כי כל זכויות היהודים יישמרו וכי הממשלה תתאמץ במיוחד "לתמוך במפעלים המסחריים של האזרחים החדשים שלה שבהם היא רואה גורמים חשובים להרווחה הצבורית". ביולי 1913 נתן מר גנדיוס, ציר יוון בלונדון, את אותן ההבטחות לוועדנו, ובחוזה השלום עם טורקיה ב- 1913 (סעיף 11) התחייבה יוון לכבד בקפדנות לא רק את "החיים, הכבוד והדת" של תושבי חבלי הארץ המשוחררים אלא גם את "מנהיגיהם". 3. המדיניות הנבונה הזאת, הניבה בלי איחור, תוצאות משמחות. היהודים חשבו בראשונה לדרוש הכרה-קבועה-בחוזה של זכויותיהם, בגלל החשיבות הרבה שייחסו להמשך השמירה החופשית של השבת. העם עיבדו אפילו הצעות מפורשות על הבעיה הזאת. בספטמבר 1913, הוגשו הצעות אלה לממשלה היוונית באמצעות ה"ג'ויינט פ'וריין קומיטי" מלונדון. אולם, מאוחר יותר, הם חשבו כי בגלל העמדה הקורקטית והסימפאטית של הרשויות הציבוריות, לא יהיה נאה מצידם ללחוץ על מנת לקבל הבטחות מחייבות; הם הודיעו, על כן, למר ויניזלוס, שהיה באותו זמן ראש הממשלה ביוון, שהם מניחים, באמון מלא, את גורלם בידיו. 4. הבעיה התעוררה שוב ב- 1919, במשך הדיון על חוזי המיעוטים לפני ועידת השלום בפאריז, והביאה לחליפת מכתבים אופיינית בין מר ויניזלוס וה"ג'ויינט פ'וריין קומיטי" מלונדון. בהזדמנות זו, התחייב מיפה-הכוח היווני בצורה המפורשת והקאטגורית ביותר: היהודים יכולים להיות בטוחים שלא רק ימשיכו ליהנות משוויון זכויות אלא ייהנו מזכויות שוות ערך לאלו של בני ארצם הנוצרים בנוגע לשמירת השבת והעבודה בימים האחרים (ראה נספח 1). יותר מאוחר קיבלו ההבטחות האלו אישור חוקי. באוגוסט 1920, הוחק חוק על ארגון הקהילות היהודיות המכיל את התקנות הבאות:
חשיבות הסידורים האלה ברורה. מטרתם היתה, בלי כל ספק, להבטיח ליהודים זכות עבודה ביום ראשון אם נמנעו מכל עבודה בשבת. ב- 1923, סודר העניין, פעם נוספת, על ידי צו מלכותי הנוגע לקהילה היהודית בשלוניקי. המסמך הזה קובע (בסעיף 135) כי "יום המנוחה השבועי עבור יהודי שלוניקי הוא השבת". 5. המדיניות הזאת נשארה שרירה וקיימת עד ראשית השנה הזאת. התמורה שנתהוותה נגרמה עקב זרימת הפליטים מאסיה הקטנה אשר לפחות 100,000 מהם השתקעו בשלוניקי וסביבתה. למרות שהיו זרים לעיר ולא רגילים ביותר למסורות והמנהגים שלה, הם קיבלו זכויות עירוניות בבת אחת, דבר ששם קץ לעליונות המספרית שהיהודים נהנו ממנה מזה זמן רב. ועדיין היתה זו המכשלה הקטנה ביותר. האלמנטים המרושעים של האוכלוסיה היוונית, שראו תמיד באיבה את ההישגים של היהודים, אך לא יכלו לעורר מהומות, ניצלו את ההזדמנות לעשות תעמולה אנטישמית שיטתית, לפי הנוסח הגרמני, במטרה להביא לבסוף הרס על היהודים. התנועה הזאת נעשתה כל כך אלימה ומאיימת עד שהממשלה היתה מוכרחה, בינואר שעבר, לאסור הפצת כתבי פלסתר מסויימים, ואפילו לעצור את היושב-ראש של ליגה אנטישמית אחת, שנוסדה על ידי כומר, שהעבירו אותו מכהונתו. אבל לזרע הרע שנזרע לא היה כבר תקנה. הפליטים התמימים שזכרו עדיין את הסבל שסבלו מידי הטורקים, סיגלו לעצמם את התיזה המציגה את היהודים כנוכרים אוהבי טורקים, כופרים, נטע זר בקרקע של יוון, שקיומם הוא לרעת הגולים היוונים החוזרים למולדתם. כאשר לבשה התסיסה הזאת צורה של דרישה לחייב את החנויות היהודיות לסגור ביום ראשון, תמכו בה הפליטים בלהט, ורק תחת לחצם – ולא עקב בחינה יסודית לגופו של עניין – החליטו המועצה העירונית תחילה, והממשלה אחר כך, לקבל את החוק הנדון. ההסבר הזה על המקור האמיתי של החוק אינו ניתן להפרכה. יתר-על-כן, ראש השרים היווני הודה בכך בהצהרה הרשמית שנתן ב- 30 ביוני 1924 ל"ג'ויינט פ'וריין קומיטי" באמצעות מר קאקלאמאנוס, שגריר יוון בלונדון (נספח 2). 