|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > שואה > חיים יהודיים בשנים 1945-1939 > הקהילה והמשפחה > יהודי סלוניקי בשנים 1945-1939 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
אחד מאמצעי הדיכוי הקשים ביותר שנקט המשטר הנאצי היה הגירוש, היינו, שעבודם של אלפי אדם ושילוחם הרחק ממולדתם. משפחות שלמות הופרדו ופוזרו, וילדים נקרעו מהוריהם. אללי! איזו זוועה גרמו גדודי המשטרה הגרמנית, שעה שליוו את המגורשים אל הקרונות להובלת בקר, שיועדו להעברתם. איזו נסיעה איומה! במשך עשרה ימים, ולעיתים אף יותר, נערמו זה על זה בכל אחד מהקרונות להובלת בהמות שבעים עד שמונים בני-אדם, שרויים בעלטה מוחלטת. בתוך הקרונות ספוגי הצחנה עשו האומללים את צורכיהם בקופסות פח. לא ייפלא אפוא שבתנאים אלה דמו השעות לנצח. המים אזלו והצימאון עינה את המגורשים. קשיש המוציא את נשמתו במעמקי הקרון מוקף בילדיו, או אדם אחר הגוסס מחנק, היו מראות שהדמיון הפרוע ביותר לא יעלה על הדעת.
משרד הדיוור מצא לנכון לשכן את הפליטים הללו בבתי היהודים, ובמשך חודשים רבים חויבו היהודים לדור עמם בכפיפה אחת בתנאי צפיפות קשים. לאחר זמן שוכנו הפליטים אף בבתי יוונים נוצרים. כשלושה או ארבעה ימים לפני גמר ריכוזם של היהודים בגיטאות, ביקרו ועדות גרמניות בבתי היהודים שטרם פונו, ואספו פריטי ריהוט שונים על-פי בחירתם. וכך, כשהם דלים במיטלטלין, עקרו היהודים אל הגיטו. בינתיים הדביק ועד הקהילה על קירות בתי-הכנסת בעיר כרזות, ובהן פקודות הגרמנים. וזהו הלשון הצו, הקובע את אורח-החיים בגיטו:
התקנות הללו הופצו בידי ועד הקהילה, ועוד נאמר בהן כי במקרי נישואי תערובת בין נוצרים ליהודים לא ייפגע הצד הארי של המשפחה, ואילו היהודים חייבים להישמע להוראות הנוגעות להם. אולם, במחצית חודש מרס 1943 נודע כי שלושה יהודים, שנישאו לגרמניות, שוחררו מנשיאת הטלאי, והותר להם להתגורר מחוץ לגיטו. ימים מספר אחר-כך ניצלו את התקדים 16 יהודים אחרים שנישאו לנשים אריות, ובכל-זאת, נעצרו שלושה מהם ונשלחו לפולין. היהודים סברו לתומם כי אמצעי הדיכוי נגדם ייפסקו כאן. מה גם שבאספה פומבית בבית-הכנסת "בית שאול" הודיע הרב הראשי, קורץ, כי קיבל מן הגרמנים הבטחה, שלא יינקטו אמצעים נוספים נגד היהודים. היהודים השפילו ראשם והמשיכו בעבודתם. עתה הותר להם להגיע אל עסקיהם, אף אם נמצאו בשטח האסור, ורק חובת המגורים והלינה בתוך הגיטו נשארה בתוקפה. ואולם, בתוך ימים מספר, יימוגו הבטחותיו שניתנו לרב קורץ כעשן ברוח. באחד במרס 1943 דרשו הגרמנים מהיהודים, באמצעות ועד הקהילה, להצהיר על נכסי דלא-ניידי שלהם, על המניות שבבעלותם, על תכשיטים, שטיחים, כלי מטבח, רהיטים וכל אשר להם. אב המשפחה חויב להפקיד את הצהרתו בשני עותקים, ובמקרה של הצהרת כזב או הערכה בלתי-נכונה היה צפוי לעונש חמור. הכול נענו לצו, ואף הסבלים העניים ביותר חויבו להצהיר על שוויה של מיטתם הישנה ועל סירי המטבח הישנים והמעטים שהיו ברשותם. אלפי הצהרות נמסרו, אולם הגרמנים לא התייחסו אליהן כלל. יש הסבורים, כי הן הונחו במרתפי בנק "עמר", ושם הן מונחות עד עצם היום הזה. מטרת הגרמנים היתה מן הסתם להעסיק את היהודים במילוי