|
|||||||||||||||||||||
עמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > שואה > גרמניה הנאצית והיהודים 1933-1939עמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > שואה > הצלהעמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > היסטוריה במבט רב-תחומי > היסטוריה ומגדר |
|||||||||||||||||||||
השנה הייתה 1932, שנה אחת לפני עליית היטלר לשלטון בגרמניה. אל רחה פריאר, אישה בת ארבעים תושבת ברלין, הגיעה פנייה לעזרה מחבורת נערים יהודים בני 16, שגורשו ממקומות עבודתם משום שהיו יהודים. באותם ימים חקרה רחה פריאר אגדות-עם, והייתה עסוקה בגידולם של ארבעת ילדיה הצעירים. פנייתם של הצעירים אליה, בעניין גירושם מן העבודה, היה מקרי. אבל ביקור זה הדריך את מנוחתה. היא קישרה מיד בין שלילת זכותם של נערים יהודים לעבוד לבין שלילת זכותם להתקיים, והבינה שיש קשר בין החרדה שמעורר מצב זה לבין המשמעות של חיים בגלות.
למחרת ביקור הנערים הלכה רחה פריאר ללשכת העבודה היהודית בברלין. מנהל הלשכה, שהיה חבר בתנועת "פועלי ציון", כבר שמע על הנערים שפוטרו מעבודתם בשל יהדותם, אך משך בכתפיו וטען שתופעה זו קשורה בחוסר העבודה באופן כללי. לדעתו, כשתחלוף האבטלה - תימצא עבודה גם לנערים היהודים, ויש להניח לעניינים להתפתח מעצמם, בדרך הטבע. רחה פריאר לא קיבלה תשובה זו. לדעתה, שאלת חייהם של הנערים המפוטרים חייבה מעשה. באותם ימים הייתה קיימת בגרמניה "ההסתדרות הציונית", אבל היא הייתה רק אגודה רעיונית. הציונות הייתה אז רק אופן מחשבה, שהציע דימוי עצמי או זהות יהודית חלופית לאגודה אחרת של יהודים גרמנים: "אזרחים גרמנים בני דת-משה". רוב היהודים תושבי גרמניה אימצו את התרבות הגרמנית, העריצו אותה, והיה חשוב להם להשתייך אליה, מבלי שיהדותם תפריע לשייכות זו. רחה פריאר הנסערת הבינה, שהציונות חייבת להציע פתרונות מעשיים לשאלת חייהם של הנערים המפוטרים. באותה שעה עדיין לא עלה במוחה רעיון לפתרון מעשי. היא התקשרה לתנועה הקומוניסטית, כדי לשמוע מה יש לה להציע לנוער המובטל. התנועה הקומוניסטית לא שכנעה לא אותה ולא את חבורת ידידיה הצעירים, שעדיין חיפשו פתרון לבעייתם . לילה אחד הבריק במוחה רעיון פשוט וברור לפתרון הבעיה: "על הנערים להגיע לארץ-ישראל, למשקי ההתיישבות העובדת, שם יוכשרו לעבודה ולחיים. לא ייתכן כי נוער יהודי, הנכון לעבודה ולחיים, ילך לאיבוד אי-שם, בשעה שהעם זקוק לו לשם מפעל חייו. וכשם שמפעל חיי העם דורש את הנערים, כן מבקשים הם - עדיין לא מדעת - להכות שורשים בו. ידוע ידעתי כי רעיון זה בר-ביצוע הוא, ("מתוך "ישרש)
כך כתבה רחה פריאר ביומן זיכרונותיה "ישרש", על אותו רגע של הארה, שבו נולד הרעיון. כיום, כאשר רעיון זה הפך להיות לחלק מובן מאליו מההיסטוריה היהודית והישראלית, קשה להבין עד כמה היה חדשני בשעתו. הוא עורר ויכוח הן בקרב יהודי גרמניה והן בקרב יהודי ארץ ישראל. האיש הראשון ששיתפה רחה פריאר ברעיון זה היה אנצו סירני, שליח התנועה הקיבוצית ששהה באותם ימים בברלין. הוא תמך ברעיון ללא-סייג, ראה בו מיד את גרעין המהפכה שייחל לה בציונות הגרמנית, ועודד את רחה פריאר להתקשר עם הסתדרות העובדים בארץ-ישראל. והיא אמנם התקשרה עמם, ושאלה אם קבוצות נוער מגרמניה בני 16-15, יוכלו להתקבל לקיבוצים, להתחנך בהם ולעבור הכשרה למטרות ההתיישבות של התנועה. היא קיבלה תשובה