6. האנטישמים השלוניקאים צדקו מאד בחשבם שהתוצאה הישירה של החוק החדש יהיה חורבן הקהילה היהודית. קהילה זו, הקשורה עמוקות, עד היום הזה, לעקרונות והמצוות של היהדות המסורתית – הוכיחה, באופן ברור, דביקות במסורת יהודית, פורחת ומתפתחת; ובו בזמן, תחת משטר של סובלנות וחופש דתי – תרבות מודרנית וגבוהה, בהעניקה שירותים מצויינים. החוק של מנוחת יום ראשון מעמיד את היהודים המאמינים בפני הברירה האכזרית לנטוש את מילוי חובות דתם או להחליש את פעילותם הכלכלית עד כדי הפסד מחייתם. הם נאלצים עתה למעשה לבחור בין חורבנים הגשמי או חורבנם הרוחני; ובשני המקרים, היעלמותם כקהילה יהודית למופת נראית כבלתי נמנעת. הדבר ודאי, למשל, כשתוצאה מיידית של תחולת החוק תתרחש תנועה גדולה של הגירה. והבעיה איננה אך ורק יהודית; היציאה של האוכלוסיה הזאת תחמיר, בלי ספק, במידה רבה את הצרה המשוועת של אוכלוסיות העקורים והנוודים שממנה סובל כבר המערב, והמהווה את אחת הבעיות הקשות ביותר שבהן מטפל חבר הלאומים. אכן, אם החוק היה צודק, התלונות שהוא מעורר, לא היו יכולות להיות להן שום תוקף תיאורטי. היוונים מצהירים שהוא צודק מכיוון שהוא יוצר שוויון זכויות בגזרו יום מנוחה לכל האוכלוסיה בלי הבדל של גזע או דת. אי הנכונות של הקביעה הזאת נובעת מהעובדה הפשוטה שהחוק מחייב את היהודים שומרי המסורת, והמוסלמים, לשבות יומיים בשבוע, בעוד שמתחריהם הנוצרים אינם מוכרחים לשבועת אלא יום אחד. כדאי לציין, לבסוף, צד אחר, לא פחות חמור של החוק ההרסני הזה. באיזור הנסער כבר באופן רציני על ידי מלחמות בין דתות ולאומים מתחרים, הוא נותן דוגמא של רדיפה דתית עקיפה שתעודד בוודאי מחקים. האסיפה הלאומית הטורקית באנקארה כבר פירסמה חוק דומה, בהבדל יחיד, שהוא מתייחס באופן נוקשה יותר כלפי המיעוטים הדתיים, הנוצרים והיהודים במיוחד. חוק זה מכריז כי יום שישי, יום המנוחה המוסלמי, הוא יום מנוחת חובה לכל תושבי האימפריה העותומאנית; אפילו בתי הספר והכיתות הדתיות, חייבים להיות סגורים במשך 24 השעות של יום זה. ברור שצעד כזה המצטרף להסדר דומה הננקט על ידי היוונים, אינו יכול אלא להרעיל את המאבקים הלאומיים והדתיים בדרום אירופה ומערב אסיה, וע"י כך להשהות את השכנת השלום החברתי והפוליטי, שלו זקוקים באופן כל כך דחוף האוכלוסיות המעורבות בחבל ארץ גועש זה.
מאת מר לוסיין וולף
הוד מעלתך, לא ייראה מיותר להוד מעלתך כי בהתייחס לשיחתנו מהבוקר, אני מרשה לעצמי לרשום בזה את הדעה שהבעתי ביחס לסעיף 11 של הצעת החוזה. אינני מייחס חשיבות עיקרית לסעיף זה, בגלל מסורות הסובלנות של יוון, תוכן הסעיפים 2 ו- 7, והערבויות הכלליות של החוזה. אולם, נראה לי שבאיזורים שבהם חיים היהודים בריכוזים גדולים, ובייחוד במקומות בהם הם מהווים את רוב האוכלוסיה, כמו בשלוניקי, נחוצות ערבויות נגד קביעת בחירות ביום השבת. במקרים דומים, הייתי מאחל גם הסדר המרשה ליהודים השומרים את השבת לעבוד ולעסוק במסחר ביום הראשון. אולי היה אפשרי לממשלתך לתת הבטחות בדבר הנקודות האלה בלי שיהיה צורך בתנאים מיוחדים מתאימים בחוזה. בהביעי השקפות אלו לא ארצה שיווצר הרושם כאילו הן מחייבות את הציבור היהודי.
מאת מר ויניזלוס, המשלחת היוונית בוועידת השלום
אדון יקר, בתשובה למכתבך מ- 23 באוגוסט אני מתכבד להודיעך כדלהלן: 1. הבחירות ביוון מתקיימות תמיד ביום ראשון – קיים חוק הקובע אותו היום להפעלת הזכויות המקודשות של האזרח. למעשה, אם הייתה מבקש לשנותו לא הייתי יכול אפילו לבחון הצעה כזאת. אני שבע רצון איפוא שאנו מאוחדים בנקודה זו. 2. כאשר לפני שנתיים וחצי הורחבה חובת מנוחת יום ראשון לשלוניקי, היא לא נשמרה על ידי כל האוכלוסיה אלא ביום הראשון שלאחר ההכרזה עליה; ביצוע החוק נמסר למשטרה. עקב מחאת הרב בשלוניקי ניתן מיד צו המרשה ליהודים השומרים את השבת לעבוד ולטפל בעסקיהם ביום ראשון. החוק על מנוחת יום ראשון לא הופעל איפוא כלפי היהודים אלא יום ראשון אחד בלבד, ומאז הם יכלו לנוח בשבת בלי שום הפרעה. לסיכום, תרשה לי לציין כי ממשלה שהעניקה כל כך הרבה הוכחות לגישה של ליבראליות ושיוויון בשטח הפוליטי והדתי, אין צורך לבקשה לתת הבטחות חדשות בקשר לנקודות האלה, אבל אם אתה חושב שהדבר נחוץ תוכל להשתמש במכתב הזה למטרה הזאת.