אחר צוויהם התכופים, ולהשרות עליהם חרדה מתמדת באיומי מאסר ואיומי מוות. פירושם והבנתם של צווים חדשים לבקרים, ויכוח עליהם, והתפלמסות על פירושו של כל סעיף וסעיף, על כל תקנה ומשפט בלתי-מובנים – כל אלה היו עיסוקי היהודים בשלוניקי במרס 1943. ב- 6 במרס 1943 ציוו הגרמנים לסגור את הגיטאות. כל החנויות בגיטו ומחוצה לו נחתמו, וימים מספר אחר-כך התבקשו הבעלים למסור הצהרות של שווי עסקיהם. כאשר נסגר הגיטו, נאלצו היהודים להישאר בתוך שכונותיהם, בציפיה לפקודות נוספות. חנויותיהם של רוב היהודים נמצאו מחוץ לגיטו. איך יחיו עתה? מה יקרה לבתי-העסק שלהם, למשרדיהם, לבתי-החרושת שלהם, לחנויותיהם? איך יגבו כספים בעבור סחורתם אויך ישלמו חובותיהם? רחוב סרנדפורו (Sarandporau), מקום מושבו של ועד הקהילה, הומה יהודים נושאי טלאי צהוב, מתהלכים אנה ואנה, מוטרדים במחשבה על מקורות פרנסתם שנסתתמו – שכן הגיטו בודד מאזור העסקים. הבטלה, השעמום המדכא, חוסר המנוחה, המבוכה, כל אלה באים לידי ביטוי בשתיקה מחניקה אצל אחדים, ואילו אחרים מדברים ומדברים עד לאפיסת כוחות, כאילו יש בגודש המילים לחלצם ממצוקתם. מבטיהם מופנים אל חלונות משרד ועד הקהילה. אולי יתחולל נס, והרב הראשי קורץ יופיע וירגיע במלות נחמה ותקווה את ההמון החרד. אולי יאמר כי הגרמנים דרשו כופר נפש בתמורה לפתיחת הגיטו, אולם אין איש מופיע בחלונות משרד ועד הקהילה. ב- 8 במרס 1943, התירו הגרמנים לכמה סוחרים להגיע אל חנויותיהם ולמסור את סחורותיהם ואת מפתחות החנות. הותר להם לקחת את מסמכיהם האישיים ואת הכסף המזומן שנמצא אותה שעה בקופה. ועד הקהילה, בראשותו של הרב קורץ, ותחת פיקוח הס"ד (Sichersdienst), אחראי לכל ענייני היהודים במקומות השונים בגיטו. הרב הראשי חויב להתייצב לבדו במשרדי הס"ד מידי יום ביומו כמעט ואיש לא הורשה ללוותו. כאן ייאמר, שהרב לא הצליח לרכוש את אמונם של בני עדתו. הוא היה בן פולין, ולרבה של העיר שלוניקי נתמנה בידי רב הקהילה בברלין בעת כששימש כשליח ציבור באחד מבתי-הכנסת שם. אולי בכך אפשר להסביר את החיץ שעמד בינו ולבן יהודי העיר. על כל פנים, הרב לא הצליח למשוך אליו את אהדת בני הקהילה, שאף סברו שרבם לא פעל די למען ענייניהם.
השומרים האזרחים השגיחו גם על הסדר במחנה "הברון הירש" ונמצאו בתחנת הרכבת בשעת העלייה על קרונות הגירוש, מזרזים את האנשים אגב נפנוף במגלב ובשוט. הם היו מכשיר בידי הגרמנים, נטולי כל כוח עצמי, ונאלצו להישמע להוראותיהם מחשש לעונש מכות ומאסר על כל גילוי של היסוס. הם אף חששו מאוד מן האיש הכול יכול, אלבלה, שעמד בראשם. שומרים אחדים, שנדמה היה כי גילו יחס רך ואוהד כלפי המגורשים הוכו בידי הגרמנים. ואף-על-פי-כן, נהגו כולם כמעט להגיש עזרה לנכים ולישישים, ולשאת את חפציהם אל הרכבת. היתרון היחיד שהיה בתפקיד זה הוא חופש התנועה שזכו לו, פריבילגיה שרבים ניצלוה כדי לחמוק ולהימלט מאזור הכיבוש. אלבלה, ראש "המשמר האזרחי", נתבע להעביר אל השומרים את תרגום פקודות הס"ד משך כל היום, בעוברו ממחלקה למחלקה, עוקב בעצמו אחר מילוין התקין של ההוראות, שהרי היה צריך להכין דין-וחשבון יומי על ביצוען, ועם הקמת הגיטו הושעה מתפקידו בידי ועד הקהילה.
