|
|||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > עליות לארץ ישראל ולמדינת ישראל > עלייה ראשונה |
|||||||||||||||||||||||||||
"אין יותר צפון מזה" - זוהי סיסמת התיירות של המושבה מטולה. ואכן, מטולה היא היישוב הצפוני ביותר במדינת ישראל, ומיקומה הוא שקבע את הגבול הצפוני של ישראל עם לבנון (פרטים - בהמשך). מטולה נמצאת בקצה העליון של "אצבע הגליל", וחיים בה כ- 2,000 תושבים, ובהם חקלאים, המעבדים אלפי דונם של מטעים - תפוחים ואגסים, משמשים, דובדבנים ועוד.
ראשיתה של המושבה מטולה - באדמות שרכש הברון רוטשילד(1) בשנת תר"ן - 1890 בכפר אומטולה, שהיה בבעלותו של ערבי נוצרי מצידון בשם ג'בור בֵּיי. על אדמות אלה התיישבו בסוף המאה ה- 19 פליטים דרוזים, שהצליחו לשכנע את ג'בור בֵּיי לתת להם לחיות על אדמותיו במעמד של אריסים.(2) אך הדרוזים הפרו את התחייבויותיהם, וג'בור בֵּיי החליט למכור את אדמות אומטולה. וכאן נכנס לתמונה יהושע אוסובצקי, אחד מנציגיו של הברון רוטשילד, שביקש לקנות אדמות להתיישבות היהודית בארץ. ג'בור ביי שמח להיפטר מן הקרקעות של אומטולה, ואוסובצקי היה מרוצה שהצליח לרכוש קרקעות, מפני שהטורקים, ששלטו אז בארץ, הקשו מאוד על ההתיישבות היהודית ואסרו למכור קרקעות ליהודים.(3) את התהליך החוקי של רכישת אדמות אומטולה עבר אוסובצקי בהצלחה, אך עדיין חיכה לו המכשול הגדול: תפיסת הקרקעות מידי האריסים הדרוזים, שעסקת המכירה לא שינתה את עמדתם, והם המשיכו לשבת במקום ולעשות באדמות כרצונם. (1) הברון בנימין (אדמונד) רוטשילד (1845 - 1934): "הנדיב הידוע", שהתפרסם גם בכינוי "אבי היישוב" בזכות תמיכתו ביישוב היהודי החדש בארץ ישראל. הברון בנימין רוטשילד היה נצר למשפחה של בנקאים יהודים עשירים, אשר מן המאה ה- 16 הייתה ידועה בפעילותה הנדבנית למען העם היהודי. בפעילותו הנדבנית התמקד הברון רוטשילד בעזרה להתיישבות הציונית החדשה בארץ ישראל, שהחלה בעלייה הראשונה (1882 - 1903). הוא תמך במושבות הראשונות, יזם וגם מימן את ההכשרה החקלאית של המתיישבים, והקים את יקבי היין הראשונים בארץ. המושבה מזכרת בתיה הייתה המושבה הראשונה שנוסדה בידי הברון (1883), והיא נקראת על שם אמו; המושבה זיכרון יעקב עברה לחסות הברון בשנת 1884 (שנתיים לאחר ייסודה), והיא נקראת על שם אביו. בשנת תרס"ט - 1929 התמנה הברון רוטשילד לנשיא כבוד של הסוכנות היהודית. בארץ ביקר כמה פעמים, ובשני ביקוריו האחרונים (בשנים 1914, 1925) הביע את שמחתו למראה הגידול וההתפתחות של ההתיישבות היהודית. הברון רוטשילד נפטר בעיר הולדתו, פריז; על-פי צוואתו הועלו עצמותיו ועצמות אשתו לישראל בשנת תשי"ד - 1954, ונקברו ברמת הנדיב שבזיכרון יעקב.