מאת משלחת ה"ג'ויינט פ'וריין קומיטי"
הוד מעלתך, בהתייחסי למכתב שהוד מעלתך הואיל לשלוח לי ב- 27 באוגוסט, הורשיתי על ידי משלחתי להביע להוד מעלתך את תודותיה העמוקות עבור ההבטחות שניתנו במסמך זה. משלחתי מפרשת את ההבטחות הללו שמשמעותן היא, כי לדעת הוד מעלתך הסידורים העכשוויים בנוגע לקביעת הבחירות ביום הראשון והפעלת חוק מנוחת יום ראשון בשלוניקי, יש להם ערך תמידי, וכי הוד מעלתך יתאמץ להשיג שכך יהיה, לכן, שמחה משלחתי להצטרף להבטחות שניתנו ע"י הוד מעלתך; ובאשר לסעיף 11 מהחוזה שעליו מדובר במכתבי מ- 23 באוגוסט, אנו חושבים שקיומו איננו הכרחי.
מאת מר קאקלאמאנוס, צירות יוון
אדונים נכבדים, בהתייחסי לשיחה שהיתה ביני ובין האדונים הנריקס ואביגדור גולדשמיד מה"ג'ויינט פ'וריין קומיטי" של ה"אנגלו-ג'ואיש אסוסיישון" בהקשר להפעלת חוק מנוחת יום הראשון ביוון, אני מתכבד להודיעך שנמצאת בידי התשובה שראש הממשלה השיב לדו"חות שלי; היא מכילה את ההצהרות הבאות: הבעיה של מנוחת יום ראשון בשלוניקי קיבלה אופי חריף עקב צפיפות האוכלוסיה בעיר הזאת, שנוצרה ע"י הנוכחות של מספר גדול של מהגרים שהגיעו מטורקיה, ולעובדה שחלק רב מהם התמסר לעסקים מקצועיים. המהגרים והנוצרים בני המקום דורשים במפגיע הפעלת מנוחת יום ראשון לכל האנשים העוסקים במקצועות, מאחר שבהתאם למנהג ישן, האיכרים מהסביבה באים לעשות קניותיהם בעיר ביום ראשון. הם טוענים שסגירת החנויות ביום ראשון עבור הנוצרים ושבת עבור היהודים תגרום נזק לאינטרסים של הראשונים. יותר מזה, הם אומרים שהתחיקה בארצות אחרות באירופה לא הוציאה מכלל מנוחת יום הראשון את הציבור היהודי. מנוחת יום ראשון לא נכפתה עד עכשיו על הכל בעקבות הצעדים המיוחדים של האוכלוסיה היהודית, והעובדה הזאת נחשבת כמין חסד מיוחד שהיהודים נהנו ממנו מצד הממשלות היווניות השונות. מאחר שברצון הממשלה למנוע היווצרות או התפתחות דעת קהל העלולה להרוס את ההרמוניה השוררת בין שני הגזעים, היא ראתה עצמה מחוייבת לצוות על שמירה קפדנית וכללית של חוק מנוחת יום הראשון ביוון, בהרשותה בתור יוצא מהכלל, פתיחת החנויות בין השעות עשר עד הצהריים. הוראה אחרונה זו תישאר בתוקף עד ינואר 1925, אחרי מועד זה, תהיה לעיריית שלוניקי הסמכות המליאה לקיים אותה או להורות על שבתון מלא. הממשלה היוונית חפצה בכל ליבה שה"ג'ויינט פ'וריין קומיטי" יווכח שבנקטה באמצעים האמורים לעיל היא היתה מונחה אך ורק על ידי הרצון להבטיח את קיום היחסים הטובים ביותר האפשריים בין האוכלוסיות היהודית והיוונית של שלוניקי ולמנוע רגשי איבה, שבלעדיהם היה מקום לחשוש מהם.
מאת ה"ג'ויינט פ'וריין קומיטי"
הוד מעלתך, הוטל עלי להודיע לכב' שהוועד שלנו עיין במכתבך מ- 30 ביוני בקשר למנוחת יום הראשון בשלוניקי. ההחלטה של הממשלה היוונית להפעיל את חוק מנוחת יום ראשון בשלוניקי גרמה אכזבה עמוקה לוועדנו; הוא לא יכול להבין שבהפעילה הפליה כל כך בלתי צודקת בין האוכלוסיה היהודית והיוונית, יכולים לכונן יחסים של הרמוניה שהממשלה היוונית כה חפצה לחזקם. בהציבנו לנגד עינינו את המצב המיוחד של קהילת שלוניקי, ההבטחות שניתנו לוועדנו ע"י מר גינאדיוס ב-1913 ומר ויניזלוס ב-1919, מצטער ועדנו שאין לו ברירה אחרת אלא למסור את כל העניין לחבר הלאומים כאשר האסיפה הזאת תעיין בבעיית הערבויות לחוזה המעוטים מ-10 באוגוסט 1920.
