|
|||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > יהודים בתפוצות > יהודים באירופה במאות 20-18עמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > עליות לארץ ישראל ולמדינת ישראל |
|||||||||||||||||||||||
במאי 1948 חיו ברומניה למעלה מ-350,000 יהודים. היה זה הריכוז היהודי הגדול ביותר ששרד באירופה לאחר השואה. הצטרפותה של רומניה באותה שנה לגוש הקומוניסטי הוסיפה חששות ללב היהודים, וזאת על רקע מצוקתם הכלכלית החמורה, זכרון ימי המלחמה והאנטישמיות – כל אלה חיזקו את רצונם של רוב יהודי רומניה לצאת. שליחי עלייה ונציגים אחרים של מדינת ישראל פעלו, במישור הדיפלומטי ובאפיקים אחרים, להמרצת מגמה זו, אך בשלהי 1948 נסגרו שערי היציאה. רק לקומץ יהודים, רובם חולים וקשישים, ניתן לצאת מהמדינה. באמצע נובמבר 1949 ניכר שינוי-מה בעמדת השלטונות, שהתירו לכמה אלפי יהודים לצאת מרומניה מדי חודש בחודשו, ועד סוף מאי 1950 הסתכם מספרם ב-23,000 יהודים. יצחק רפאל, ראש מחלקת העלייה, דיווח כי כ-35 אחוזים מהם היו זקנים. שינוי נוסף במדיניות הרומנית ניכר באביב של 1950. לפי המידע שהגיע ארצה, נבעה התפנית מהתסיסה החברתית ברומניה, שהתבטאה גם באנטישמיות גוברת. הממשלה והמפלגה הקומוניסטית חששו מערעור המצב הפוליטי הרגיש, ודנו באמצעים לטפל באנטישמיות. שרת החוץ של רומניה, אנה פאוקר, בעצמה ממוצא יהודי, הציעה לשקול את האפשרות להקים מחנות למען היהודים שלא נקלטו במשטר. גיורגיו דז', ראש-הממשלה, הסתייג מהרעיון והוא ירד מעל הפרק; ובסופו של דבר נראתה להם העלייה, דהיינו הוצאת היהודים מהמדינה, כפתרון הנוח ביותר להפגת התסיסה החברתית: כך ייפטר המימשל הקומוניסטי מחלק גדול מ'האלמנטים השליליים' ועושי הצרות, דהיינו היהודים. היו שהעריכו שם, כי במצוקה הכלכלית הקשה של רומניה יתלווה גם רווח כלכלי ליציאת היהודים, וזאת על-פי הנסיון של ארצות אחרות במזרח אירופה, כמו בולגריה והונגריה, שקיבלו תשלום עבור היהודים היוצאים. החלטת ממשלת רומניה היתה טעונה אישור ממוסקבה, וזה ניתן לאחר שורת התייעצויות עם אנשי הצירות הסובייטית בבוקרשט. מיד לאחר קבלת ההחלטה, החלו שלטונות רומניה להאיץ את התהליך כדי לסיימו במהירות המרבית. משרד הפנים פרסם ב-5 במאי 1950 כרוז, שהודבק על קירות תחנות המשטרה בכל רחבי הארץ, המודיע כי יהודים הרוצים להגיע לישראל מתבקשים להמציא למשרד את התעודות המתאימות. תוך ימים אחדים נפתחו בכל רחבי רומניה עשרות תחנות לרישום היהודים המבקשים לצאת.בבוקרשט נפתחו 22 תחנות, ומתוך 120,000 היהודים שבה נרשמו, תוך זמן קצר, כ-60 אחוז. בעיר יאסי – שהתגוררו בה 35,000 יהודים – נרשמו 75 אחוזים: במקומות אחדים נרשמו 90 אחוזים, וכל זאת תוך פחות מחודש ימים. תוך ימים אחדים הונפקו אלפי דרכונים לעולים, כשהמונים צובאים על דלתות הצירות הישראלית בבוקרשט. בסוף מאי ציפו 10,000 בעלי דרכונים לספינות שיביאום לישראל.36 הנהלת הסוכנות, שקיבלה מידע שוטף על הלכי הרוח ברומניה, על המגעים עם השלטונות שם ועל ההסכמים הכספיים עמה, לא העזה לעצור את העלייה, ואף לא להאיטה; ממשלת רומניה היתה להוטה לזרז את יציאת היהודים כדי למנוע תסיסה סביב ההיתר שניתן להם. היא הפעילה קו אוניות קבוע מרומניה לישראל באמצעות האונייה 'טרנסילבניה'. עבור כל נוסע גבו הרומנים 55 דולרים, פי שניים מעלות הנסיעה הריאלית – והג'וינט שילם. תחילה הפליגה 'טרנסילבניה' פעמיים בחודש, עם כ-600 נוסעים על סיפונה, ותוך זמן קצר עלה מספר ההפלגות לארבע (ביוני) ולשש (ביולי); גם מספר הנוסעים בכל הפלגה עלה בהתמדה: בכמה מההפלגות הוא הגיע ל-1,500 נוסעים.
