|
||||||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > דתות והגות דתית |
||||||||||||||||||||||||||
פוסק ההלכה ביהדות הוא הרב. פסקי ההלכה ניתנים כתשובות לשאלות המאמינים, העוסקות במגוון רחב של נושאים - לדוגמה, ענייני שמירת שבת, כשרות וטוהרה ולבוש מותר ואסור. ביהדות אין היררכיה רשמית של פוסקים. לפוסקים שהתפרסמו כמומחים לתחום מסוים בהלכה מופנות שאלות מרחבי ארצם ומרחבי העולם, וביניהן אף שאלות של רבנים אחרים המכירים במומחיותם של פוסקים אלה ומתייעצים בהם לגבי שאלות שהופנו אליהם. ההלכה מחייבת לציית לפסיקת הרבנים רק בעניינים הלכתיים. חוות דעתם של רבנים בשאלות הנוגעות לענייני מוסר, הגות ועניינים אישיים, היא בגדר עצה והמלצה בלבד. בעבר עסקו רבנים רבים גם בתיקון תקנות, שהן פסיקות החלות רק על קהילה מסוימת, או על קבוצת קהילות המצויות בארץ או בארצות מסוימות. התקנות עסקו במגוון של נושאים - למשל, במיסוי למימון מוסדות הקהילה, באופן ניהול השווקים וחיי המסחר ועוד . בין התקנות החשובות, שתוקנו בהיסטוריה היהודית, הייתה תקנתו של הרב גרשום, בן המאה ה- 14, שחלה על היהודים שחיו בארצות נוצריות. תקנתו של הרב גרשום אסרה על גברים יהודים לשאת יותר מאישה אחת, למרות שההלכה מתירה זאת. הסיבה לתיקון התקנה הייתה השאיפה לצמצם את העוינות בין יהודים לנוצרים. כיוון שהנצרות אוסרת על נישואין ליותר מאישה אחת טענו הנוצרים, כי היהודים, שלעתים נשאו אישה שנייה, הם נואפים. תקנת הרב גרשום נועדה למנוע השקפה שלילית זו על היהודים. התקנה לא חלה על יהודים שחיו בארצות מוסלמיות, משום שבאסלאם מותר ריבוי נשים ולא נטענו נגד היהודים בארצות אלה טענות על רקע זה.
בנצרות אין מערכת מפורטת של מצוות, שכן היא ביטלה את תקפותן של מצוות רבות המופיעות בברית הישנה, כאיסורי האכילה, דיני הקרבת קורבנות ועוד. עם זאת, הנצרות מחייבת את המאמין בקיום מצוות מוסריות המופיעות בברית הישנה, כמו איסורי עשרת הדיברות על רצח, גניבה, חמדנות וניאוף וכן איסורי עריות - איסורים על נישואין עם קרובי משפחה. החוק הנוצרי, הקרוי "חוק קנוני", נקבע במועצת הבישופים. מועצות הבישופים הן ועידות המתכנסות מאז ראשית הנצרות ועד ימינו - לעתים כל כמה עשרות שנים ולעתים בהפרשי זמן גדולים יותר. החוקים הנחקקים בוועידות אלה, שגם האפיפיור משתתף בהן לעתים, מופצים בכל קהילה ומשמשים בסיס לעבודת בית הדין שבראשות הבישוף. החקיקה הנוצרית שואבת את עקרונותיה מן הברית הישנה, מן הברית החדשה ומכתבי האבות הכנסייה. לדוגמה, איסור על נישואים של קרובי משפחה מדרגת קרבה מסוימת, מבוסס על האיסור של גילוי העריות המופיע בברית הישנה ומרחיב אותו. האיסור שקבעה הכנסייה על הגירושין, הוא פיתוח של קביעת ישוע בברית החדשה, כי אין לגרש אישה אלא אם כן נאפה. רבים מן החוקים הקנוניים עוסקים בחלוקת הסמכויות בין אנשי הכנסייה בדרגות השונות ובכללי ההתנהגות המחייבים אותם. לדוגמה, "נאסר על כמרים לארח בבתיהם נשים, בגלל החש שעשוי לעלות, מלבד אמם, אחותם או נשים שהן מעבר לכל חשד"; "נקבע שאמונתם וחייהם של המועמדים לתפקיד הבישוף ייבדקו בקפדנות בידי בישוף ורק אחר כך הם יוקדשו (כלומר, ימונו לתפקידם)."
פוסק ההלכה באסלאם הוא המֻפְתִי. כדי לשמש מֻפְתִי חייב אדם להיות מוסלמי ובקי בהלכה. בשונה מתפקיד הקָאצִ’י, תפקיד המֻפְתִי אינו תפקיד של שררה, ולכן מתירה ההלכה גם לאישה, לעבד או לאדם בעל מום גופני לשאת בתפקיד (בפועל, בגלל התנאים החברתיים, נשים כמעט לא שימשו בתפקיד). במדינות המוסלמיות המודרניות, שהסמיכו את בתי הדין השרעיים לדון בענייני אישות ואפוטרופסות, המדינה מעסיקה פוסקי הלכה מטעמה. תפקידם של פוסקי הלכה אלה הוא להנחות את שופטי בתי הדין השרעיים שבתחומה. מציאות החיים המודרנית מעוררת בקרב המוסלמים שאלות חדשות. כך, למשל, הגירתם של מוסלמים במאה ה-20 למדינות צפון אירופה וצפון ארצות-הברית העלתה את השאלה: כיצד ייקבעו מועדי התפילה ומועדי צום הרָמַצַ'אן בארצות שכל הקיץ שורר בהן אור יום וכל החורף שורר בהן חושך. הפָתְוַא שפרסמו פוסקי הלכה באוניברסיטה האסלאמית "אָלְאָזְהַר" שבקהיר הייתה: מוסלמים החיים בארצות אלה יקבלו הערכה משוערת של זמני זריחה ושקיעה ואומדן של זמני תפילה והפסקת צום, לפי הארץ הקרובה אליהם ביותר שיש בה זריחה ושקיעה רגילות. על-פי השָרִיעָה, אין באסלאם היררכיה של פוסקי הלכה. כל מֻפְתִי רשאי להוציא פסקי הלכה כתשובות לשאלות המופנות אליו. עם זאת, היו בכל תקופה פוסקי הלכה שהשפעתם הייתה גדולה משל עמיתיהם, וזאת בשל הידע הרב שיוחס להם. חלקם עסקו בהוראה במדרסות בעלות שם, וחלקם עסקו בפסיקה בלי כל תמורה והתפרנסו ממסחר ומלאכה. כיום, לדוגמה, נודעת השפעה גדולה בקרב המוסלמים בכל העולם לפוסקי ההלכה של אוניברסיטת אָלְאָזהַר- זאת, בשל מעמדה של האוניברסיטה כמרכז של ידע בעולם האסלאמי. יסודה של אוניברסיטת אָלְאָזהַר במסגד שנבנה בשנת 972 והפך בהדרגה למרכז לימוד דתי, שלא קמו לו מתחרים בעולם האסלאמי. מכאן היוקרה שיש לאָלאָזהַר עד עצם היום הזה. לחלקים נוספים של הפרק: התגבשותה של ההנהגה הדתית
|
||||||||||||||||||||||||||
|