אולי חשב, כי יצליח למתן את הנוקשות, השנאה והזעם של הגרמנים על-ידי החשת ביצוע הוראותיהם בעניין הגירושים. ואולם הוא, יותר מכל יהודי אחר בקהילה הספרדית, היה חייב לדעת כי הגרמנים אינם מוותרים, וגילויי כניעה אינם מרככים את מעשיהם. האם לא ראה במו עיניו את גירוש יהודי העיר וינה, עת שוחרר הוא ממאסרו? האם להקמת הגיטו בשלוניקי לא היתה משמעות כלשהי, האם לא היה זה רמז לגירוש? הכיצד לא הבין את אשר הבינו מאות יהודים אשר ברחו ללא ספק מן הגיטו, בדעתם כי הגירוש יגרום לבטח למותם של ישישים, נכים, ילדים, נשים וגברים, אשר אינם רגילים לאקלימה של פולין? המנהיג הדתי נהג לומר לבני קהילתו: "אל תפחדו! אנו נקים את קהילתנו בקראקוב! מלאו אחר ההוראות והתקנות של הגרמנים! אל תנטשו את הגיטו!" והנה לשון הודעה של הרב לבני עדתו:
למחרת היום, 6 במרס, נאסרה היציאה מן הגיטו. אמנם היה בהודעות כדי להפיג מעט את החששות, אך הקהילה נותרה ללא הגנה. האם לא יכול הרב להימנע מן הדבקות והציות העיוור להוראות הגרמנים? האם לא יכול לבוא בדברים עם אישית שונים בקהילה כדי לדחות את הגירושים? אולי דחייה שכזו היתה מביאה תוצאה חיובית כלשהיא, אפשר שמקצתם היו מספיקים להימלט, והקהל היה שב ואוזר אומץ לב. הן לא אחת הוכיח הקהל הזה כי יש בו כוח היכול לצאת לפועל, אם רק יונחה כהלכה. לו רק נדחו המשלוחים במקצת. אחר הבהלה היו מגיעים ודאי ימי שלווה ומעשי הצלה. ואולם, לצערנו, לא היה הרב הראשי המנהיג שתבעו הנסיבות.
עם היוודע דבר הכנת הטרנספורט הראשון גברו הפירוד והאימה בקרב האוכלוסייה היהודית. איש לא העז להפר את פקודות הגרמנים. כמאה גברים נבחרו כבני ערובה למקרה של אי-מילוי ההוראות או ניסיון לחבל בהן. האוכלוסייה נתפסה לבהלה: "לא התנגדות גלויה, לא חבלה!" כל אדם כאב את אסונו האישי וביכה את גורלו שלו. הסיסמה "כל מי שרק יכול יציל את עצמו!" היתה נחלת הכול. אלא שהבריחה היתה קשה. כל היהודים היו בעלי משפחות ברוכות ילדים, והיו קשורים זה לזה בעבותות אהבה. הצעירים יכלו אמנם לחמוק, אולם כיצד ייפרדו מהוריהם הקשישים?! איך ינטשו את החולה, הנכה?! איך יברח אדם כשהפרוטה אינה מצויה בכיסו וכמה זמן יחזיק מעמד במסתור, כשאין בנמצא אדם מן החוץ שיתמוך ויעזור? היו שברחו על אף הסיכון, ושישה מהם אף נתפסו בידי הגרמנים והוצאו להורג. ואולם למרות הקשיים והסכנות נמצאו אנשים שהעזו להושיט עזרה תוך כדי הקרבה עצמית. באתונה, שנמצאה תחת כיבוש איטללקי, לא הונהגו חוקי גזע. על כן נעשתה עיר מקלט ליהודי שלוניקי. האיטלקים, זאת ייאמר לזכותם, הפגינו רוחב לב כלפי היהודים, והבורחים אשר היו חייבים לעבור דרך העיר לאדיסה בדרכם לאתונה, זכו לחסות החיילים האיטלקים. הקונסול האיטלקי Giuseeppe Castruccio, סגן הקונסול Rosenbey, האדון Neri, הקולונל Merci, הקונסול האחר Zanboni, הגברת Capasso, דוקטור Halit jero, והאדון Giglio San, ורבים אחרים – כולם איטלקים – עזרו ליהודים, מי בהושטת עזרה ממשית ומי במתן עצה טובה. יהודים רבים שנשאו נשים בעלות אזרחות איטלקית הצליחו להשתחרר ממחנה-הריכוז בפרבר "הברון הירש". שלושים משפחות ניצלו והגיעו לאתונה בחסות השלטונות האיטלקיים, רבים אחרים נמלטו תוך סכנת נפשות. כמאה מהבורחים נפלו טרף לסחטנים למיניהם, אשר סייעו להם לצאת את הגיטו, לקחו מהם את כל שהיה להם, ואחר-כך נטשו אותם או מסרום לידי הגרמנים. אחרים הגיעו להרים והצטרפו אל לוחמי ההתנגדות היוונית. לרוע המזל היה "צבא" זה במקדוניה בשנת 1943 בתחילת התארגנותו. לאחר זמן, עם העברת השלטון באתונה לידי הגרמנים סייעו צעירים רבים מבין הלוחמים בפעולות הצלה בתוך העיר. רבים היו היהודים שהצטרפו אל שורות מתנגדי המשטר.
