|
|||||||||||||||||||||||
עמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > ההיסטוריה של מדינת ישראל > כלכלה, חברה ותרבות |
|||||||||||||||||||||||
שלוש תופעות מרכזיות, הכרוכות זו בזו, הטביעו את חותמן על כלכלת המדינה הצעירה:
שנות המדינה הראשונות מזוהות עם "משטר הצנע". הכוונה היא לשיטה כלכלית, לפיה הונהג קיצוב לשורת מוצרים חיוניים לפי נקודות, שחולקו בכמות שווה ע"י הממשלה לכל התושבים. הקצבה זו כללה, תחילה, בעיקר מוצרי מזון בסיסיים (שמן, סוכר, מרגרינה) ואח"כ נכללו בהם גם ביגוד, הנעלה וכלי בית (רהיטים "לכל"). המחירים של מוצרים אלה היו קבועים ואחידים, ופיקוח חריף הופעל על שמירתם. הקיצוב השפיע מאד על חיי היום-יום של כל התושבים ולכן הפך לסימלה של התקופה, וזכה למקום של כבוד בזיכרון ההיסטורי של אותם ימים. לאמיתו של דבר, הפיקוח חל לא רק על מוצרים חיוניים לצריכת המשפחה, אלא על כל תחומי הכלכלה: הקצבת יבוא, מטבע חוץ, אשראי בנקאי וחומרי גלם. בדרך זו, המערכת הכלכלית כולה פעלה והוסדרה ע"י מעורבות ממשלתית קיצונית, תקנות והוראות רבות הגבילו את האזרח על כל צעד ושעל. שתי הנחות היסוד למדיניות הצנע והפיקוח היו: א. המדינה הצעירה מצויה בתקופת חרום, המחייבת ריכוז כל המקורות הכלכליים בידיה, והכוונתם בצורה שתבטיח את קיומה, וכן את המינימום הדרוש לכל תושביה. ב. השלטון המרכזי חייב ומסוגל לנהל את הכלכלה מלמעלה בדרך של תקנות והוראות מינהליות, הקובעות את כל הפעילות המשקית. ואכן, מערכת מסועפת זו פעלה ביד נוקשה ע"י "שר האספקה והקיצוב", דב יוסף, שזכה לגיבוי נלהב מצידו של ראש הממשלה דוד בן-גוריון. במהלך שנת 1949 ועד מחציתה של שנת 1950 נדמה היה, כי מדיניות הצנע מצליחה למלא את יעדיה, והציבור ברובו מקבל אותה, אומנם לא בחיבה, אך לפחות מתוך הבנה לחיוניותה. המחירים היו יציבים, ורמת קיום, אם כי נמוכה, הובטחה לשכבות החלשות באוכלוסיה. אולם במחצית השנייה של שנת 1950 הלכו והתרבו הפרצות, שאיימו על המשך קיומו של משטר הצנע. המערכת הממלכתית של הפיקוחים, לא הצליחה לאכוף את הצווים וההוראות, וחלק הולך וגדל של הפעילות הכלכלית התבצע במחירים הגבוהים של "השוק השחור", ולא במחירים הקבועים בחוק, במהרה התברר, כי הניסיון לנהל את הכלכלה על ידי צווים מלמעלה, הובילה להתערבות ביורוקרטית קיצונית שהמאיסה עצמה על האזרחים, ויחד עם זאת לא הצליחה לרסן את הביקוש הגדל למוצרים שהיו בפיקוח. מצב זה הוליד מציאות שחייבה בפועל את כל הצרכנים לעבור על החוק, כלומר - למכור ולקנות בשוק השחור. יתר על כן, לא הושגו גם מטרות אחרות; הכלכלה המנוהלת מלמעלה לא עודדה יעילות והגברת הפריון; האבטלה נותרה גבוהה ושיעור האינפלציה משנת 1951 הלך וגדל. בסופו של דבר, מדיניות הצנע על הקיצוב והפיקוח שלה הולידה תופעות של משק מלאכותי, שהקצאת המקורות בו היתה מנוגדת לעקרונות כלכליים בריאים. כשלונה של מדיניות זו, נבע במידה רבה מן הגרעון התקציבי הגדול, שכוסה על ידי הגדלת כמות הכסף באמצעות הלוואות שנטלה הממשלה מן הבנקים. הגידול בכמות הכסף סיפק את כוח הקנייה לביקוש הגדל של האוכלוסיה, בעיקר של הוותיקים. בראייה היסטורית, יש להכיר בכך, כי תקופת הצנע תרמה לצמצום המצוקה החומרית של השכבות החלשות, ובמיוחד אוכלוסית העולים החדשים מארצות האסלאם. למרות הנסיבות האובייקטיביות הקשות, והאמצעים המועטים אשר עמדו לרשות המדינה, שנאלצה להתמודד עם צורכי קליטתה של העלייה ההמונית - לא נמצא אדם שרעב ללחם, או שנותר ללא מחסה כלשהו. לכל העולים נמצאו פתרונות דיור ארעיים: במחנות צבא לשעבר של הצבא הבריטי; "במעברות" של אהלים, בדונים או צריפים שהוקמו ברחבי הארץ; בבתים שננטשו על ידי הערבים בערים המעורבות ובישובים ערביים נטושים.
