|
|||||||||||||||||||||
עמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > ערים, מדינות ואימפריות |
|||||||||||||||||||||
באיזו איטליה חשב ופעל גלילאו גלילי וכיצד מתקשר פועלו ומשפטו למצב באיטליה במאה ה-17? גלילאו גלילי נולד בדוכסות טוסקנה, שבה נכללו הערים פיזה ופירנצה. שנים מספר חי ופעל ברפובליקה הונציאנית, שבה נכללו ערים כמו ונציה ופדובה. עיקר פעילותו הייתה בפירנצה - מרכז דוכסות טוסקנה וברומא עמד בפני משפט הכנסייה. איטליה הינה כיום מדינה אחת. אולם, בראשית העת החדשה הייתה איטליה אוסף של יחידות מדיניות אשר המשטר בהן לא היה אחיד והן ניהלו מאבקים ביניהן. לקראת המאה ה-17 הייתה איטליה האזור המאוכלס ביותר באירופה. מבחינה כלכלית החלה בה, לאחר תקופה של התפתחות ופריחה, תקופה של קפאון ומשבר. מקור המצב בשינויים שחלו בשיווק בדים, שבו היה לערי איטליה עליונות. במאה ה-17 ירד כוח הקנייה של העות'מאנים, אנגליה החלה לשוק מוצרים זולים יותר, בצרפת קבע המלך אנרי ה-4 מחסומי מכס לייבוא, כדי לקדם את התעשייה הצרפתית, ובספרד עלה כוחה המסחרי של סביליה. מבחינה מדעית שלטה באיטליה המחשבה האריסטוטלית, אולם במאה ה-17 נראו בקיעים במערכת זו בתחומים שונים. ברפואה הראו ניתוחים שביצע וסליוס כי תיאור העצמות כפי שהגדיר גלנוס אינו מדוייק. הרווי באנגליה חשף את מחזור הדם ודובר על זרימת דם, והעברת המרכז מהכבד ללב. מבחינה תרבותית עברה איטליה, לאחר הפריחה של תקופת הרנסאנס, להתפתחות סגנונות חדשים כמו: הניאו-רנסאסנס והברוק. באדריכלות התבטא הדבר בנסיון להעניק עוצמה למבנים באמצעות שפע של קישוטים. בציור עיצב פוסן (1665-1593), צייר צרפתי שחי ויצר באיטליה, סגנון חדש. הוא השתמש בנושאים דתיים או תיאורים מהעולם הקלסי יווני-רומי, אולם בצורה שונה. ציוריו התבססו על ניתוח לוגי מחושב ולא שדרו אמוציות כמו התעמולה הדתית. מונטורדי (1643-1567) המלחין האיטלקי, עבר מחיבור מדרייגלים שירה רב-קולית לכתיבת אופרות שנושאיהן נלקחו מהעולם היווני - רומי כמו האופרה "אורפיאוס". מבחינה דתית עמדה הכנסייה באיטליה במצב של מאבק לשימור כוחה, והקשיחה את עמדותיה תוך בקורת כפייה רעיונית ופגיעה המחשבה של הפרט. אך רק בשנות השלושים הצליחו הדומיניקנים לשכנע את האפיפיור אורבן ה-8 שהפגיעה במערכת הרעיונית האריסטוטלית יכולה לסכן את מעמד הכנסייה. הם הצביעו על החיבור של גלילאו - "הדיאלוג" - כגורם שיעורר וויכוח ציבורי שעלול להזיק לכנסייה.
