|
|||||||||||||||||||||
עמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > דתות והגות דתית > יהדות > היהדות בימי בית המקדש |
|||||||||||||||||||||
שמעון בן שטח הותיר את רישומו בעולמה של הלכה גם בלי קשר למאבקו בצדוקים. להלן ארבע דוגמאות שבהן חידש הלכה לדורות. שמעון בן שטח תיקן תקנה חשובה לטובת האישה, ושעבד את כל נכסי הבעל כערבים לתשלום הכתובה. הדבר בא לידי ביטוי ברור גם בנוסח הכתובה המקובל היום:
עוד תיקן בתי ספר לילדים שילמדו בהם תורה, ולא סמך על כך שכל אב ימצא זמן ויכולת ללמד את בנו:
גם חיבתה של ארץ ישראל מוזכרת בתקנותיו של שמעון בן שטח:
התלמוד פוסק שגזל הגוי אסור ואבדתו מותרת. אך שמעון בן שטח לא נהג כך. התלמוד הירושלמי (בבא מציעא ב', ה') מספר שתלמידיו קנו לו חמור מסוחר ישמעאלי לצורך עבודתו בכותנה. על צוואר החמור הייתה תלויה מרגלית יקרה. שמעון בן שטח סירב לקחתה לעצמו והשיבה לישמעאלי, שכלל לא ידע על קיומה. לימים, משנשאל רבי יהודה הנשיא מדוע לא נצמד שמעון בן שטח לדין התורה, ענה להם:
רבי לא הסתייע בדרשת מקראות או בהלכה פסוקה, הוא נימק זאת בכך ששמעון בן שטח היה בן תרבות, ובכך שחפץ לקדש את שם ה'. גם בכך הותיר לנו שמעון בן שטח נקודות רבות למחשבה.
|
|||||||||||||||||||||
|