אחד הביטויים העיקריים של כלכלת ישראל בשנותיה הראשונות היה המחסור החריף במטבע חוץ, בשל ההוצאות שהיו גדולות בהרבה מההכנסות. יצוא הסחורות כיסה רק חלק קטן מהיבוא (פחות משליש), והמדינה נתקשתה מאד לממן את הגרעון שנוצר במאזן המסחרי. פחות ממחצית המימון של גרעון זה נבע ממקורות יהודיים "בטוחים" יחסית, בעיקר מגביות. עיקר המימון נבע מאשראי שניתן לטווח קצר מבנקים מסחריים בחו"ל ומחברות דלק. לקראת סיומה של שנת 1951, סרבו ספקי אשראי זה להגדילו, מתוך שיקולים מובנים של סיכון מסחרי, ומאחר שיתרות מטבע החוץ ("רזרבות") היו מינימליות, מצאה הכלכלה הישראלית הצעירה את עצמה נתונה בסכנה מוחשית, שמא לא תוכל לממן את עודף היבוא, ולא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה השוטפות. נוצר, איפוא, הכרח קיומי לחפש מקורות מימון נוספים:
מקורות המימון האלה חייבו את המדינה ליטול על עצמה התחייבויות מסוגים שונים: תלות פוליטית בארה"ב; הכרה בגרמניה אחרת בגלל ה"שילומים", מחוייבות כלפי יהודי ארה"ב לא רק כתורמים, אלא גם כבעלי חוב. 3. מאזן תשלומים מסכם את היחסים הכלכליים במשך שנה במונחים כספיים (דולריים) בין כלל תושבי המדינה ומוסדותיה לבין חו"ל. בצד הזכות נרשמות כל העסקאות הגורמות לתקבולי מטבע חוץ, בצד החובה - כל העסקאות הגורמות תשלומים במטבע חוץ. מאזן התשלומים מורכב משני חלקים: א. החשבון השוטף, כולל יבוא ויצוא של סחורות ("המאזן המסחרי") ושל שירותים (כמו תיירות ותחבורה), וכן העברות חד-צדדיות (מענקים, מתנות). ב. חשבון ההון, הכולל זרם של השקעות הון אל המדינה וממנה. 4. "מלווה העצמאות" - מדינת ישראל הנפיקה אגרות חוב ממשלתיות (המכונות באנגלית "בונדס"), שנועדו בעיקר ליהודי ארה"ב. המדובר הוא במתן הלוואות ולא תרומות מצד רוכשי האגרות, שכן הן ניתנו לפרעון בתוספת הריבית שנקבעה בתנאי הנפקתן. מפעל זה של הנפקת האגרות נקרא "מלווה העצמאות". לסעיפים אחרים מפרק: "ההתפתחות הכלכלית -סקירה היסטורית" מבוא הכלכלה עם קום המדינה שנים ראשונות: 1951-1941 המדיניות הכלכלית החדשה: 1953-1952 (מיתון ראשון) צמיחה וגאות: 1965-1954 מיתון שני: 1967-1965 גאות שנייה: 1972-1968 קיפאון ואינפלציה גואה: 1984-1973 טיפול בהלם - הייצוב והצלחתו: 1989-1985 עלייה גדולה, חידוש הצמיחה המהירה וסימני האטה: 1997-1990
|
|||||||||||||||||||||||
|