הטרנספורט מוכן. דלתות הקרונות נעולות על בריח, והיהודים האומללים נוטשים את המולדת, את שלוניקי. מחשבתם נודדת ארבע מאות וחמישים שנה לאחור – אל גירוש אבותיהם מספרד, ואולם אף הגירוש האכזרי ההוא היה מהמם ונורא פחות מההגליה הנוכחית. אז, במרס 1492, ניתנה ליהודים שהות של שלושה חודשים, אף הותר להם למכור את נכסיהם וליטול את חפציהם להוציא זהב וכסף. עתה מושלכים הם ממולדתם באפס כול. לאחר זמן יספר עד ראייה כי ראה בתחנה אחת באזור בלגרד רכבת-משא שבקעו ממנה קולות אדם: "מים, מים, אנו מתים, פתחו!" המחזה נשנה וחזר בטרנספורטים האחרים. החל במשלוח השני צייד ועד הקהילה את היוצאים במים ובמזון. הצלב-האדום הבינלאומי סיפק חלב ותרופות למחנה שבפרבר "הברון הירש". ואולם בטרנספורט שלפני האחרון כבר נאסר על הצלב- האדום לשהויט סיוע כלשהו. ניסונותיו החוזרים של אדון ברוכהודט, נציג הצלב-האדום הבינלאומי, לשכנע את הממונים להרשות הושטת עזרה למפונים נתקלו בתשובה שלילית של הגרמנים.
עדיין אני רואה מול עיני את האנשים האלה ומנהיגי הקהילה. הם היו פקחים וישרים, אך רכרוכיים ותמימים אשר האמינו בנקל לכל שנאמר להם, הם פעלו בלהיטות רבה, מבלי שבחנו וניתחו את המצב, משתדלים כאילו לנחש את הפקודות עוד בטרם תינתנה. דולים פרטים ומתקוטטים עם הפקידים המפגרים בעבודתם. מדוע היו צריכים לציית בצורה עיוורת כל-כך לרצונו של הרב ולהשביע את רצון הגרמנים. הרי בכך, כפי שנודע לאחר זמן, סיפקו אנשים לתאי-הגזים ולמשרפות? איזו טרגדיה איומה! שעה שנדונה שאלת הישארותם של כמה מאות יהודים בשלוניקי, סברו רבים מחברי מועצת הקהילה שהם יהיו בין הנשלחים האחרונים. בשיחה שניהלתי עם ידיד, שהיה מקובל עליי כאדם ישר, שמעתי מפיו את הדברים הבאים: "אתה שואל, מדוע אני עובד בקנאות גדולה, וכיצד ברגעים קשים אלו אני מושקע בעבודה כזו. אם כן, ידידי, אני שואב את כוחי מתקווה אחת: מקצת מבני הקהילה (בוודאי התייחס הלה לראשי הקהילה, הואיל ועד אז כבר הועברו 35,000 יהודים) יישארו לבטח בשלוניקי כדי לשמור על נכסי הקהילה. " האיש האמין בכך, ואני משער שרבים אחרים בקהילה האמינו בדבר כדבר ידידי זה. בעת כתיבת דברים אלה, אין ידידי אלא חופן אפר זרוי לרוח בשלזיה עילית.
