|
|||||||||||||||||||||
עמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > דתות והגות דתית > מפגשים ועימותים בין-דתייםעמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > יהודים בתפוצות |
|||||||||||||||||||||
ההמרה לאסלאם היתה פשוטה וקלה לביצוע. כל שנדרש מן הממיר היה לומר את השַׁהָאדה דהיינו, משפט אחד שמשמעו הכרה בלעדית באלוהים ובשליחותו של מוחמד. באמירת החלק הראשון של משפט זה לא היתה כל בעיה ליהודי. בשני - יכול היה לכוון בלבו לומר שמוחמד הוא השליח למוסלמים, או כוונה דומה, ובזאת הציל את עצמו ואת בני משפחתו ממוות. גם התפילה במסגד לאחר ההמרה- כשבפועל יכול היה המתפלל לומר בשקט כל אשר יחפוץ- לא הכבידה יתר על המידה, שהרי, כאמור לעיל, מקום התפילה של המוסלמים לא נתפס כמקום פולחן לעבודה זרה, והאסלאם הוכר כאמונה מונותאיסטית לכל דבר. על קלות ההמרה לאסלאם ומשקלה בהיתר שניתן על ידי חכמים להתאסלמות בני קהילותיהם העיד רמב"ם:
שונה לחלוטין היתה ההמרה לנצרות: היה צורך בהטבלה ובקבלת סקרמנטים נוספים. ההטבלה- התזת "המים הקדושים"- היתה קשה במיוחד, שהרי הטבילה תפסה מקום חשוב בפולחן היהודי בכללו ובתהליר הגיור בפרט. על הקושי הנפשי שבעשיית הסקרמנטים, בזיקה אל הצלב ובתפילה בכנסייה בצד האיקונין של קדושי הנצרות מעידים מקורות שונים.29 הבדל אחר שחשיבותו מכרעת הוא אופי החיים לאחר ההמרה, ויחסה של החברה היהודית אל הממירים. בשמד אלמוחדון המירו קהילות שלמות, אך לאחר ההמרה נשארו היהודים המומרים מגובשים כחברה אחת על כל המסגרות הקהילתיות שלהם, ואלו שמרו על הפרט שלא ייטמע בחברה המוסלמית. בפועל, היו שותפים לאחדות הגורל היהודי. גם המוסלמים ראו ביהודים המתאסלמים קבוצה חברתית שונה. עדות מובהקת לכך באיסור של שניים משליטי אלמוחדון על נישואין של המתאסלמים החדשים הללו עם המוסלמים. גם התנאים הכלכליים והתחיקה המוסלמית כנגד היהודים שהתאסלמו פעלו לשימור המבנה ששרר קודם להמרה. בבתי היהודים שהתאסלמו המשיכו לקיים בנוסח היהודי המסורתי את הטקסים הדתיים המשפחתיים: חתונה, מילה וקבורה.30 המצב בארצות הנצרות היה שונה מן הקצה אל הקצה. כיוון שבדרך כלל המירו בודדים, הם נותקו מהחברה היהודית ונתפסו כבוגדים. יחס החברה אל תופעת ההמרה היה כה שלילי, עד שאנשים נמנעו מלהתחתן עם משפחות שאחד מבניהן התנצר. כדי להגן על משפחות אלה תיקן רבנו גרשום מאור הגולה בראשית המאה הי"א, שכל מישיזכיר את ההמרה של אחד מבני המשפחה, יהיה מנודה.31 עונש החרם הוא העונש הכבד ביותר שנהג בקהילות ישראל באשכנז, והשימוש בו מעיד עד כמה הכבידה התופעה על החברה היהודית. אין בידינו ידיעות על אורח החיים שהיה בקהילות שהמירו למראית עין בשנת תתנ"ו, וממילא לא ניתן לערוך השוואה בינן ובין הקהילות שהמירו בארצות האסלאם, על אף העניין הרב שיש בהשוואה מעין זו.32 על כל פנים, ההמרה באשכנז היתה לזמן קצר ביותר, ועם שובו של הקיסר היינריך הרביעי לגרמניה, הותר ליהודים לשוב לדתם. ספק רב אם בכלל הספיקו להתגבש דפוסי התנהגות ייחודית לאנוסים הללו. בכרוניקות על הגזרות בתתנ"ו שכתבו ר' שלמה בר' שמשון ור' אליעזר בן נתן (ראב" ן), מתוארת המרה של קהילות שונות בגרמניה באותן גזרות בטון מינורי, כמעשה שאינו חשוב שלעתים נכפה בערמומיות על ידי הצלבנים. התיאור מובא בקיצור רב, תוך התעלמות מן המשמעות של המעשה, כגון:
אך אסור לתיאור "חמקני" זה להטעות. רגנשבורג היתה קהילה גדולה וחשובה, וההמרה של כל בניה היתה רבת משמעות. והיא לא היתה יחידה: היו קהילות נוספות שהמירו באותן גזרות. אופי ההמרה של בניהן מזכיר את שאירע בארצות האסלאם במאה הי"ב. לחלקים נוספים של המאמר: קידוש השם במאות הי"א והי"ב: בין אשכנז לארצות האסלאם הערות שוליים: 28. ר' משה בן מימון, איגרת השמד )רמב"ם, איגרות, א, עמ' גג- נד( . התייחסות חשובה ליחסו של רמב"ם אל הנצרות והאסלאם מצויה ב"איגרת תימן" שלו. ראה על כך, שלוסברג.
|
|||||||||||||||||||||
|