(כפי שסיפר ותיעד יעקב הרוזן, איש מטולה)* כאמור, הדרוזים שישבו על אדמות אומטולה לא כיבדו את בעלי האדמות, גם כשהבעלים היה ערבי מצידון, ועל אחת וכמה כשהבעלות עברה לידי היהודים. הדרוזים באומטולה הטילו פחד על כל תושבי הסביבה, יהודים ולא יהודים כאחד. לאחר שנודע להם על מכירת האדמות לנציג הברון, הם פרסמו ברחבי הגליל אזהרה קצרה וברורה: "כל מי שיעז לחדור לכפרנו לשם דיון בקשר לרכישת אומטולה - דמו בראשו".* יהושע אוסובצקי, נציג הברון, ידע שהדרוזים היושבים באומטולה לא יהססו להילחם על האדמה, ואף יזעיקו לשם כך את אחיהם, תושבי הלבנון. ליהודי הארץ לא היה כוח צבאי, והמסמך המעיד על קניית הקרקע מידי הבעלים היה חסר משמעות בעיני אנשי הכפר. במצב שנראה כחסר מוצא - החליט אוסובצקי להעיז ולעשות מעשה אמיץ: הוא לקח את עוזרו, ושניהם נכנסו לכפר אומטולה רכובים על שתי סוסות יפות ומרשימות. הם עברו את הכפר בדהירה מהירה - ועצרו בפתח ביתו של השייך, ראש הכפר. אומץ לבם של שני הרוכבים היהודים הדהים את תושבי הכפר ושבה את לבם. לאחר משא ומתן החליטו התושבים להכיר בבעלותו של אוסובצקי על האדמות, וההסכם ביניהם נחתם בסעודת פיוס גדולה ובהכרזה על "אחווה ורעות" בין תושבי הכפר למתיישבים היהודים שיבואו.* * על-פי יעקב הרוזן, חזון ההתנחלות בגליל, הוצאת מוסד הרב קוק, תשל"א - 1971, פרק 14 עמ' 376 - 396.
המתיישבים היהודים הראשונים הגיעו לאומטולה מכפרי הגליל וגם מן העיר צפת, כדי להקים "מושבת עובדי אדמה". תנאי החיים והמגורים היו קשים, והמושבה הייתה מרוחקת מאוד מכל יישוב יהודי. כדי להגיע מיישובים במרכז הארץ לאומטולה - היה צורך להפליג מיפו לְבֵּירוּת, משם - לצידון, ומצידון צריך היה לרכוב על גבי בהמה כשמונה שעות עד למושבה החדשה… הברון רוטשילד, שמימן את רכישת האדמות, שלח למקום גם פועלים חקלאיים יהודים. אלה התחילו לעבד את האדמות לצדם של הדרוזים, שהמשיכו לעבוד במקום על פי ההסכם עם אוסובצקי. ואמנם בשנים הראשונות היה שיתוף פעולה מוצלח בין היהודים לדרוזים באומטולה. * מטולה: מקור השם העברי, מטולה, אינו ברור. נראה שאיכרי המושבה בחרו בשם המזכיר את שמו הערבי של הכפר, אומטולה. יש שקישרו שֵׁם זה למילה "תֵל" בשל גובהו של המקום; ומכאן הכתיב "מתולה" (בתי"ו ולא בטי"ת) שהיה נהוג בשנותיה הראשונות של המושבה. אחרים הצביעו על דמיון הצלילים בין השם מטולה למילה טללים, המעידה על פוריות הקרקע באזור. ומכאן השם מטולה (בטי"ת), והוא הכתיב המקובל בימינו.
