|
|||||||||||||||||||||
עמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > דתות והגות דתית > מפגשים ועימותים בין-דתייםעמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > יהודים בתפוצות |
|||||||||||||||||||||
הבדל ניכר קיים בין הנצרות לאסלאם במערכת הדתית שהמאמין חי ופעל בה, בשאלת מסירת הנפש על עיקרי האמונה. בנצרות נתפס המוות על קידוש השם, המרטיריום, כערך עליון; באסלאם הועדפה הזהירות, ה"תקיה". הבדל זה הוצע על ידי ברנרד לואיס וחיים סולוביצ'יק כהסבר לגישה השונה אל קידוש השם של היהודים שחיו בארצות הנצרות ובארצות האסלאם:
זהו נימוק כבד משקל, ויש להניח שהוא השפיע על ההערכה השונה של קידוש השם בקהילות ישראל שבאירופה הנוצרית ובארצות האסלאם. עשרות עדויות מצויות כיום בידינו על הזיקה ההדוקה שהיתה בין התרבות היהודית והמנטליות של הבריות ובין זו שרווחה בסביבתם הנוכרית; במיוחד אמורים הדברים לגבי ארצות האסלאם.10 עם זאת, יש לזכור את המגבלה, שברנרד לואיס העיר עליה בעצמו בדבריו שם: המוסלמים לא היו צריכים להתמודד בפועל, במאות הראשונות להופעת האסלאם ולהתגבשותו, עם שאלת מסירת הנפש בעד האמונה המוסלמית במלחמתם נגד עמים זרים, ומאבקיהם היו פנימיים, בתוך האסלאם, ובמיוחד בין הסונים לשיעים.11 אין להשוות זאת לדילמה שעמדה בפני היהודי שנתבע להמיר את דתו לנצרות או לאסלאם. על כל פנים, לדעתי, למקצת הנימוקים המובאים להלן היתה השפעה שאינה פחותה בחשיבותה מהגורם הנזכר, ואולי אף גדולה יותר. לחלקים נוספים של המאמר: קידוש השם במאות הי"א והי"ב: בין אשכנז לארצות האסלאם הערות שוליים: 9. לואיס; סולוביצ'יק, בין (הדברים המצוטטים כאן מצויים במאמרו של סולוביצ' יק, עמ' 151 - 150).על התקיה באסלאם ראה במאמרו של א' קולברג, "מות קדושים והקרבה עצמית באסלאם הקדום" (בחוברת זו), ושם ספרות נוספת.
|
|||||||||||||||||||||
|