בארץ נוצר מצב פרדוקסלי. את מקום המאמצים הנואשים לשדל את שלטונות רומניה להתיר את יציאת היהודים, תפסה בקיץ 1950 מבוכתם של ראשי הסוכנות ושרי הממשלה מפני האפשרות, שרבבות יהודים יעלו מרומניה. בישיבות שנערכו בחודשים יוני, יולי ואוגוסט 1950, טיכסו חברי הסוכנות והממשלה עצה איך לגרום להאטת העלייה מרומניה;37 וזאת שעה שכל התערבות בלתי זהירה היתה עלולה לגרום שוב, כמו ב-1948, לסגירת שערי היציאה. איש לא היה מוכן ליטול על עצמו סיכון כזה. בלחצם של המופקדים על תקציבי הקליטה בסוכנות ובממשלה, נקבעו זה מכבר מכסות עלייה; עתה זרמו העולים מגרמניה בזרם גובר והולך, וקברניטי העלייה והקליטה, שחששו לתבוע ישירות את צמצום העלייה, ניסו למצוא דרך להתחכם לרומנים. הערכה זו נתגלתה כנכונה. ביולי נודע במפתיע על מאסרם של רוב מנהיגי התנועה הציונית ברומניה. היהודים הוכו בתדהמה, ושוב הועלו השערות בדבר סיכת ההתנהגות של הרומנים: האם הם מבקשים להפחיד את המועמדים לעלייה? האם פעולה זו מבשרת את שיתוקה של צירות ישראל? החששות מפני הפסקת העלייה או מפני צמצומה הדרסטי שבו וגברו.39
הבעיה הכספית החמירה בשנת 1950. לרוב היה הג'וינט משלם עבור העולים, אך באוגוסט הוא הודיע שהתקציב השנתי שלו למטרה זו אזל, והוצאות העלייה עמדו ליפול על הממשלה. שר האוצר, א' קפלן, נזעק מיד, ותבע למצוא בדחיפות דרכים לצמצום העלייה מרומניה. הוא הביע את התנגדותו הנמרצת להעלאת המחיר עבור הסעת העולים מרומניה, וחזר לטענה שאין להרשות המשך הסעתם של העולים בתנאי צפיפות קשים, קפלן האמין שיצליח לשכנע את חבריו בנימוקי בריאות; הוא סיפר כי לפי דו"ח הרופאים, מתאימה האונייה 'טרנסלבניה' להולכת 800-700 נוסעים בכל הפלגה – כל מספר גדול מזה מסכן את בריאות העולים. יתר על כן, הוא טען כי הרומנים הכפילו את מכסת הנוסעים באונייה על-ידי הוספת 800 מזרונים על הסיפון; מאחר שבימי החורף והגשמים לא ניתן להפליג על הסיפון, יש להקטין את שיעור העולים מרומניה. המשתתפים בדיונים על העלייה מרומניה היו מודעים לסיכון הכרוך בכל התערבות בנושא. השר מ' שפירא, שתמך בעבר פעמים רבות, עם קפלן, בנקיטת אמצעים לצמצום העלייה והגבלתה לפי קריטריונים מוגדרים, שינה עתה את טעמו; הוא סבר שהגבלת העלייה מרומניה עלולה לסכנה.
לטענתו של קפלן על הצפיפות הבלתי נסבלת באונייה הרומנית 'טרנסילבניה', העיר שפירא: 'האונייה [הישראלית] "עצמאות" לא היתה טובה ממנה, ונסעו בה שבוע ימים. כאן נוסעים רק 51 שעות'. על הרכב העולים העיר שפירא, כי עלייה סלקטיבית אינה מעשית: 'אפילו היתה הברירה בידינו היינו מביאים אותו החומר. אין חומר אחר. יכולים רק להקדים [את עליית הצעירים והבריאים], אבל בסופו של דבר לא יהיה הבדל'.41 בשעת התלבטויות אלה של הממשלה והסוכנות המשיך זרם העולים מפולין; העלייה מרומניה נמשכה במלוא הקצב וגברו הלחצים גם מארצות אחרות; ואז אירעה התפתחות מפתיעה בעיראק. הערות:
|
|||||||||||||||||||||||
|