שומרים יוונים וגרמנים עמדו על משמרתם יומם ולילה סביב המחנה. על האכסדרה הפונה אל עבר הכניסה הראשית של המחנה הועמדו מכונות ירייה, וזרקורים האירו את המחנה במשך כל הלילה. ויטאל חסון, יהודי הזכור לגנאי, הוא היוזם, המדריך והמייעץ של מפקדי המחנה הגרמנים והוא המופקד עתה על המחנה. ויטאל חסון יותיר זיכרון אימים כעריץ ומענה באותה תקופה טראגית. הוא עצמו היה רודף את אחיו, כולא אותם באותו מרתף ביתו של אחד מחולי הנפש שבעיר, ומתנכל בשרירות-לב לכל מי שנופל לידיו, משתמש בכל שיטות העינויים כדי להוציא ממעוניו הודאות ווידויים. (ויטאל חסון ברח ממחנה "הברון הירש" באוגוסט 1943, ימים אחדים לפני צאת הטרנספורט האחרון. אחרי השחרור נתפס בידי השלטונות היוונים, נשפט ונידון למוות ביולי 1946. הוא נכלא בבית-כלא בקורפו, והוצא להורג בשלהי מרס 1948). יחד עמו פעלו עוד עשר מפלצות אדם, אף הם יהודים. חסון לוחץ על היהודים המגורשים למסור לידיו את הזהב ואת התכשיטים, ומוסר לידי הגרמנים את היהודים העשירים. החל בחודש אפריל נוהגים במחנה "הברון הירש" להפריד בין העשירים להמון העם העניים. הגרמנים תובעים מהם את זהבם, ויחד עם חסון נוקטים בשיטות עינוי שונות כדי להכריח את האומללים לגלות את מקום מסתור אוצרם. חקירות שכאלה נעשו בשיטות עינוי שונות כדי להכריח את האומללים לגלות את מקום מסתור אוצרם. חקירות שכאלה נעשו שכיחות כל-כך עד כי היהודים רבים מצאו לנכון לשאת על גופם את דמי הכופר הדרושים כדי להינצל מעינויים. תקצר היריעה מלהכיל את כל סיפורי הזוועות שחוללו השומרים הגרמנים במחנה "הברון הירש". אנסו כאן את הצעירות היהודיות באין מוחה, ערכו אורגיות מין פראיות ורמסו את כבודם של רבנים בגילוח זקניהם ובהעבדתם במלאכות ניקיון שונות. ואף מארכיון הקהילה העשיר, מקום שהיה בו מגולל סיפור ימיה של העיר, לא משכו ידם: שרפוהו והשמידוהו עד היסוד. בטרם החל הגירוש מן המחנות הוצאו גברים רבים מן הגיטו של הפרבר היהודי הידוע 151 ומן הרחובות הסמוכים לו, ולאחר זמן אף ממחנה "הברון הירש". גילם של הגברים נע בין 17 ל- 40 שנה, והם נשלחו לעבודות כפייה במקומות שונים ביוון לתקופה של שניים עד שלושה חודשים. שרידיהם הוחזרו לשלוניקי ב- 10 באוגוסט 1943 ונשלחו לפולין עם הטרנספורט האחרון. טרם יציאתם גילחו את שער ראשיהם וחיטאו את גופם. במתקן החיטוי השאירו את חפציהם האישיים אשר הכינו לנסיעה, וכאשר הגיעו אל הרכבת, כבר לא היו חפציהם עמם. כדי להרגיעם הובטח להם, שעם הגיעם אל היעד יזכו לקבל את כל אשר נלקח מהם. לאחר זמן נודע לנו, כי כל החפצים נמכרו בידי הגרמנים ועוזריהם הבוגדים וכי דמי תמורתם שולשלו אל כיס הגוזלים. מצבם של הפועלים אשר שבו לאחר שלושה חודשי עבודת פרך היה קשה עד מאוד. הם הגיעו בחוסר כול, ופגועים היו בגופם ובנפשם. אחדים מהם, האמיצים יותר, הצליחו להתחמק מן העבודות ולהגיעה בצעידה ברגל אל אתונה, ששכנה 150 עד 200 קילומטרים משם. מפיהם נודע לנו על מעללי הגרמנים באתרי העבודה, על המזון הדל ועל התמותה הרבה במהלך העבודות בעטין של מחלות כגון דיזנטריה, שחפת, דלקת-ריאות, נמק ועוד. בסופו של דבר לא שרדו אלא חמישים מאותם פועלים, ולא עברו ימים רבים וגם אותם ראינו מובלים רצוצים ופגועים אל רכבת המוות.
