|
|||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > מיישוב למדינה > מאורעותעמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > מיישוב למדינה > מדיניות ממשלת המנדט |
|||||||||||||||||||||||
בחורף של 1936 התחילו "המאורעות": פעולות צבאיות של הערבים נגד יישובים יהודיים, שכונות ספר בערים המעורבות ותחבורה. היישוב היהודי ויחידות ה"הגנה" השונות התגוננו, אבל כוחות הבטחון הבריטיים לא פעלו בתחילה נגד הערבים המתקוממים. רק שנה לאחר התחלת המאורעות, עם התגברות מעשי האיבה הערביים, שהחלו לפעול גם נגד השלטון הבריטי, נתערערה השליטה הבריטית על הארץ. בנוסף למהומות ולתקיפות שנוהלו מתוך ארץ - ישראל, החלה הסתננות של גורמים עוינים מהארצות השכנות במטרה להכניס ארצה נשק ואמצעי חבלה, להפעיל כנופיות פושטים נגד הממשל והיישוב היהודי ולתת מסתור לבורחים מפני פעולות השלטון. הגבולות בדרום ובמזרח היו מוגנים יותר, מאחר שהמצרים שלטו שם במרחב כולו. מצרים, חצי האי סיני ועבר - הירדן היו בשליטה בריטית ואולם הקו הצפוני, שהיה גבול עם לבנון וסוריה שבשליטה צרפתית, היה פרוץ.
שלא כגבולות האחרים של ארץ ישראל, נקבע הגבול שבינה לסוריה ולבנון באזור מיושב והררי ברובו. צפונה של ארץ - ישראל, אזור הגליל ועמק החולה, היה אידיאלי לפעולות מחבלים שנעזרו במבנה הטופוגרפי, בצמחיה העבותה והסבוכה וביישוב הערבי בצפון הארץ. מעבר לגבול שלטו הצרפתים, שאמנם לא עודדו את הפעילות החבלנית אך לא עשו הרבה למנעה, וכך נעשה גבול הצפון למקום מעבר לשם פעולות נגד השלטון הבריטי בארץ - ישראל.
ביום 21 באפריל 1938 נחתם חוזה הבנייה עם "סולל בונה", שהתחייבה לבנות את הגדר בתוך שלושה חודשים. הגדר היתה מורכבת משלושה חלקים. הסוג המורכב ביותר השתרע לאורך 47 ק"מ, מראש-הנקרה ועד לנבי - יושע; החלק השני של הגדר השתרע לאורך הכביש ממטולה ועד לטבחה - 24 ק"מ; והקטע השלישי, הפשוט ביותר, נבנה לאורך ארבעה קילומטרים בין צמח לירמוך. אורכה של הגדר היה 75 קילומטר ומחירה 89 אלף לירות. קביעת תוואי הגדר הוציאה את "אצבע הגליל" מתחומי השטח המוגן, והמעבר מאזור זה לשאר חלקי ארץ - ישראל אמור היה להתבצע דרך שערים בפיקוח השלטונות הבריטיים. לשם ייעול עבודת בניית הגדר ולהגברת הפיקוח על מניעת המעבר הוחלט להצמיד את הגדר ככל האפשר לתוואי הכביש הקיים. כתוצאה מכך נבנתה גדר הצפון לאורך כביש הצפון וכביש ראש פינה - מטולה עד לאזור המנזר הבנדיקטי בהר האושר. משם - לא לאורך דרך קיימת - ירדה הגדר אל ים כנרת ממערב לכפר נחום. כאלף עובדים גייס "סולל בונה" לעבודה שנמשכה כשלושה חודשים. בשל האבטלה ששררה בארץ לא נתקשתה החברה למצוא את האנשים שנזקקה להם. הממשל הבריטי עזר ככל שנתבקש, ובעיקר סיפק נשק להגנת בוני הגדר. הקושי הגדול הראשון היה מציאת מקור לאמצעי הגידור, ברזלי זווית וחוט תיל. בארץ לא נמצאו הכמויות הדרושות, ופניה ליצרנים באנגליה לא העלתה דבר בשל אי האפשרות לייצר את הכמות הנחוצה בזמן הקצר שנדרש. אנשי "סולל בונה" חיפשו את התיל בכל אירופה, ובסופו של דבר, באישור השלטונות הבריטיים, נקנה התיל מאיטליה הפשיסטית, שאגרה כמויות עצומות לקראת מלחמתה בחבש שנתיים קודם-לכן. הדחיפות בבניין הגדר היתה חשובה לממשל הבריטי, שהיה מוכן לקנות את התיל מכל מקום אולם שאף לא לפרסם את הדבר, ובתשובה לפניית תרעומת מצד פדרציית מסחר החוץ בבריטניה נאמר כי התיל נקנה בבלגיה בשל דחיפות העבודה.
