|
|||||||||||||||||||||
עמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > שואה > חיים יהודיים באירופה בין שתי מלחמות העולם > יהודי אמסטרדם בשנים 1939-1918 |
|||||||||||||||||||||
"זכרון יעקב" התחילה את פעילותה עם כעשרים בני נוער18, אך גדלה והייתה לתנועה גדולה ומשגשגת. את העובדה, שהיא הייתה קיימת עד למלחמת העולם השנייה, בשעה שתנועות נוער אחרות לא הצליחו, יש לזקוף הן להתלהבות ההנהגה, והן לגישתה החדשה והמודרנית לפי קני-המידה דאז. לצעירים היה חלק פעיל בפעולות, והמדריכים הצליחו להקנות להם אהבה לארץ ישראל ולאידיאל הציוני. כאשר גדל מספר החברים, הורגש הצורך בארגון מחדש, והתנועה חולקה לשלוש מחלקות: א' – לגילאים מ- 12 עד 15; ב' – מ- 15 עד 18 ו-ג' מ- 18 עד 20 שנים19. לכל מחלקה היה ועד משלו, ואילו הוועד הראשי ניהל את העניינים שנגעו לכל התנועה. מי שהגיע לגיל 19 התקבל אוטומטית כחבר-מועמד של "המזרחי", או אם העדיף של "תורה וציון", קבוצה שהתפלגה מהמזרחי. חברות מלאה ב"המזרחי" הייתה פתוחה למי שמלאו לו 24 שנה20. לכל מחלקה היו חוגים וקורסים משלה, אולם היו גם כנסים משותפים בבית העם. תמונה ברורה של הפעולות נותן ביטאון התנועה, שהופיע בזמנים לא קבועים ובשמות שונים21. מ- 1923 עד 1927 הופיע הירחון "מזרחה" (Mizroho), הוצאה משותפת של "זכרון יעקב" ו"אור חדש", בדצמבר 1932 התחילה "זכרון יעקב" להוציא לאור, כניסיון, את הביטאון "זכרונות". מטרת הביטאון הייתה לבטל את הצורך בחוזרים יקרים ולהגיש לחברים תכנית של הפעולות לחודש הבא22. אבל גם הביטאון הזה פשט את הרגל אחרי שנים מעטות, ובמרס 1939 נעשה ניסיון חדש והופיע "פתחון פה", ביטאון רשמי של תנועת הנוער "זכרון יעקב", שלא רק הביא חדשות על תכנית הפעילויות, אלא גם התיימר להיות במה לחברים23. כאמור, הביטאונים האלה נותנים תמונה מקיפה על הפעולות של "זכרון יעקב". הדגש היה על החינוך הדתי (חוגים לתנ"ך, למשנה ולתלמוד) ועל לימוד השפה העברית המודרנית (חוגים ללימוד השפה המדוברת: לספרות וכו'). מלבד החוגים האלה, שהתקיימו בדרך כלל בימי ראשון ורביעי אחרי הצהריים, אורגנו גם הרצאות על כל דבר הקשור לארץ ישראל ולציונות24. כמו כן התקיימו תפילות קבלת שבת, ערבי שירה וריקודי עם, תחרויות נואמים; כינוסים למיניהם, נשפים וקייטנות (הקייטנות של "המזרחי הצעיר"). כדוגמה של השיטה המודרנית שבה התנהלה פגישה כזאת של "זכרון יעקב", אני נותן כאן את רשות הדיבור לחבר במחלקה א' (גילאים 15-12) המתאר פעולה במוצאי-שבת25:
אבל ההבדל הגדול בין "זכרון יעקב" לבין תנועת נוער נייטרלית27, כגון "מגן דוד" או "תוצאות חיים" וארגונים אגודאיים28, היה בהדגשת לימוד השפה העברית, בדיבור ובכתב, כפי שדיברו אותה בארץ ישראל. היושב ראש הראשון של "זכרון יעקב", י"צ דוידס, נשא את נאום הפתיחה של האסיפה החגיגית לרגל יום השנה הראשון של התנועה, באוקטובר 1916, בעברית. והוא ציין, שהישג גדול הוא, שאחרי פעילות של שנה אחת בלבד כבר יכלו רבים להבין אותו29. בביטאונים של התנועה מופיעות הודעות על תחרויות בעברית30, והם גם הדפיסו טקסטים בעברית, שהקוראים נתבקשו לתרגמם31. אם נזכור, שרוב החברים רכשו בבית ידע מזערי בלבד בעברית, ובניגוד למצב במזרח אירופה גם ההתמצאות בדת הייתה דלה מאוד, נבין, עד כמה היו הישגיה של "זכרון יעקב" גדולים. בצדק אמר י"צ דוידס, שבתחום הלימוד העברי הייתה עבודת "זכרון יעקב" עבודת חלוצים32. אכן היו המאמרים בעברית, שהופיעו בגיליונות החגיגיים לרגל יובל זה או אחר, בבחינת חידוש מהפכני, ולגבי הכותבים היו הישגים של ממש, אם כי בעינינו הם עושים רושם של עברית קלוקלת ו"הולנדית" למדי33. הפדרציה של הנוער היהודי ארגנה בחינות בעברית החל משנת 1925 34. הפדרציה הוקמה על ידי ברית הציונים ב- 1919 והייתה פדרציה של תנועות נוער35, שמטרתה הייתה: "לשמור על הנוער היהודי בהולנד למען העם היהודי במאבקו על ארץ ישראל יהודית". ברור, שלמרות שמה הנייטרלי, הייתה הפדרציה ארגון ציוני. "זכרון יעקב" הייתה חברה בפדרציה מן ההתחלה, ואף על פי שבהתחלה היה קיים מתח בין "זכרון יעקב" המאורגנת היטב לבין הפדרציה שנולדה זה עתה, הייתה השפעתה של "זכרון יעקב" על הפדרציה לאחר מכן גדולה מאד36. לא רק שהיא סיפקה את מספר המועמדים הגדול ביותר לבחינות בעברית, אלא אף זאת שבשנות השלושים מילאו חברים ובוגרים של "זכרון בעברת, אלא אף זאת שבשנות השלושים מילאו חברים ובוגרים של "זכרון יעקב" תפקידים חשובים בפדרציה37. לחלקים אחרים של הפרק: הערות שוליים: 18. Mizrocho, Jan./Febr. 1926, p. 3: "Zichroun Jangakouv en de wereldgeschiedenis
|
|||||||||||||||||||||
|