|
|||||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > דתות והגות דתית > יהדות > היהדות לאחר החורבןעמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > שליטים וממלכות בארץ-ישראל > תקופת ממלכת פרס > ימי שיבת ציון |
|||||||||||||||||||||||||||||
בדברנו על חיתום המקרא, הכוונה היא להכרעה כי הספרים שנכללו בו קדושים הם, ומהם אין לגרוע ועליהם אין להוסיף. התורה נתקדשה כמובן ראשונה. כבר בספר יהושע נזכר ספר התורה כספר שמחוייבים לנהוג על פיו:
ספרי הנביאים והכתובים נתקדשו מאוחר יותר ובתהליך איטי. נראה, כי כבר בראשית ימי הבית השני זכו דברי הנביאים הראשונים למעמד מיוחד ומקודש. ואלה דברי זכריה הנביא:
בדברו על הנביאים הראשונים אין זכריה מתכוון רק לשמואל ולנתן, או לאליהו ולאלישע, אלא גם לנביאים אחרים שניבאו לפני החורבן, כמו ישעיה וירמיה. לדברי נביאים אלה הוענקה בתחילת ימי הבית השני סמכות עליונה, וזו היא ראשית התקדשותם של ספרי הנביאים. לדעת חז"ל נסתיים תהליך הכתיבה, העריכה וההקדשה של כל ספרי המקרא בימי עזרא (עזרא עלה בשנת שבע לארתחשסתא – 458 לפה"ס), והשווה יוסף בן מתתיה, נגד אפיון א, ח, הכותב: "מאז ארתחשסתא, שהיה אחרי אחשורוש, לא העז איש להוסיף או לגרוע". סביר להניח, כי החיתום הסופי נעשה כשני דורות אחרי עזרא ונחמיה, כפי שנוכל ללמוד תוך עיון בספר דברי-הימים, לשונו, דיקדוקו, הכתיב הנהוג בו, והשקפותיו. המחלוקות על ספרים אחדים, בתקופות מאוחרות יותר (עליהן ראה להלן), לא השפיעו על היקף חיתומו הסופי של המקרא – ספרי יחזקאל, קוהלת ושיר-השירים לא נגנזו. אחרי חורבן הבית השני נודעה חשיבות מיוחדת לאישור מחודש של ספרי המקרא המקודשים. התקופה היתה תקופת סכנה גדולה ליהדות. על בית הוועד שביבנה הוטל לשקוד על אחדות האמונות והדעות, על אחדות המצוות והמשפטים. אחדות זאת היתה מכוונת לאגד ולקשור את חלקי האומה הפזורה. היה צורך גדול לחדש בבירור את הקביעה מהם ספרי הקודש ומהם להבדיל ספרי חול וספרי מינים. על מה נחלקו? היו חכמים שלא רצו להכיר בקדושתם של הספרים שיר-השירים, קוהלת ואסתר, כאשר שני הראשונים עוררו ויכוח חריף במיוחד. על המחלוקת בעניין קוהלת מספר לנו התלמוד כך: "ביקשו חכמים לגנוז ספר קוהלת מפני שדבריו סותרין זה את זה; ובפני מה לא גנזוהו? – מפני שתחילתו דברי תורה וסופו דברי תורה" (שבת ל ע"ב). אפשר, שגם ייחוסו לשלמה המלך השפיע על החכמים ללמד עליו זכות. גם ספר שיר-השירים עמד בסכנה של גניזה. דעת חכמים לא היתה נוחה הימנו, מפני שתוכנו דברי אהבה. אולם ר' עקיבא יצא בהגנה נלהבת על שיר-השירים ואמר, ש"אין כל העולם כולו כדאי כיום שניתן בו שיר-השירים לישראל; שכל הכתובים קודש ושיר-השירים – קודש קדשים" (ידים ג, ה). הספר נתפרש בדרך משל – אין שיריו שירי חול, שירי אהבה פשוטים, אלא שירי אהבה בין הקב"ה ובין כנסת-ישראל. וברוח זו מפרש ר' עקיבא פסוקים אחדים משיר-השירים כשיחה בין ישראל ובין אומות העולם:
על מחלוקת כזו יש לנו עדות מעניינת גם לגבי ספר יחזקאל.
|
|||||||||||||||||||||||||||||
|