|
|||||||||||||||||||||
עמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > ההיסטוריה של מדינת ישראל |
|||||||||||||||||||||
ההחלטה הסופית לגבי דגל המדינה התקבלה ב-28 באוקטובר 1948, לאחר תהליך ארוך ומורכב שהעיד על החשיבות הרבה שמקבלי ההחלטה ראו בה.
הדגל כסמל, כצופן תרבותי, היה צריך להכיל לפי תפיסה זו מרכיב אחד פשוט, שמשמעותו ברורה, ושהקשרו יהיה מובן לכל מי שיראה אותו, גם אם אינו יהודי. ואכן, מועצת המדינה הזמנית לא אישרה את החלטת הממשלה הזמנית, ודחתה את קבלת ההחלטה הסופית עד לקבלת המלצה מוועדת הסמל והדגל. מאחר ומשה שרתוק חשב שאי אפשר להכריע בסוגייה זו ללא התייעצות עם מנהיגי הארגונים הציונים ועם הקהילות היהודיות בעולם, שלח ב-20 ביולי 1948, לפני התכנסותה של ועדת הסמל והדגל, מברק אל קהילות חשובות ואל חיים וייצמן, הנשיא המיועד של מדינת ישראל, בנוסח הבא: משה שרתוק היה מעורב בתהליך קבלת ההחלטות מראשיתו והשתתף גם בוועדות הסמלים השונות. הוא לא ביטא את עמדתו האישית בסוגיית בחירת הדגל ובחר בעמדה ניטראלית. בדבריו בישיבות השונות נימק את הטיעונים לכל החלטה מן ההחלטות שהתקבלו (דגל שבעת הכוכבים ולאחר מכן דגל ההסתדרות הציונית) ופרט את תהליכי קבלת ההחלטות; עם זאת בהיותו שר החוץ של מדינת ישראל, הדגיש שרתוק את ההשלכות הפוליטיות שיהיו לקבלת ההחלטה לגבי הדגל על יחסי מדינת ישראל עם התנועה הציונית ברחבי העולם. בישיבת מועצת המדינה הזמנית ב-15 ביולי 1948 הסביר את עמדתו: בחירה בדגל ההסתדרות הציונית משמעותה היתה דגל אחד למדינה וליהדות התפוצות. מאידך, דגל נפרד היה עלול ליצור הפרדה סמלית בין יהדות זו לבין המדינה היהודית. מן התשובות שקיבל שרתוק למברק מן ה-20 ביולי 1948 ניתן היה ללמוד כי היהודים בתפוצות לא ראו צורך להפריד בין שני הדגלים. בדיון ועדת הסמל והדגל ב-28 ביולי אמר שרתוק:
רעיון "דגל שבעת הכוכבים" היה רעיון שהציע הרצל. בספרו "מדינת היהודים", שיצא לאור בשנת 1896, כתב: המדינה החדשה, כך קיווה הרצל, תהא מבוססת על עמל ועבודה. הוא חשב ששבע שעות העבודה ביום יעשו צדק עם העובד ויחזקו את שאיפת יהודי העולם להיאסף בארץ זו. מצדדי רעיון הדגל בן שבעת הכוכבים במוסדות המדינה ראו בו סמל חילוני שיביע התנתקות מן העבר והתקדמות אל עתיד טוב וצודק יותר - שחרור מתפיסת הגלות וביטוי של לאומיות חדשה. עם זאת הם עמדו בפני מציאות מורכבת ולא רצו לבטא ניתוק מוחלט בין העבר והעתיד. כך למשל, בישיבה הראשונה שדנה בדגל, אמר שר החקלאות אהרון ציזלינג ממפ"ם: טיעון זה משקף את השניות הערכית אותה חשו מקבלי ההחלטות. מחד, צידד ציזלינג בשני דגלים נפרדים למדינה ולהסתדרות הציונית. מאידך, רצה לשלב בדגל המדינה ערכים מסורתיים ויהודיים, שיש בהם ביטוי ליסודות הלאומיים אשר עליהם תושתת מדינת ישראל. שניות זו שיקפה את מורכבות התפיסות התרבותיות והערכיות שהשפיעו על עיצוב המדינה מראשיתה. בישיבת הממשלה הזמנית מ-7 ביוני 1948 המשיך אהרון ציזלינג ופרט את עמדתו: בישיבת הממשלה הזמנית ב-11 ביולי 1948 התקבלה החלטה שדגל שבעת הכוכבים יהיה דגל המדינה. להחלטה נדרש אישור של מועצת המדינה הזמנית. בישיבתה מן ה-15 ביולי 1948 ניסה מאיר גרבובסקי ממפא"י להתמודד עם הצורך לוותר על סמל המגן דוד בעקבות הבחירה בדגל שבעת הכוכבים: היו שהדגישו את התכנים החדשים שיישא עמו דגל שבעת הכוכבים, כדברי בבה אידלסון ממפא"י באותה ישיבה:
לאור חילוקי הדעות, עלתה הצעת פשרה במועצת המדינה הזמנית. במקום שבעה כוכבים יכלול הדגל שבעה מגני דוד מוקטנים. דוד צבי פנקס מ"המזרחי" אמר: דוד צבי פנקס ביטא עמדה יוצאת דופן במפלגתו. החלוקה לתמיכה בעד דגל זה או אחר חפפה על פי רוב עם השייכות המפלגתית והאידיאולוגית. חברי המפלגות הדתיות וחברי המפלגה הפרוגרסיבית וכן רוב חברי מפא"י (יוצאי דופן היו בבה אידלסון ומאיר גרבובסקי אשר עמדותיהם הובאו לעיל) תמכו בדגל ההסתדרות הציונית וביטאו בכך עמדה שמרנית יותר; חברי מפ"ם, מפלגה סוציאליסטית בזיהויה האידיאולוגי, תמכו בדגל שביטא רעיונות קרובים ללבם. ב-7 ביוני 1948 בישיבת הממשלה הזמנית הוסיף משה שפירא מהפועל המזרחי נימוק בעל משמעות רגשית עמוקה:
לעומת סמל המגן דוד היו שראו בסמל שבעת הכוכבים סמל זר, חסר עומק רגשי וחווייתי, שאינו מעורר הזדהות אסוציאטיבית עמוקה, ולא מייצג מובהק של העם היהודי. לסוגיית ההזדהות התייחס גם דוד בן גוריון בישיבת הממשלה הזמנית ב-11 ביולי, 1948. "בנוגע למגן דוד - יש פלוגתא אם זה סמל קדום או לא קדום. לדעתי לא חשוב כל כך אם זה קדום. אין שום סמל אחר הנחשב אצל היהודים והגויים כסמל יהודי כמו המגן דוד. וזה נכס. אבל רק מגן דוד אחד. לא יכול להיות יותר מאחד. יותר מאחד איננו מגן דוד- זה דבר זר שאיננו אומר כלום. שבעה מגני דוד זה דבר זר."
תהליך ההחלטה לגבי הדגל לימד אפוא כי המדינה החדשה לא היתה יכולה, ולא רצתה, להתנתק מיהדות התפוצות ומן הארגונים הציוניים, ומכאן גם לא מהעבר והמסורת הציונית. גם מנהיגי יהדות העולם לא רצו ליצור הפרדה בין קהילותיהם לבין מדינת ישראל. הם הציעו שינויים קלים בלבד בדגל ההסתדרות הציונית, כלומר הכירו בכך שלמדינה צריכים להיות סמלים ייחודיים משל עצמה. מקבלי ההחלטות בארץ קיבלו מהם הכוונה לאופן הבחירה הרצוי, ולגיטימציה לבחור בדגל ההסתדרות הציונית. באותה ישיבה ב-28 ביולי 1948, בה קיבלה ועדת הסמל והדגל את ההחלטה הסופית, סיכם זרח ורהפטיג ממפלגת הפועל המזרחי ואמר: "הדגל חייב להיות מושתת על שלושה עקרונות: א. מסורת - וכאן ישרור הכלל כי העתיק יותר הוא המקודש יותר ויש להשתדל למצוא לו ביטוי בסמל. צריכה ללוות אותנו המחשבה כי לא יצרנו מדינה חדשה, אלא חידשנו מדינה שהייתה קיימת בימים עברו. ב. סמליות. ג. פשטות. דגל התנועה הציונית יוכרז כדגל המדינה. אנו יורשי ההסתדרות הציונית ואנו רשאים להפוך את דגלה לדגל המדינה". מועצת המדינה הזמנית קיבלה את החלטת ועדת הסמל והדגל, ואישרה אותה ב-28 באוקטובר 1948. גם בישיבה אחרונה וחשובה זו הביעו המשתתפים את דעותיהם השונות בטרם קיבלו את ההחלטה הסופית. יצחק בן צבי ממפא"י אמר:
להמשך הקריאה על: סמל ודגל המדינה : רקע כללי סמל המדינה : המחלוקת וההחלטה
|
|||||||||||||||||||||
|