|
|||||||||||||||||||||
עמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > מיישוב למדינה > כלכלה חברה ותרבותעמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > ההיסטוריה של מדינת ישראל > אישים |
|||||||||||||||||||||
פנחס רוטנברג נולד פעמיים: פעם בעיירה רומני שבאוקראינה (רוסיה) בשנת 1879, ופעם באיטליה לאחר 35 שנה. בין שתי הפעמים למד ככל ילדי היהודים ב"חדר", עבר ממנו לבית-ספר תיכון ולמכון לטכנולוגיה בפטרבורג הבירה (הנקראת כיום לנינגרד). הוא הוסמך כמהנדס, ומצא דרכו לשורות המהפכנים הרוסיים, שקצה נפשם בשלטון הצאר. הוא נעצר ונכלא ושוחרר, ובהיותו בן 26 נמנה עם ראשי המהפכה הרוסית הראשונה (1905). מעשיו בקרב המהפכנים נותרו עלומים. בעיקר מעורפל תפקידו בחיסולו של הכומר גאפון, מנהיג פועלים סוחף, שהוליך מצעד של מאה וחמישים אלף פועלים ובני משפחותיהם לעבר ארמון הצאר, ואחר-כך שיתף פעולה עם השלטון. לאחר דיכוי המהפכה נאלץ רוטנברג, שפעילותו המהפכנית הרחיקה אותו מעמו, להימלט מרוסיה, ובין השנים 1905-1907 התגורר באיטליה. שם שימש כמהנדס, בנה מפעלים הידרו-אלקטריים, גשרים וסכרים, ונשם עמוקות את אווירת החופש של מערב אירופה, אם כי לא זנח את עמיתיו, המהפכנים הרוסיים הגולים. הוא הקים את המפעל. לא היה שם כלום, לא היה, היו רק מים ועכשיו שם לב חשמל. בערב שבועות תרצ"ב (יוני 1932) נחנך מפעל החשמל בנהריים. אורחי הכבוד היו הנציב העליון ארתור ווקופ והאמיר עבדאללה. המים החלו לזרום בתעלות הענק והפעילו את הטורבינות. האורחים עלו לתא הפיקוח המרכזי, ונתכבדו בחיבור התחנה לקווי רשת המתח הגבוה, שהוליכו את הזרם החשמלי לכל קצות הארץ. חלומו של רוטנברג התגשם, אולם הוא לא נח על זרי הדפנה. בשנים הבאות הרחיב את רשת החשמל הארצית, וגידולו המהיר של היישוב היהודי המריץ אותו להקים תחנות כוח חדשות בתל-אביב ובחיפה. יהודים, ערבים ואנגלים קיבלו את אספקת החשמל שלהם מ"חברת רוטנברג", כפי שנהוג היה לכנות את חברת החשמל באותן שנים. אך רוטנברג היה לא רק מהנדס, יזם כלכלי ו"משוגע לדבר אחד" - חישמולה של הארץ. הוא היה גם ממייסדי ה"הגנה" ואחד ממפקדיה בשנותיה הראשונות, וכן מראשי היישוב היהודי. פעמיים, בתקופות קשות ליישוב, נתמנה לנשיא הוועד הלאומי, המוסד הייצוגי של יהודי הארץ. בפעם הראשונה קיבל את המינוי לאחר מאורעות 1929. עשר שנים לאחר מכן, משפרצה מלחמת העולם השנייה, נקרא רוטנברג בשנית אל הדגל. את היישוב ואת בוניו הוקיר ואהב, אך מדבר אחד סלדה נפשו: יצר הפלגנות. הוא לא השתייך למחנה פוליטי כלשהו. בפעילותו הציבורית ניסה - ולא אחת הצליח - לגשר על-פני תהומות פוליטיים. הוא ורק הוא הצליח להביא לשולחן הדיונים את שני היריבים המושבעים - דוד בן-גוריון וזאב ז'בוטינסקי - בשנת 1934, וזכה לראות את ההסכם, שנקרא "הסכם בן-גוריון - ז'בוטינסקי", שיועד להפגת המתח הפוליטי בין מחנות השמאל והימין באחרית ימיו הפנה קריאה נרגשת לבני היישוב, ובעיקר למנהיגיו: "פילוג עמנו לכיתות, עדות ומפלגות, היה תמיד בעוכרינו. מלחמת אחים הביאה אותנו לעברי פי פחת, אם לא תחדל - תחריבנו. לכן, בקשתי וצוואתי ליישוב ולנוער הגדל בתוכו לזכור תמיד, שלא יהודים של כיתה או מפלגה אחרת נרדפים ונדרסים, כי אם עם ישראל בכללו. בין אם נרצה ובין אם לא נרצה, אחים לצרה אנחנו. נבינה זאת ונהיה לאחים לחיים, ליצירה, לפעולה ולבנייו." דומה שדברים אלה, שנכתבו סמוך לפטירתו של פנחס רוטנברג, בטבת תש"ב (ינואר 1942), נכונים ונכוחים גם בימינו.
|
|||||||||||||||||||||
|