|
|||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > דתות והגות דתית > יהדות > כיתות וזרמים ביהדות |
|||||||||||||||||||||||||||
© באדיבות יהודית ילין-גינת, ירושלים.
"כשמתבוננים במבט מסכם בהישגיה של החסידות בשלהי המאה ה- 18 ובראשית המאה ה- 19 ניתן לקבוע, שתנועה זו חוללה תמורה (=שינוי) מרחיקת לכת בחיי החברה היהודית במזרח אירופה… הכמיהה (=השאיפה) לדבקות והתפילה הנלהבת כאמצעי להשגתה, העיסוק בתורת הסוד (=הקבלה) והמאמץ להשתלמות (=לשלמות) מוסרית … דברים אלה וכיוצא בהם, שאפיינו עד אז יחידים וקבוצות מצומצמות של חסידים מקובלים, הפכו עתה לנחלתם של חוגים רחבים יחסית. גם לאלה מבני השכבות העממיות, שהיסודות המיסטיים שבחסידות לא היו לפי כוחם (=לפי הבנתם), העניקה תנועת החסידות אפשרויות חדשות בתחום החיים הדתיים. העתקת (=העברת) הדגש מן ההישגיות האינטלקטואלית בלימוד התורה אל ההשקעה הרגשית המלווה את התפילה וקיום המצוות, וכן הזיקה העמוקה לצדיק (=למנהיג החסידי), פתחו בפני היהודי ה"פשוט" דרך להתעלות רוחנית ולשיפור הדימוי העצמי שלו מנקודת ראות דתית." * * פולין - פרקים בתולדות יהודי מזרח אירופה ותרבותם, עמנואל אטקס, יחידה 9-10 - מחבורה לתנועה: תנועת החסידות בראשיתה, האוניברסיטה הפתוחה, תשנ"א-1991, עמ' 124.
רבי ישראל בעל שם טוב - הנודע בכינויו הבעש"ט – היה מנהיגה ומייסדה של תנועת החסידות. הוא נולד בפולין למשפחה יהודית ענייה, ובגיל צעיר התייתם מהוריו. אחרי נישואיו עבר כנראה להתבודד בהרים, ושם עסק בקבלה במשך שנים. לאחר מכן החל להסתובב בכפרים והיה מרפא חולים בעזרת צמחים, קמיעות ושמות קדושים, וכך נעשה בעל שם, כלומר: מרפא עממי. אישיותו המיוחדת ויכולתו כמטיף וכמרפא משכו אליו המוני יהודים. לאחר שהתגלה כמנהיג חסידי, התיישב בעיירה מז'יבוז', ושם התקבצה סביבו חבורת תלמידים. רבי ישראל בעל שם טוב הפיץ את תורת החסידות בשיחות שבעל-פה, ולא השאיר דברים בכתב. החומר המצוי כיום על חייו ועל פועלו נכתב כולו בידי תלמידיו-חסידיו. "אחד התחומים שבהם פעל הבעש"ט היה דאגה ועזרה לכלל ישראל - הן במישור המוסרי-הדתי והן במישור הארצי. פעילות זו הייתה מעוגנת בתודעה של שליחות, ונסתייעה אף היא בכוחותיו היוצאים דופן של הבעש"ט. אחד הקווים שאפיינו את פעילותו במישור הארצי היה רגישות מיוחדת למצוקותיהם של היסודות החלשים בחברה."* * פולין - פרקים בתולדות יהודי מזרח אירופה ותרבותם, עמנואל אטקס, יחידה 9-10 - מחבורה לתנועה: תנועת החסידות בראשיתה, האוניברסיטה הפתוחה, תשנ"א-1991, עמ' 122.
"בכל ערב לאחר התפילה הלך הבעל שם טוב אל חדרו, שני נרות דולקים עמדו לפניו, ועל השולחן היו מונחים ספר יצירה* ושאר ספרים, ואחר-כך נתנו רשות להיכנס לכל הזקוקים לעצתו והוא דיבר אליהם עד השעה האחת עשרה. ערב אחד, כשהלכו האנשים, אמר אחד מהם לחברו כמה היטיבו לו הדברים שערך (=שדיבר) אליו הבעל שם טוב. אבל השני [אמר]… הרי שניהם באו אל חדרו ביחד וכל הזמן לא דיבר הצדיק אלא אליו בלבד. איש שלישי, ששמע את דבריהם, התערב בשיחתם מתוך חיוך: מופלא הדבר, כמה טועים הם שניהם – הרי הרבי דיבר כל הערב עמו במיוחד. וכך אמר רביעי וחמישי, ולבסוף השמיעו כולם בערבוביה מה שאירע להם…" * ספר יצירה: ספר עברי קדום העוסק בין השאר בתפקיד של 22 אותיות הא"ב בבריאת העולם וביצירתו. הספר נכתב כנראה בארץ ישראל במאות 3-6. ספר היצירה השפיע אחר כך על הקבלה – וגם על הפיוט. מרטין בובר, אור הגנוז, הוצאת שוקן, תשכ"ה-1965, עמ' 77.
|
|||||||||||||||||||||||||||
|