מאת ה"ג'ויינט פ'וריין קומיטי"
אדוני, הוועד שלנו ייפה את כוחי למסור לך העתק של תזכיר המציג תלונות הקהילה היהודית של שלוניקי. המסמך הזה נשלח למזכיר הכללי של חבר הלאומים עם בקשה להביא אותו לפני המועצה. כיוון שהתלונות הללו הן, בחלקן הגדול, פועל יוצא מריכוז כ- 100,000 פליטים מאסיה-הקטנה בשלוניקי וסביבותיה, סבור הוועד שלנו כי הדבר הוא בסמכותה של הנציבות העליונה לפליטים. נהיה לכם איפוא אסירי תודה אם תושיטו לנו את עזרתכם בהגשת הפניות הידידותיות, שתמצאו למתאימות ביותר, לממשלה באתונה. עלי להוסיף שהפעולה של הממשלה היוונית ובאופן מיוחד של הפליטים עשה רושם מדכא על הקהילות היהודיות בארץ הזאת17, ובארצות הברית, בשל החלק החשוב שהיה ליהודים בעבודות העזרה לפליטים האומללים. יהודי שלוניקי עצמם גילו כלפי המהגרים רגשי אהדה עמוקים ביותר ומידה גדולה ביותר של הכנסת אורחים; ידוע לכם כי מצד שני הרימו היהודים תורמה נדיבה לקרנות העזרה, לקחו חלק פעיל בתעמולת העזרה ובארגוני הסעד השונים, ובמיוחד בוועד המייעץ של הנציבות העליונה ובוועד מוסד הסיוע לילדים. יתר על כן בראש הוועדה שעליה הטיל חבר הלאומים את ארגון העזרה ביוון נמצא יהודי אמריקאי דגול, מר הנרי מורגנטאו, ששירותיו הגדולים בבצעו את המשימה הגדולה שנטל על עצמו, כשהוא מלווה באהדה המליאה של כל יהודי העולם, הוכרו לא רק ע"י חבר הלאומים, אלא גם על ידי הממשלה היוונית. בתנאים אלו, ניתן היה לחשוב שלא תהיה רדיפת יהודים – ואכן אין המדובר במשהו פחות מזה – בקהילת שלוניקי. רדיפת יהודים זו אינה עשויה לקיים ביהודים של הארצות השונות את הנכונות לנדיבות גדולה, שהוכיחו אותה עד עכשיו, לטובת פעולת הצדקה שהנציבות העליונה מבצעת בימים אלה ביוון.
לתזכיר זה שהוגש לחבר הלאומים היו הדים מדיניים חזקים, והעיתון היווני "ווראדיני" הביא אז ידיעה מפאריז, לפיה דובר שם על תוצאות אפשריות, שתהיינה להחלטת ממשלת יוון בקשר לחוק יום א', על המלווה הבינלאומי למען הפליטים, כיוון שיופעל לחץ מצד חוגים יהודים בעלי השפעה בחו"ל לעכב מלווה זה אם יוצא החוק אל הפועל.
בסוף אוקטובר 1924, בשהותו באתונה נפגש א' רקנטי, בתור נציג ועד הקהילה, עם ראש הממשלה באתונה, ולאחר שהדגיש בפניו עד כמה חשובה ליוון תמיכת היהודים בארצות המערב, הביא לידיעתו את הצעת הפשרה כפי שסוכמה בין לוסיין וולף ובין ניקולא פוליטיס (ציר יוון בפאריס), לפיה: א. הבנקים ובתי המסחר הגדולים יוכלו להיות פתוחים מ- 9.00 בבוקר עד 2.00 אחה"צ, בתנאי שהתנועה המסחרית תצומצם למינימום באיזורים מאוכלסים ברובם ע"י נוצרים; ב. החנויות הקטנות, בעלי מלאכה וכו', יוכלו לפתוח בין 9.00 בבוקר עד 6.00 בערב באיזורים המאוכלסים ברובם יהודים; ג. בתי החרושת ובתי המלאכה יוכלו לפעול ביום א' במקרה שישבתו בשבת; ד. כל זאת יותר ליהודים שאכן סוגרים עסקיהם בשבת. ראש הממשלה אישר לרקנטי כי אכן קיבל במברק את הצעות הפשרה האלה ממר פוליטיס, והצהיר כי הוא מוצא שאמנם הן הגיוניות וכי יבקש מהפארלאמנט לתקן את חוק מנוחת יום א' ברוח זו. אחרי שוועד הקהילה קיבל דו"ח על פגישת רקנטי עם ראש הממשלה, הוא שלח לו ולשריו תזכיר, כדי להמריצם לעשות למען ביטול חובת היהודים לשבות ביום א'. להלן חלק ממנו:
הסתדרות ה"מזרחי" והעיתון "פרו ישראל" לא הרפו מן הנושא ושוב הצליחו לאחד את כל האגודות היהודיות, שקראו לאסיפת מחאה המונית ביום השנה להחלטת העיריה (22/5/25) בבית הכנסת המרכזי "בית שאול". לאור המערכה המחודשת – שידיעות עליה הופצו בחוץ לארץ באמצעות תזכירים שנשלחו לסוכנות הידיעות היהודיות (יט"א) וכן לאישים שונים – הבטיח המושל הכללי של שלוניקי קאנאב'וס – הבטחות שווא כרגיל – כי הממשלה תעיין מחדש באפשרות הכנסת שינויים בחוק לטובת היהודים. אולם הממשלה היוונית – למרות הבטחות מילוליות רשמיות ובלתי רשמיות – להחליף את החוק, לתקן אותו וכו' – לא נסוגה אחור. מידי פעם בפעם ויתרה, בפרט זה או אחר, אך הגזירה נשארה שרירה וקיימת.