השלטון ניהול הרפובליקה בפועל נעשה על ידי אנשים מקצועיים שהיו חייבים להיות אזרחי העיר ואשר התקבלו לעבודות מנהליות לאחר בחינות קפדניות. פדואה עיר אחרת ברפובליקה הייתה העיר האוניברסיטאית של הרפובליקה ובה גם לימד גליליאו בתקופה שחי בוונציה (1610-1592). הכלכלה במהלך המאה ה-16 התפתח ברפובליקה ייצור הצמר והמשי, ייצור המשי למשל גדל פי 6 עד כדי כך שהגיע כמעט לאותו היקף של ייצור המשי בפירנצה. את אריגי המשי וכן הצמר שהיו צבועים בשיטה יחודית יצאה ונציה לרחבי אירופה. הזכוכית הונציאנית הייתה מן הידועות. במורנו פותחה איכות מיוחדת של זכוכית וגוונים יחודיים כמו כן פותחה בה תעשייה כימית שבמסגרתה ייצרו סוכר וסבון עיבוד מתכות ומרכז של בתי דפוס שבהם הודפסו גם ספרים בעברית שהופצו בכל אירופה. תרבות
השלטון כלכלה תרבות במאה ה-16 עיצב מיכאל אנגלו את אולם התפילה של בית מדיצי ואת קברותיהם של בני מדיצי החשובים. החידוש התרבותי החשוב שהתחולל בפירנצה לקראת סוף המאה ה-17 היה בתחום התפתחות השפה האיטלקית. הפעילות בתחום המחקר הניבה מילון בשפה האיטלקית. היה זה המילון הראשון של שפה אירופאית מודרנית.
רומא, שהייתה מרכז האפיפיורות, שגשגה כמרכז מינהלי וכן כמרכז תיירותי להמוני עולי רגל. במהלך המאה ה-17 חל גידול משמעותי באוכלוסייתה שהגיעה ל-135.000 נפש. כמרכז של מדינת האפיפיור מבטאת רומא את המאבק של הממסד הקתולי לשליטה מוחלטת במאמינים הנוצרים. במאות ה-15 וה-16 הגיעו לשיאם הרנסאנס וההומניזם באיטליה. הדבר התבטא בחשיפתה מחדש של התרבות הקלאסית של יוון ורומא, שביטאה בעיקר את מאוייו, מחשבתיו ומשאלותיו של האדם. מלומדים איטלקים חקרו רעיונות אלה והמצאת הדפוס סייעה בהפצתם. האמנות ביטאה יותר ויותר את רצונו של האדם וגם הכנסייה הקתולית וראשיה הושפעו מהלך הרוחות הרנסאנסי וההומניסטי. ברוח זו עוצבה כנסיית פטרוס הקדוש על ידי מיכאל אנגלו והיא גם הזינה את יצירותיו והמצאותיו של ליאונרדו דה וינצי. שלטון האפיפיור תחילה כנסו לשם כך ועידת כנסייה קונסיל בעיר טריינט - 1545. הוועידה התפזרה והתכנסה לסירוגין במשך 18 שנה ובמהלכה התהווה תהליך של רפורמה בכנסייה, שהביא לחיזוק הכנסייה ולחיזוק כוחם של האפיפיורים. אלה פעלו למנוע כל גילוי וחידוש העשויים לערער את מעמד הכנסייה הקתולית. ברוח זו הופעלו כתבי נידוי וחרם, פאולוס השלישי (1549-1534) חידש את מוסד האינקויזיציה ופאולוס הרביעי (1559-1555) קבע צנזורה על ספרים בדמות אינדקס של ספרים אסורים. באינדקס נכללו ספרים שנכתבו על ידי פרוטסטנטים, הומניסטים ואנשי מדע. המאבק הדתי לא נשאר בתחום של מנהיגי הדת והוא התרחש גם בין השליטים החילוניים, שחלקם ראו עצמם קשורים לאפיפיור, ואחרים שאפו ליתר עצמאות. מאז 1618 ובמשך 30 שנה נלחמו באירופה המלכים הקתולים והפרוטסטנטים זה בזה. גם מאבק זה, כמו הוועידה בטריינט, תרם למגמה של הכנסייה הקתולית להקשיח את עמדותיה, ולהאבק נגד כל גילוי של חידוש שעשוי להתפרש ככפירה בסמכויותיה. כלכלה הכנסייה כפטרון התרבות פאולוס ה-5 אחראי לעיצוב המזרקות הוא טען שבכך הוא משחזר את רומא בימי טריאנוס קיסר, שבה היו 1300 מזרקות. בנוסף דאג לשיפוץ ארמונות וכנסיות. הוא העסיק את הפסל והאדריכל ברניני שבין פסליו הידועים נמנה הפסל דוד. כאשר היה ברבריני לאפיפיור אורבנוס ה-8 הוא הפך את ברניני לפסל ולאדריכל הראשי של הוותיקן. בתפקידו זה עיצב חלקים בכנסיית פטרוס הקדוש וכן את הרחבת שורות העמודים שבה.
|
|||||||||||||||||||||
|