|
|||||||||||||||||||||
עמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > אידיאולוגיות, תנועות וזרמים > הרעיון הלאומי היהודי |
|||||||||||||||||||||
חילוקי הדעות תורגמו כאן אפוא להבדלי מונחים. המושג "חובבי-ציון" הובדל ככינוי לדוגלים בעבודה היישובית-המעשית בארץ-ישראל, בלי מטרות לאומיות (או על כל פנים בלי מטרות מוצהרות כאלה בהווה). ואילו במונחים ציונות וציונים מכנים מכאן והלאה את התנועה הפוליטית החדשה, שהתארגנה בהנהגתו של הרצל. ציונות זו, לפי תפיסתו של הרצל, תחדל להיות מפלגה קטנה בתוך היהדות. "הציונות", - כותב הרצל במאמרו 'בני-מחאה' – "איננה מפלגה. אפשר לבוא אליה מכל המפלגות, כשם שהיא מקיפה את כל המפלגות בחיי-עם. הציונות היא העם היהודי בדרך"73. עם הקונגרס הציוני הראשון קיבלה תפיסה זו הכרה כללית. ציונות (Zionismus), ציונים (Zionisten) וציוני (Zionistisch) נעשו למונחים רשמיים בתנועה הלאומית, באירגונה המדיני החדש ובתכניתה. האירגון, שקם בקונגרס הציוני הראשון, קרא לעצמו "ההסתדרות הציונית". ובתכנית באזל נאמר, כי "הציונות שואפת להקים לעם היהודי בית-מולדת בארץ-ישראל מובטח במשפט הכללי". פומביות הדיונים בקונגרס הראשון ובקונגרסים שבאו אחריו והוויכוח החפשי, שנתעורר בעקבות דיונים אלה בעתונות היהודית ואף הכללית, הפיצו את המונח בחוגים גדלים והולכים74. על-ידי המשא ומתן המדיני והמגע עם שרים, מדינאים וממשלות – במכתבים, בתזכירים ובשיחות – חדר המונח ציונות למשרדי הממשלה ונעשה למונח מדיני שגור75. באיזו מהירות התרחשה התפתחות זו – זאת יכול היה הרצל לקבוע בשעת ראיונו בקושטא עם קיסר גרמניה. הוא רשם על כך ביומנו מ-19 באוקטובר 1898: "עבודתי במשך שלוש שנים עשתה את המלה הלא-נודעת 'ציונות' למונח מקובל, שהקיסר הגרמני השתמש בו בפני ברהיטות"76. בכך מסתיים הפרק הראשון והמכריע בתולדות המונח ציונות. "ציונות" היא מכאן ואילך השם של התנועה, שנתארגנה בהסתדרות הציונית, מטרתה היא יצירת בית לאומי לעם היהודי - אף שהיו הבדלים גדולים בהשקפה על הצורה הפוליטית ועל התוכן התרבותי והחברתי של בית לאומי זה. המונחים חיבת-ציון וחובבי-ציון הוגבלו יותר ויותר לציון התקופה שמראשית שנות השמונים של המאה הי"ט ועד להופעתו של הרצל77. מכאן ואילך נמשכה תקופת התנועה הציונית במלוא מובנה של המלה78. בתקופת המעבר בין שתי תקופות אלה חודשה המלה. היא נתקבלה על-ידי הרצל ומצדדיו והועלתה לשימוש כללי עם נצחון רעיונותיהם. ואולם ביסודותיה ובתולדותיה של המלה משתקפים יסודות חשובים של קורות עם ישראל ותודעתו ההיסטורית79. לחלקים נוספים של המאמר: מחיבת ציון אל הציונות: א הערות שוליים:
|
|||||||||||||||||||||
|