החיים במושבה היו קשים מאוד, והאיכרים במטולה התמודדו עם בעיות של עוני, מחסור ומחלות - וגם עם תנאי מגורים קשים: הם התגוררו בבקתות עלובות עשויות חומר.(1) הברון רוטשילד, שרכש את אדמות המושבה, המשיך לתמוך במושבה,(2) והוא שלח אליה אגרונום צעיר ומבטיח בשם אהרן אהרונסון,(3) שאותו מינה לתפקיד המנהל החקלאי של המושבה. בהדרכתו של אהרונסון למדו האיכרים שיטות חקלאיות מודרניות של טיפול וטיפוח גידולים מסוגים שונים. אהרונסון גם נתן הוראה להרוס את בקתות החומר שבהן גרו האיכרים ולבנות במקומן "בתים חדשים ומרווחים". וכך, בעזרתו של מהנדס יהודי מצרפת, נבנה הרחוב הראשי (והראשון) במטולה, והמושבה הפכה מכפר עלוב למושבה מסודרת ומודרנית, שכללה בתים לאיכרי המושבה וכן מבני ציבור - בית ספר, בית כנסת, בית לרוקח של המושבה, בית למיילדת ועוד. ריחוקה של המושבה מיישובים אחרים ונטישת הדרוזים את הכפר גרמה בעיות ביטחון קשות למושבה: האיכרים סבלו מהתנכלויות השכנים הדרוזים, שגנבו את יבולי המושבה והתקיפו את איכרי המושבה בנשק. בין איכרי המושבה היו נפגעים, והיו גם כאלה שהתייאשו ועזבו. אך מרבית האיכרים נשארו במקום עם משפחותיהם, ובתמיכתו של הברון רוטשילד הקימו כוח הגנה מקומי כדי להדוף את ההתקפות ולצמצם את ההתנכלויות והגניבות. (1) חומר: אדמה דביקה ובלתי חדירה למים, על-פי רוב בצבע חום-אדמדם, המשמשת לתעשיית לבנים ולקדרות. מוכרת גם בשם חֵמָר. להלן קטעים המתארים את ייסוד המושבה מטולה ואת התנאים למתיישבים החדשים: ייסוד מטולה - סיוון תרנ"ו - 1896 "… נראה כי רק בעבודת האדמה בארץ הזאת, הקדושה ליהודים - [תהיה] תשועת ישראל; כי רק על האדמה הקדושה הזאת יוכל היהודי להיהפך מסוחר לאיכר ולחיות במנוחה חיי יושר פשוטים, וכל חפצנו ותקוותנו ... כי יִרְבֶּה מספר האיכרים היהודים העובדים את אדמת הקודש בזיעת אפם, וחיים על יגיע כפיהם ביושר וצדקה... ואתם, הפועלים אשר נבחרתם לזה, אשריכם!
• במלחמת העולם הראשונה (תרע"ח - 1918) כבשו הבריטים את צפון ארץ ישראל מידי הטורקים, ואזור "אצבע הגליל" עבר לשליטת הצרפתיים (בני בריתם של הבריטים במלחמה). הכוחות הצרפתים המעטים שהיו במקום לא הצליחו להגן על יהודי מטולה ונאלצו לפנות אותם מפני הפורעים הערבים. לאחר שש שנים (תרפ"ד - 1924) עבר האזור לשלטון המנדט הבריטי,(1) ומטולה נקבעה כנקודת הגבול הצפונית של ארץ ישראל. אנשי מטולה חזרו למושבה, ובסיועם של מתיישבים חדשים החלו לשקם את המושבה ההרוסה. • עם תום מלחמת העצמאות,(2) ובעקבות הסכמי שביתת הנשק עם לבנון, העבירה ממשלת ישראל לידי הלבנונים את כל הקרקעות הפרטיות של איכרי מטולה שהיו בעמק עיון. הגבול בין ישראל ללבנון עבר עכשיו במרחק של כ- 30 מטר מבתי המושבה, והאיכרים נאלצו להסתפק בעיבוד שטחי האדמה שנותרו בתוך מדינת ישראל. • המושבה מטולה ויישובים אחרים באזור (כמו קריית שמונה ויישובי הגליל המערבי) הותקפו במשך שנים רבות בפגזי תותחים ובטילי קטיושות של ארגוני מחבלים(3) שפעלו מדרום לבנון: בקיץ תשמ"א - 1981 נפלו באזור מטולה - במשך 10 ימים בלבד - 1,200 פגזי תותחים וטילי קטיושות... מלחמת "שלום הגליל" (תשמ"ב - 1982) וגם כיבוש דרום לבנון לא פתרו את הבעיה לאורך זמן. בשנת תש"ס - 2000 החליטה הממשלה (בראשותו של אהוד ברק) על נסיגת צה"ל מדרום לבנון, והגבול בין ישראל ללבנון נקבע וסומן במדויק באישור האו"ם. מאז שורר שקט בגבול זה; החיים במטולה וב"אצבע הגליל" מתנהלים בשלווה ובביטחון, והתושבים נהנים מאיכות חיים שיש בה מזג אוויר קריר ונעים במשך כל השנה - גם בימי הקיץ החמים... (1) המנדט הבריטי: בריטניה כבשה את ארץ ישראל מידי הטורקים בשנת 1917, במלחמת העולם הראשונה. שלוש שנים לאחר מכן, בשנת 1920, קיבלה בריטניה מחבר הלאומים את המנדט לשלוט בארץ ישראל. המנדט הסתיים ביום 15 במאי 1948.
|
|||||||||||||||||||||||||||
|