בניית הגדר צמוד לכביש הצפון ובמקביל לו יצרה כמה בעיות יישוביות. יישובים רבים, יהודיים וערביים, נמצאו מצפון לגדר. כל יישובי אצבע הגליל לרבות יסוד - המעלה, משמר הירדן ואילת-השחר, וכן עין-גב, היו מחוץ לגדר. בגבול הלבנון נמצא היישוב חניתה מצפון לגדר. יישובים ערביים רבים "נכלאו" גם הם בין הגדר לגבול הצפון, ובהם הכפר הגדול באסה במערב הגליל המערבי וכן סורה (ליד איקרית) וכל הכפרים ממזרח לכביש טבחה - מטולה. בעיה נוספת נוצרה מחמת ניתוק כפרים מאדמותיהם וממעיינות שנסמכו אליהם. היות שכביש הצפון עבר במכוון דרך הכפרים לאורך הגבול והגדר נצמדה אליו, ממילא נותקו שטחי עיבוד מכל הכפרים שבהם עבר הכביש. כדי לפתור בעיות אלו הוקמו 18 שערים בכל הכפרים לאורך הגדר, וכן לאורך כביש מטולה וליד צמח. מפתחות השערים נמסרו למוכתרים המקומיים ונקבעו שעות מעבר שבהן איבטח הצבא את המעבר. לשם בניית הגדר היה צורך לעלות על שטחים מעובדים, לעקור עצי פרי ולהשחית יבולים רבים, כדי לשמור על עקרון ההיצמדות לכביש. שלושה חודשים לאחר תחילת העבודה, בסוף יולי 1938, נסתיימה בניית הגדר במועד שנקבע מראש. לאחר סיום בניית הגדר המשיכו אנשי "סולל בונה" בניקוי השטח משני צדי הגדר, ובעיקר מצדה הצפוני, ששם נעקרו שיחים ובוערו עצים כדי ליצור שדה ראיה ולמנוע התגנבות לגדר בחסות הצמחיה. כנופיות הערבים לא שקטו בעת בניית הגדר. מדי פעם ניסו לתקוף את הבונים ואת המגינים, אבל לא עלה בידם למנוע את הקמתה. בהפרש הזמן שבין בניית הגדר לבין כניסת הצבא לאבטחתה, בלילה אחד, ניצלו הפורעים את העדר האבטחה ועקרו ופגעו בגדר לאורך 14 קילומטרים לערך. פירצה זו תוקנה במהרה ושתי פלוגות צבא החלו לאבטח את הגדר לכל אורכה. אבטחת הגדר נשענה על כוחות סיור קבועים, יום ולילה, וכן על תחנות משטרה ומצדיות שהוקמו בנקודות רגישות שחייבו משמר קבוע. לאורך הגדר נבנו עשרים מצדיות ("פיל בוקסים"). מיקומן בשטח נפרש מאגם הכנרת ליד כפר נחום ולאורך כביש מטולה, ומשם לאורך כביש הצפון. כן חוזקו נקודות המשטרה שהוקמו בעת הקמת הגדר. בכל מצדית היו שני אנשים חמושים במקלע. והיא נועדה לשהיית לילה בלבד. תחנות המשטרה נבנו באופן ש"כל המבנים ימוקמו כך שניתן יהיה להגן עליהם בקלות במינימום כוח אדם. כל תחנה שתכיל כ- 30 איש תיבנה כמבצר ותהיה עצמאית לחלוטין כולל מגדל מים, מתקני תקשורת, מטבח וכו'. תפקידן של תחנות אלו