מצב רבים מבין הסוחרים ובעלי החנויות היהודים , מבחינה כלכלית, היה די רעוע כבר קודם לכן, ועתה נעשה גרוע יותר כתוצאה משביתה יומיים בשבוע. כיוון שניתנה ארכה לתחולת החוק בשלמותו, מעין תקופת מעבר שבה עדיין מותר היה לפתוח כמה שעות ביום א', עדיין החזיקו רוב היהודים מעמד, בעיקר הראו מסירות נפש בני המון העם, הסוחרים והחנוונים הקטנים והבינוניים. היו אלה דווקא בעלי חנויות גדולות, בנקאים וגבירים מסויימים שרצו כבר מזמן לפתוח עסקיהם בשבת – ושבעה ימים בשבוע – שמצאו עכשיו תירוץ טוב להפר את הסולידאריות היהודית ולחלל את השבת. "המזרחי" וחוגי היהדות הנאמנה והלאומית היו נאלצים לפתוח חזית שניה לשכנע את אלה שהתחילו בכך, לא לפתוח החנויות בשבת – למרות הסגירה ביום א' – ולא לחלל שבת. נשלחו מכתבים, משלחות, שידולים וכו', וכשכל זה לא הועיל ננקטו גם אמצעי איום, ופורסמו שמות מחללי השבת בכרוזים מיוחדים. כבר ב- 1923, הופיע העיתון היהודי בצרפתית ה"אינדיפאנדאן" בשבת. גם כמה מהבנקים ופירמות של יהודים כגון בנק עמאר, מסורי ושות', מודיאנו וסידס, שארל ברכה, יעקב עשהאל, מואיס לוי ועוד, אף הם התחילו לעבוד בשבת. משלחת מטעם "המזרחי" מוכבת מחיימקי כהן, אברהם פילוסוף, אשר ישראל, שאלתיאל כהן, שלמה מודיאנו, אהרון פיפאנו, א' רקנטי, מואיס בנבנישתי, ניגשה אז לכולם והצליחה לשכנע את רובם לא לעבוד בשבתות. אולם עתה התחילו גם חלק ממנהיגי הקהילה, מן המתונים ומן הציונים הכלליים, לא רק להשלים עם המצב, אלא גם לטעון שאחרי שכל המחאות נדחו, והחוק נתקבל ומתבצע, יש לקבל את הדין, כי "דינא דמלכותא דינא" (זה היה המשפט היחיד שידעו עסקנים אלה שהיו ברובם אף נגד התעמקות מיותרת בלימודי היהדות). כך טענו גם כמה עיתונים יהודים – ביניהם "איל פואיבלו" (בלאדינו) ו"פרוגרי" (בצרפתית). בראשית יוני 1925 שלח "פרו-ישראל" מברק לספירידיס, שר הכלכלה הלאומית דאז, כלהלן:
תשובת ספירידיס לא איחרה לבוא: "עיתון פרו-ישראל,
ואכן בהצעה לתיקונים בחוק מנוחת יום א' נאמר כי "תותר פתיחת עסקים מסחריים 4 שעות ביום א', במקומות שבהם יש אוכלוסיה פחות מ- 8000 נפש, כדי למנוע אי סדרים בחיים הכלכליים והמסחריים של הערים הקטנות". בכל אופן "פרו-ישראל" נתפס בתיקון כללי זה ל- 4 שעות (לערים קטנות), וביקש במברק מהציר היהודי בפארלאמנט יוסף סאיאס, להשתדל להכניס בהזדמנות זו תיקון נוסף לפיו יורשו גם יהודי שלוניקי לפתוח 4 שעות ביום א', כלהלן:
סאיאס ענה מיד:
מברקים באותה רוח נשלחו לראש הממשלה מיכאלאקופולוס, לפאפאנדריאו, שר הכלכלה הלאומית, ולקאנאבוס, המושל הכללי של שלוניקי.
בסוף תמוז תרפ"ה (1925) בעקבות החולשה שהתפתחה בעמדה של המנהיגות הרשמית, יזמו ה"מזרחי" ו"פרו-ישראל" הקמת ליגה "שומרי שבת" להמשך המאבק ולחיזוק ההכרה היהודית הפנימית. בכנס היסוד של ה"ליגה" הוחלט בין היתר: א. לפנות לקהל בנאומים ודרשות להחזיק מעמד ולשמור שבת על אף הכל; ב. לקבל את הטקסט של החוק כדי לאפשר לאלה שמותר להם לפתוח כמה שעות ביום א', לנצל דבר זה בלי הטרדות; ג. לשלוח הודעות ואזהרות אחרונות לכל היהודים הפותחים בשבת, לא לעשות מעשה בגידה זה, ולכל הקהל – לא לקנות אצל יהודים אלה כל ימות השבוע; ד. להזמין את הרבנים, הדיינים והחכמים להצטרף לליגה "שומרי שבת" ולהיות מפעיליה; ה. לבקש מוועד הקהילה להפריש כספים לעזרת היהודים שבגלל שמירת שבת איבדו חלק מפרנסתם; לדרוש מהסוחרים מחללי השבת להתפטר מוועד הקהילה ומהוועדות השונות; להזהיר את החזנים הרשומים18 לא לפתוח עסקיהם ולא לעבוד בשבת; ו. לגייס 500 חברים לפחות. לעומת העמדה התבוסנית של ראשי הקהילה, תמכו במאבק זה העיתונות היהודית בחו"ל (כגון "ישראל" באיטליה), ובעיקר – ה"ג'ויינט פ'וריין קומיטי" וכן ועד הדיליגאציות היהודיות19. המערכה החיצונית והפנימית היתה קשה וממושכת. רוב הציבור השלוניקאי ואגודותיו, אחרי הפגנותיו ומחאותיו, עבר לאט לאט