אל בית מס' 42 הוזמנו אפוא, מדי יום, העשירים, הסוחרים, הבנקאים, בעלי הנכסים, אספני הבולים ועוד. ואותה השאלה תמיד: היכן הסתרת את זהבך? אולם עוד בטרם ישיבו, הונף מגלבו של זיטה. אחר-כך הוכנס האיש אל תא במרתף הבניין, וזמן קצר אחר-כך הועלה שנית לחקירה, ושוב הוצגו לו אותן שאלות, אם התשובות לא היו מספקות דין נמשכו המכות. בסופו של דבר נדרשו המעונים להמציא בתוך שעות ספורות את כל אוצרותיהם. הבוגד בודוריאן קיבל בוודאי את חלקו בביזה.
בשלהי יולי 1943 נותרו במחנה "הברון הירש", לבד מן הפועלים 120 יהודים. הם נחלקו בידי הגרמנים לשתי קבוצות: בקבוצה אחת מי שהיו חייבים להישאר יחד עם הפועלים, ובשנייה המועדפים, אשר נועדו לצאת ב"רכבת מיוחדת" יחד עם "הספרדים" לגרמניה. בין ה- 30 ביולי ולאחד באוגוסט הוכנה רשימה מיוחדת, ועשרה ימים קודם לכן כבר הוחל בשיחות סודיות. בהכנת הרשימה עסקו ויטאל חסון ראש המחנה אלבלה – היושב-ראש האחרון של הקהילה עם יועציו המיוחדים (נזכיר כאן כי במחצית הראשונה של חודש אפריל הושעה הרב הראשי מתפקידו, ובמקומו הועמד אלבלה בראש שרידי הקהילה. לאחר שהפיקו הגרמנים מהרב את כל שהיה יכול לספק להם, שוכנו הוא ומשפחתו בבית קטן במחנה "הירש"). והגרמנים עצמם. כל אחד מן המתדיינים השתדל להכליל את בני חסותו. הורכבה רשימה שמנתה 74 שמות מועדפים, אשר נועדו להצטרף אל היהודים הספרדיים במסעם אל ברגן-בלזן. יתרת האנשים במחנה, 50 במספר, יופנו יחד עם הפועלים לאושוויץ, היינו למשרפות. הקבוצה הראשונה תיסע ברווחה – אנשים בקרון. הראשונים יישלחו למחנה בטוח, מקום שם אין הורגים באמצעות גז, מכונות-ירייה, מכות רעב וניסויים רפואיים. האזור המיועד ל- 74 יהודי שלוניקי בברגן-בלזן, מאכלס בתוכו עוד יהודים בני קהילות אחרות, בעיקר מהולנד. יהודי שלוניקי משוכנים ב"לאגרים", ואינם רווים נחת, ובכל-זאת תנאי החיים בהם נוחים יותר בהשוואה לחיי התופת של העצורים באושוויץ ובבירקנאו. בברגן-בלזן, בקבוצת 74 העצורים מיוון, אין הישישים עובדים. הילדים אינם מוטרדים ואין מפרידים אותם מהוריהם, והאמהות שבניהן צעירים, אינן עובדות אף הן בברגן-בלזן, שזה עתה הוקם, מנצלים יהודים אחדים משלוניקי את ההזדמנות הנקרית בדרכם ונהנים מנוחות יחסית. שבעים וארבעת המועדפים שלנו אף שומרים על חפציהם. אותם הימים עצמם מנושלים אחיהם שבאושוויץ מכל נכסיהם ומובלים אל המוות. בברגן-בלזן הולכים לעולמם לפני השחרור או מעט אחרי כן שבע-עשר מן המועדפים. בינהם הרב הראשי, צבי קורץ ובניקו שאלתיאל. בספטמבר 1945 מגיעים אנשי ברגן-בלזן לסידרוקסטרו. (Sidhirokastron). סערת הרוחות בקרב 1,700 היהודים החיים בשלוניקי גדולה. הכול מדברים על נטילת החוק לידיים, על נקמה באחים המיוחסים, או מכל מקום על גינוי וחרם. ואמנם לאחר זמן, נשפטו אחדים מתוך 74 המועדפים ונידונו לכף חובה, ביניהם אלבלה, טיפוז קוניו ואחרים. שמונה ימים לאחר המשלוח השמונה-עשר של היהודים הספרדים והמועדפים, דהיינו ב- 10 באוגוסט, יצאה הרכבת ה- 19 היא הרכבת האחרונה שהעבירה את הפועלים אשר עדיין נותרו בחיים, והם חסרי כול ועלובי מראה. סוף דבר
לחלקים נוספים של מאמר זה:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|