חיובית ומעודדת להתחלת מפעל כזה, וסיפרה לנערים על הרעיון ועל מגעיה המעודדים עם הנציגות הישראלית. הנערים נכבשו ברעיון. היא פנתה אל מנהיגי הציונות בגרמניה, ותיארה בפניהם את בעיית הנוער היהודי ואת הפתרון שמצאה. "שלחי את הבנים אל איכרים גרמניים, שם ילמדו דבר-מה ממשי... בקיבוץ שבארץ-ישראל יתנוונו הילדים." כך ציטטה רחה פריאר בספרה את דברי מנהיג הציונות בגרמניה. רחה פריאר פנתה לארגונים אחרים בבקשה לתת חסותם לתנועה כזו, ולפרסמה. הועד הארצי של "ויצו" בגרמניה; האגודה החקלאית "עזרא" בברלין , העיתון הציוני הרשמי בגרמניה (יוידישה רונדשאו); העיתונים היהודיים האחרים בגרמניה - כל אלה דחו את הרעיון. רחה פריאר לא התייאשה. היא ביקשה ממנהלת בית-ספר עממי ציוני במזרח ברלין שתתיר לה לשוחח עם התלמידים העומדים בפני סיום לימודיהם. בשיחה זו שאלה את התלמידים מה הם תכניותיהם לעתיד, לאחר סיום חוק לימודיהם. התלמידים התקשו להשיב. רחה פריאר סיפרה להם על תכניתה, והילדים, ברובם בני יהודי מזרח אירופה, התלהבו וביקשו "להירשם". עד אותו רגע לא חשבה רחה פריאר על הרשמה כזו, אך בקשה זו של התלמידים הבהירה לה שוב שהם הגורם החשוב ביותר בהגשמת התכנית. אם הנערים האלה מבינים את חומרת מצבם ואת ערך הפתרון שהציעה - התכנית תתגשם. תכניתה זו התפשטה במהירות מדהימה בקרב הנוער היהודי בברלין, והציבור היהודי בכללו היה מודאג מהתעוררות הנוער לרעיון. ברגע זה של אובדן עצות, ביוני 1932, בא לברלין ד"ר זיגפריד להמן, המייסד והמנהל כפר הילדים והנוער בבן-שמן. בדירתה של רחה פריאר הוא נפגש עם קבוצת הנוער הראשונה המיועדת לעליה, ואיפשר ל- 12 המאושרים הראשונים לקבל רשיונות עליה לבן-שמן. אמנם היעד הראשון שעליו חשבה רחה פריאר, ועליו הסכימו גם הנערים, היה משק עין חרוד, אך רשיונות העליה שבידי ד"ר להמן התירו עליה לבן-שמן בלבד, וללא עזרת הועד הלאומי לא היה סיכוי להשיג רישיונות עליה לעין-חרוד. המעשה קודם לכל, חשה רחה פריאר. הוא יוכיח את צדקת הדרך, ויראה את הסיכויים להצלחתה. ועד "ויצו" בגרמניה, שרחה פריאר נמנתה עם חבריו, רמז לה שעליה לוותר על חברות בו, והיא אמנם ויתרה. היה הכרח לייסד אגודה. היה צורד למצוא שבעה חברים, שיהיו שותפים לאמונה ברעיון ומוכנים לפעול למענו. הם נמצאו לבסוף בין מנהיגי ארגוני הנוער הציוניים, במיוחד ב"ברית הבונים". ב- 30 בינואר 1933 נקבעה ישיבת יסוד של הארגון. כלפי חוץ הוא הוגדר כמוסד צדקה: "עזרה לנוער היהודי", אך היהודים הכירוהו בשם "עליית הנוער". מטרת האגודה הוגדרה כך : "הכשרתם המקצועית וסידורם בארץ-ישראל של נערים יהודים מחוסרי עבודה הנמצאים בגרמניה." ("מתוך "ישרש)
ביולי 1940 הצליחה רחה ל"גנוב" את הגבול ליוגוסלביה. משם היא שלחה מבריחים, שהעבירו ליוגוסלביה 120 בני נוער שאבותיהם נספו במחנות ריכוז בגרמניה, אלא, שרק עבור 90 מהם היא השיגה רישיונות עליה. כשהגיעה לארץ ב- 1941 דרשה רחה פריאר שיתנו לה 30 רישיונות עליה נוספים עבור בני הנוער שנותרו ביוגוסלביה. דרישתה לא נענתה, וכעבור זמן קצר הודיעה לה הלשכה הירושלמית כי בארץ אין מקום לעבודתה ב"עליית הנוער" רחה פריאר ראתה את מפעלה קיים ופועל, וההיסטוריה הראתה שדרכה הייתה צודקת. עובדות אלה היו חשובות בעיניה די הצורך, כדי שתתגבר על משבר הפיטורין, ותיזום בארץ הקמת מפעלים נוספים ותעמוד בראשם.
|
|||||||||||||||||||||
|