לסדר היום, קיבל את הדין, ובהדרגה התחילו רבים וטובים לעבוד, לסחור ולפתוח חנויות בשבת. רבים שלא רצו לחלל שבת, התחילו להגר מיוון, רובם לצרפת ואיטליה, ומיעוטם – לאר"י. מי שלא נכנע ולא קיבל את הדין היו הסתדרות ה"מזרחי", "פרו-ישראל", וליגה "שומרי שבת", שהמשיכו בעקשנות במלחמתם לביטול החוק ולא נלאו לקרוא שוב ושוב לארגן את כל משאבי היהדות השלוניקאית והעולמית למלחמה נגד חוק זה. בזירה הפנימית כאמור היו העניינים יגעים והופגנו חולשה ונסיגה. אולם לקריאת א' רקנטי ואזעקותיו נענו לוסיין וולף מה"ג'ויינט פ'וריין קומיטי" מצד אחד, וליאו מוצקין וועד הדלגאציות מצד שני, וכל אחד מגופים אלה בתחומי השפעתו ופעילותו, השתדל כמיטב יכולתו למחות, לגייס תמיכה, לפנות לשגרירי יוון, לוועדות חבר הלאומים ולדעת הקהל העולמית – כדי לגרום לביטול החוק או להכניס בו שינויים לטובת היהודים. לצערנו התזכירים של גופים אלה והמכתבים שנשלחו אליהם אינם בידינו, אך נביא כאן את התשובות של אלה שאליהם הופנו, ומהם נוכל לעמוד על המערכה הממושכת המתמדת והעקשנית שנוהלה בקשר לכך גם בשנות תרפ"ו-תרצ"ב (1926-1932). התכתבות מסועפת התנהלה בין רקנטי ובין שתי ההסתדרויות היהודיות דלעיל, והרי ציטטות מכמה מכתבים: ב-15/7/25 כותב לוסיין וולף לרקנטי:
ב- 23/9/25 כתב ליאו מוצקין לרקנטי:
ב- 30/9/25 מציע מוצקין לרקנטי כי ועד הקהילה ישלח נציג לג'נבה לוועידת המיעוטים הלאומיים שתתקיים ב- 15/10/25. אך ועד הקהילה לא מצא לנחוץ לעשות צעד זה... אנשי ה"ג'ויינט פ'וריין קומיטי" לא יכלו להיות יותר קיצונים מאנשי שלוניקי הרשמיים. על אף הבקשות החוזרות ונשנות של רקנטי לפעול נמרצות ולהעלות את הבעיה ישירות בפני חבר הלאומים, היסס לוסיין וולף לעשות זאת, כיוון שהחוגים המתונים מבין היהודים בשלוניקי היו נגד צעד זה.והרי מה שהוא כותב לרקנטי ב- 2/10/25:
בנסיונו של עורך "פרו-ישראל" לגייס את חבר הלאומים להתערב ולהשפיע על ממשלת יוון לבטל את חוק שבתון יום א' הוא נעזר בידידו וחברו לרעיון מבולגריה. החל משנת תרפ"ד (1924), התנהלה חליפת מכתבים ערה ורצופה בין ד"ר שאול מיזאן, משורר, עסקן, מראשי יהדות בולגריה, אקטיביסט ציוני, שהצטרף למחנה ז'בוטינסקי, לבין אברהם ש' רקנטי, במטרה לייסד אגודה יהודית למען חבר הלאומים ביוון, על מנת להיעזר גם בה במערכת לביטול חוק מנוחת יום הראשון. מספר על כך א' רקנטי:
בד בבד עם הפעלת גורמי חוץ נמשכה הפעילות גם בשלוניקי עצמה: "פרו-ישראל" מ- 2/10/25 קרא ליהודים להחרים את הבחירות, או לפחות את הרשימה הרפובליקאית של פאפאנאסטאסיאו, שהיה היוזם של חוק יום א', והמליץ בעד הרשימה של מיטאקסאס, שהוא ה"רע במיעוטו" (הקולות היהודים ניתנו בסופו של דבר לכל הרשימות ואיבדו את ערכן מבחינה יהודית). ליגת "שומרי שבת" אירגנה אסיפת מחאה נגד חוק מנוחת יום א' בקולנוע "המגדל הלבן", בשבת ב' בטבת תרפ"ו (19/12/25), בשבוע בו הגיע ראש הממשלה החדש, פאנגאלוס, לביקור בשלוניקי. המון עצום מילא את האולם, רבים הצטופפו במעברים, במסדרונות וכו'. ציר הפארלאמנט לשעבר סאיאס פתח וסיפר על מאבקו נגד החוק, והציר לשעבר יצחק שאקי, אף הוא השמיע מחאת ציבור הבוחרים. אח"כ דיבר רקנטי, נשיא ה"מזרחי" ו"שומרי שבת", חריפות נגד הממשלה, תקף גם מספר יהודים שכבר התחילו לפתוח בשבת, וקרא לא להיכנע ולהמשיך במלחמה. החלטות האסיפה הועברו לפאנגאלוס, ראש הממשלה, ולפאנאיוטופולוס20, המושל הכללי. לזה האחרון נמסרה ההחלטה ע"י משלחת, והוא הבטיח להם הבטחות כקודמיו – להמליץ על שינויים לטובה בחוק... אחרי עלות פאנגאלוס לשלטון נסתמנה אפשרות של הכנסת מספר שינויים בחוק, לפיהם יורשו היהודים לפתוח כמה שעות ביום א'. באפריל 1926 שלחה ליגה "שומרי שבת" את המברק הבא:
כן נשלח על ידה מברק לפאנאיאטופולוס:
ואכן פאנגאלוס כאשר עלה לשלטון הכריז אז על דיקטאטורה, פיזר את הפארלאמנט, נטל לידיו את כל הסמכויות, ובין יתר הצווים שהוציא היתה הוראה המתירה ליהודים לפתוח את החנויות ביום א' מ- 10.00 בבוקר עד 1.00 אחרי הצהרים. היהודים כמובן שמחו על כך, ויצחק כהן, שהיה כתב יט"א בעיר, הבריק לסוכנות הידיעות בפאריס: "פאנגאלוס רוחש טובות ליהדות יוון העניק שלוש שעות עבודה ביום א'". ועד הדיליגאציות שראה בכך – בצדק – את הישגו האישי של רקנטי, כתב לו במכתב מ- 18/5/26:
אולם השמחה היתה מוקדמת. ברגע שהתפרסם הצו הממשלתי יצאה כל העיתונות היוונית בהתקפה ארסית ואנטישמית הגד ההוראה הזאת, וכל האגודות והאיגודים המקצועיים – פרט לארגון הפועלים "קופת העובדים" – כולל עיריית שלוניקי21, לשכת המסחר, איגוד הסוחרים – כתבו מכתבי מחאה נזעמים לממשלה לבטל את צו הוויתור הזה. ואמנם שלושה ימים לאחר ההודעה על ה"היתר", פרסמה הממשלה הודעה, כי היתר זה לא יבוצע אלא בהסכמת העיריה ולשכת המסחר בשלוניקי... ואכן במכתב תשובה של רקנטי מ- 25/5/25 לוועד הדיליגאציות הוא קורא לא להיתפס להשליות אלא 'להמשיך ללחוץ על ארה"ב ואנגליה שיעכבו את המלווה בסך 28,000,000 דולרים שעמדו להעניק ליוון ליישוב הפליטים מאסיה הקטנה שהגיעו ליוון. והרי קטעים ממכתבו:
מכתב אחר נשלח ב- 27/5/26 – בהשראת "פרו-ישראל" – ע"י אלברט בן רובי, עורך דין ידוע ואף מועמד בבחירות לפארלאמנט, לידידו גנרל פאליאלוג, המפקד הצבאי של אתונה, ובו נאמר בין היתר:
בלשכת המסחר של שלוניקי היו חברים גם 17 חברים יהודים. באסיפה הכללית של הלשכה בה הוחלט לדרוש מפאנגאלוס לבטל את היתר העבודה של שלוש שעות ביום א', הופיעו רק 4 מתוך 17 החברים היהודים. "פרו-ישראל" היטה את זעמו נגד נכבדים אלה, ושאל – ב- 1/6/26 – "מדוע לא הופיעו לישיבת לשכת המסחר של שלוניקי – שמחתה נגד ההקלות ליהודים – 13 מתוך 17 החברים היהודים?!" ארבעה הנציגים היהודים שהשתתפו באסיפה היו: יצחק שאקי, אלברט ארדיטי, יעקב מאסאראנו, ו-ל' בנבנישתי שהביעו התנגדותם להחלטה. אשר מלאך (חבר ועד הקהילה ומראשי הפידיראציה הציונית), יוסף בן שושן (חבר העיריה לשעבר), אשר סלמונה, סגן נשיא קורפוראציית סוחרי הטקסטיל, ויתר הגבירים – כל אלה לא הופיעו לישיבה. השאלה של "פרו-ישראל" נשארה ללא מענה מצד הנוגעים בדבר. אך התשובה היתה ידועה – הנכבדים היהודים והסוחרים הגדולים נכנעו מזמן, מתוך פחדנות או בשל אינטרסים אישיים וחלק מהם כבר היה פותח עסקיו בשבת.
ושוב נשלח בסוף תרפ"ו (1926) מברק לפאנגאלוס:
כנראה שההוראה של פאנגאלוס המתירה פתיחת עסקים שלוש שעות ביום א' אף כי הוקפאה באופן רשמי, איפשרה ליהודים לעבוד בצורה בלתי רשמית כמה שעות בימי ראשון, והרוחות שקטו במקצת22. בראשית תר"ץ (נובמבר 1929) – אחרי הפוגה מסויימת – ניסתה ה"מזרחי" (אחרי ש"פרו-ישראל" חדל להופיע) להשיג מהעיריה הקלות רשמיות ממשיות בשבתון יום א'. בראש העיריה עמד אז מאנוס, שנבחר גם בקולות יהודים והיה אהוד על הציבור היהודי. הוא קיבל את הבקשה לעיון. צעד זה של "המזרחי" נעשה כנראה בלי אישורו – או למרות רצונו – של ועד הקהילה, שכן העיתון "לה וירדאד" נדרש לדייק ולכתוב כי המשלחת שהגישה את התזכיר למאנוס היתה מטעם "המזרחי" ולא מטעם ועד הקהילה23. גם המאמצים ללחוץ על ממשלת יוון ע"י גורמי חוץ נמשכו בעקשנות ובהתמדה. להלן קטעים נוספים מההתכתבות עם לוסיין וולף: ב-21/5/30 כותב וולף לרקנטי: -
ויניזלוס שהה בתקופה זו בג'נבה בהתכנס חבר הלאומים, ואנשי ה"פ'וריין ג'ויינט קומיטי", חשבו לפגוש אותו ולדבר איתו בקשר לכך. בינתיים חלה לוסיין וולף וזמן-מה אח"כ נפטר. במקומו נתמנה ז' מ' ריטש, שכתב לרקנטי ב- 14/9/30:
ב- 30/10/30 כתב שוב ריטש לרקנטי:
