|
|||||||||||||||||||||
עמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > דתות והגות דתית > יהדות > הגות דתית-יהודיתעמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > יהודים בתפוצות > יהדות בבל |
|||||||||||||||||||||
רס"ג – רב סעדיה גאון נחשב לגדול חכמי היהדות של תחילת ימי הביניים. הוא נולד במצרים, והתחנך במרכזי ההשכלה הערביים בארץ מולדתו וכן במרכזי הלימוד היהודיים בארץ ישראל. מצעירותו החל לכתוב ולפרסם חיבורים בנושאים שונים, ובהיותו כבן עשרים חיבר את האגרון – המילון העברי-הערבי הראשון. בשנת 922 עבר סעדיה גאון לבבל, והתמנה לראש ישיבה בעיר סורא. הוא עמד במרכז ההנהגה של היהודים בארצות האסלאם, ויצירתו הקיפה נושאים רבים: פרשנות ותרגום המקרא, הלכה (חוקים ודינים), בלשנות ודקדוק עברי, פיוט ועוד. בהשפעת הפילוסופיה בערבית והיוונית החל לעסוק בפילוסופיה יהודית. רב סעדיה גאון נודע במאבקו נגד כת הקראים.
רב סעדיה גאון היה המלומד היהודי הראשון שעסק בתחומי היהדות בגישה מדעית שיטתית. הוא הציג את השכל האנושי כאחד מיסודות האמונה וכאמצעי להבנת התורה. רב סעדיה גאון דיבר בשבחה של החוכמה ומנה את הישגיה בתחומים השונים – בתחומי החקלאות, המדע, השלטון ועוד. הוא התייחס גם לתחום האסתטי – לטוב וליפה בעולם, למשל: להשפעת הצבעים והצלילים על מצב רוחו של האדם. רב סעדיה גאון נחשב לאבי פרשנות המקרא הבלשנית, המבוססת על חקר הלשון, והיה ראשון פרשני המקרא בערבית: הוא תרגם את המקרא לערבית, וצירף לתרגומו פירוש הנפוץ עד היום בקרב יוצאי תימן. בהקדמה לפירושו לתורה כתב רב סעדיה גאון: "ולא חיברתי ספר זה (הפירוש לתורה) אלא לבקשת אחד התלמידים, אשר ביקש ממני לייחד לפשטי התורה ספר מיוחד… כתבתי ספר זה תרגום פשט מקראות התורה בלבד, מדויק על-פי המושכל (=השכל) והמקובל."
ספרו של רב סעדיה גאון - אמונות ודעות - הוא החיבור הראשון בפילוסופיה יהודית שהגיע לידינו בשלימותו. הספר נכתב בערבית במאה ה-10 בבבל, בהשפעת הפילוסופיה היוונית והערבית. בספר מציג רס"ג את העקרונות העיוניים של הדת היהודית - את האמונות והדעות המתאימות ליהודים, ומתווכח עם דעות ואמונות אחרות בני זמנו. לקריאה נוספת בלקסיקון לתרבות ישראל:
|
|||||||||||||||||||||
|