יהיה שמירת החוק והסדר בסביבתן הקרובה". לאורך הגדר הוקמו 12 תחנות משטרה. כל עבודות הגידור ובניית המצדיות נסתיימו עד חודש נובמבר 1938, ובניית התחנות נעשתה במשך שנת 1939. הוצאות העבודה נסתכמו בכ- 122,000 לא"י. מחיר כל הפעולה, כולל חומרי גידור, אבני בניין וציפוי הכביש, היה כ- 300 אלף לא"י. הגדר היקשתה רבות על חדירת כנופיות. לאחר שהצבא נכנס לפעולה והמצדיות אוישו, לא נמסר על כל חדירה דרך הגדר מהצפון לארץ. תיפקודה של הגדר לא הועמד במבחן רב. זמן קצר לאחר בנייתה החל "המרד הערבי" לדעוך, וכעבור פחות משנה מבנייתה הפכה למטרד שאין בו צורך. חדירת הכנופיות פסקה עם תום המאורעות ערב פרוץ מלחמת העולם השניה, ולעומת זאת גבר והלך המטרד לתושבי האזור ולשלטונות. כבר בקיץ 1939 החלו הדיונים על פירוק מבנים שטרם הושלמו, ואכן רק מבני קבע בנויים נשארו לאורך הגדר. פרוץ מלחמת העולם השניה, ובעיקר נפילת צרפת והעברתן של סוריה ושל לבנון לשלטון ממשלת וישי בחסות גרמנית, דחה את רעיון פירוק הגדר ובכמה נקודות אף בוצרו צירי פלישה אפשריים (על כביש מטולה וליד ראש-הנקרה), ונסללו דרכים נוספות אל הגבול. משחלפה הסכנה, לאחר כיבוש סוריה ולבנון בידי בעלות-הברית, בוטל לחלוטין הצורך בגדר. תצלומי אוויר משנת 1941 מלמדים על קיום הגדר לכל אורך הקו אולם במשך שנת 1942 כבר פורק הקטע שבין הירמוך לכנרת. במשך שנות המלחמה פורק גם הקטע לאורך כביש טבריה - מטולה, ונותר רק הקטע לאורך כביש הצפון. נראה כי השלטונות הבריטיים חששו מהתחדשותם של מעשי איבה בסיום המלחמה, אולם לאחר שסוריה ולבנון קיבלו את עצמאותן בשנת 1946 ולא נצפה חידוש פעולת הכנופיות בצפון, הוחלט לפרק את הגדר בצורה מסודרת. באוקטובר 1947 נמסר, כי מהנדסי הצבא הבריטי פירקו את כל הגדר וכל האדמות הוחזרו לבעליהן. 14 המצדיות נמסרו לרשות בעלי הקרקעות באזור ואילו בתחנות המשטרה, שכונו על שם המתכנן - "משטרות טגארט" - שהו שוטרים בריטיים עד שנמסרו כולן על ידיהבריטים לדי הערבים, עם פרוץ מלחמת השחרור. אלו שימשו מרכזים ללוחמים הערבים שיצאו משם לפעולות נגד היישובים היהודים, בעיקר משטרת נבי - יושע, שעליה התחולל קרב קשה במלחמת השחרור. עם תום המלחמה, נכבשו כל המשטרות על-ידי צה"ל. * לעיון נוסף: גדר המערכת הראשונה בארץ - ישראל - ג. ביגר, ב"חקרי מלחמה", הוצאת "מערכות" ומשרד הביטחון.
|
|||||||||||||||||||||||
|