בתזכיר מעלה ריטש בשם ה"פ'וריין ג'ויינט קומיטי" את כל הטענות של קודמו וולף ומזכיר את מכתבו של ויניזלוס (המצוטט בתזכיר של וולף). כן הוא מביא לדוגמא כי כל החוקים או חוקי העזר שהוצאו בבריטניה, נותנים אפשרות ליהודים לפתוח עסקיהם ביום א'. במכתב התשובה שלו, מ- 23/9/30, ענה שר החוץ היווני, א' מיכאלאקופולוס, לריטש, כי יעיין בדבר בחוזרו לאתונה. "בכל אופן הנני יכול להגיד כבר עתה, שזהו עניין לשלטונות המקומיים [לטפל בו], ויש לי הרושם שהדברים סודרו. יש לציין כי שום תלונה או בקשה בנדון לא הוגשה לממשלה, כד נדמה לי, מטעם המעוניינים, בשנים האחרונות..." – שקרים דיפלומאטיים, שהכילו אמת מסויימת; אכן בשנים האחרונות לא פנה ועד הקהילה באופן רשמי לממשלה, והמאבק נוהל בידי קומץ עקשנים מ"המזרחי" ו"שומרי שבת". גורם אחר שהופעל ע"י "המזרחי" לפעול למען ביטול הגזירה באותה תקופה, היתה הסתדרות עולמית "שומרי שבת" (שמושבה היה בברלין) בראשותו של הרב שמואל גרינברג (אח"כ יו"ר המועצה הדתית לת"א-יפו). הרב גרינברג, כיושב ראש ההסתדרות העולמית של "שומרי שבת", עמד בחליפת מכתבים ערה ומתמדת, מתרפ"ח ועד תרצ"ג, עם רקנטי (שנבחר כחבר לוועד המרכזי של הסתדרות זו) כדי לפעול במרץ להחזרת עטרת השבת ליושנה, עודד את שומרי שבת בשלוניקי במאמציהם התמידיים לביטולו או המתקתו של גזר הדין הנורא. יחד עם זה טיפלו בעזרתו גם בבעיות שניות במעלה, כגון מנוחת התלמידים בשבת בבתי-הספר, הכנת התערוכה העולמית על השבת, וכו'. בעקבות לחץ חוזר ונשנה שהופעל משלוניקי, פתחה ההסתדרות העולמית "שומרי שבת", יחד עם הסתדרויות יהודיות אחרות, בפעולה מחודשת להכנסת שינויים בחוק מנוחת יום א' לטובת היהודים השובתים בשבת; נעשו צעדים דחופים אצל ראש ממשלת יוון, אלפתרוס ויניזלוס להשגת המטרה. הרב גרינברג בא במיוחד לאתונה על מנת להעמיד את ויניזלוס על העוון המשווע הנעשה על ידי הממשלה היוונית ליהדות שלוניקי ומסר לידיו תזכיר מפורט מטעם ההסתדרות העולמית ואגודת "שמירת שבת" מהולנד, שהכיל בין היתר, את התקנות המקילות שהותקנו במדינה זו לטובת היהודים בקשר עם מנוחת יום הראשון, לשם יישומן גם ביוון. אך כל הצעדים, הלחצים וההתערבויות לא שינו באופן יסודי את יחס הממשלה היוונית. והחוק האנטי דימוקראטי והאנטי יהודי נשאר בתקפו.
בעקבות התגברות ההסתה האנטישמית באמצעות העיתונות היומית, בעיקר ע"י העיתון "מאקידוניה", הצגת סרטים על רקע של סילופים דתיים (פרשת "מלך המלכים") התארגנות אגודות לאומניות חצי פאשיסטיות (כגון "אלאס" ו-E.E.E), סימון כתובות על בתי יהדוים, הכאת יהודים ופרסום כרוזים אנטי-יהודיים, ובעיקר אחרי האנטישמיות הגלויה והברוטאלית שנתגלתה בפוגרום בשכונת קאמבל ב- 28-29 ביוני 1931 – הבין כבר כל ילד יהודי כי על השאלה שנזרקה בתרפ"ד "מאבק או יציאה", ניתנה כבר תשובה מוחצת ע"י היוונים – העם והממשלה – שכוונתם היתה להיפטר מהיהודים. חוק מנוחת יום א' היה חלק מכוונה יוונית זדונית זו. ואכן, ההגירה הזוחלת שהייתה קיימת כבר זה כמה שנים, בעיקר לצרפת, הפכה עתה מתרצ"א והלאה, בעזרת הארגונים הציוניים – ובעיקר "המזרחי" והצה"ר – לעליה גדולה לארץ ישראל. כל מי שרצה לשמור שבת, לתת חינוך יהודי לבניו, לחיות חיים יהודיים מלאים וגאים – כפי שהיו רגילים בשלוניקי מדורי דורות – השתדל ועלה לארץ. אולם לגבי אלה שנשארו בשלוניקי חדלה השבת כמעט להתקיים. רוב רובם של הסוחרים, החנוונים והפועלים עבדו בשבת, ואפילו בעלי החנויות מבין היהודים שומרי המצוות הקפדנים, לקחו שותפים יוונים כדי שיוכלו לפתוח חנויותיהם ביום זה ב"היתר". מחזה רגיל היה בשנות תרצ"ג-תרצ"ט לראות יהודים הולכים בשבת מוקדם בבוקר לבית הכנסת, ואחרי התפילה – ממהרים למרכז המסחרי לפתוח עסקיהם... הדרשות של הדרשנים המפורסמים, שבהם היו מלמדים את הקהל דינים והלכות מתובלים בדברי מדרש ואגדה, וכן נאומים על ערכה של השבת, היו נערכים ביום א' בערב... כך הלכה ונרצחה השבת בשלוניקי במשך כעשרים שנה לפני שנרצחו תושביה היהודיים במשרפות אושוויץ. הערות שוליים: 1. ראה בשבועון "פרו-ישראל", גליונות אפריל 1922.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|