|
|||||||||||||||||||||
עמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > ערים, מדינות ואימפריות > האימפריה הפרסיתעמוד הבית > מדעי הרוח > מאגר מידע > שליטים וממלכות בארץ-ישראל > תקופת ממלכת פרס > ימי שיבת ציון |
|||||||||||||||||||||
במעשי חידושיו בראשית מלכותו – החייאת פולחנות עתיקים ברוח הארכיאיזציה האופיינית למאות ז'-ו' לפסה"נ33 – עורר נבונאיד את התנגדותם של הכוהנים בבבל, ואולי אף בסיפר – שבסמכותם פגע, ואת רוגזם של בני בבל ושאר ערי הקודש, שהכריחם להשתתף בעבודת המס לבניין המקדשים שבנה, ובכך פגע בכלכלתם ובזכויותיהם העתיקות. הפגיעות במרדוך, במקדשו ובכוהניו, גברו והלכו בשנות ישיבתו של נבונאיד בתימא. שכן בהיעדרו לא נחוג האכיתו, הוא חג ראש-השנה הבבלי שבניסן – חגו הראשי של מרדוך. לא עזרו לו לנבונאיד כל אמצעי הפיוס, ואף לא הטענה שטען בכתובת ממלכתית רשמית, שהיה זה מרדוך עצמו שפקד עליו בחלומו לבנות את המקדש לסין שבחרן34. הביקורת על מעשי נבונאיד והאיבה הגלויה לו באים לידי ביטוי קיצוני בשירת הלעג הבבלית על מלכותו, שנתחברה בראשית ימי כורש. החידושים שחידש לאחר ששב מתימא מתוארים בלשון זו (טור ה', 22-8)35:
פירושם של דברים אלה, המנוסחים בלשון סארקאסטית, העושה פלסתר את מעשי החידושים בדת, הוא שנבונאיד ניסה להוכיח לכוהנים המלומדים שבפמלייתו שא-סגילה, מקדשו של בל – (= מרדך) – מקודש בעצם לסין, שכן הסמל האופייני לאלוהי הירח – חצי-הסהר – מצויר עליו. ובלשון אחרת: אין מרדוך אלא מעין התגלמות כוחו של סין37 ואכן ביטוי מפורש להשקפה זו, המיוחסת לנבונאיד, נמצא בכתובת רשמית של המלך הבבלי, שנתחברה לכבוד שיפוץ מקדשו של סין באור (היא א-גש-שר-גל). בכתובת זו (לאנגדון, מס' 5)38, שנכתבה אל נכון לאחר שיבתו של נבונאיד מתימא, נקרא מקדשו של מרדוך בבבל ומקדשו של נבו בבורספ (= א-זידה) בשם "בתי אלוהותו הגדולה" של סין, ואילו סין עצמו מכונה בכתובת זו "אדון האלים שבשמים ובארץ, מלך האלים, אלוהי האלים היושבים בשמים הרחבים, אדון א=-גש-שר-גל שבתוך אור". הדעת נותנת, שפגיעות מעין אלה לא אבו כוהני מרדוך לסבול, והדרך נפתחה לקרע מעמיק והולך. זאת ועוד: שיקומה של חרן השוכנת בצפון, הרחק מתחומי ארץ בבל, שיקום מקדשה והפיכתה למרכז גדול – לא היה אך מעשה דתי הפוגע בכוהנים הבבליים, אלא אף נשא עמו תוצאות מדיניות וכלכליות מרחיקות לכת, שכן גרם לשינוי במערך הכלכלי בהעניקו משקל-יתר לעיר צפונית, השוכנת בתחום שהיה לפנים תחום אשורי, ועתה תחום ארמי מובהק. אין פלא שההתנגדות לנבונאיד החלה להתרחב ולהעמיק דווקא באותן ארבע השנים לאחר שיבתו מתימא, והלכה והקיפה בהדרגה שכבות רחבות יותר בערי הקודש הבבליות בעלות הפריבילגיות. על כך תעיד העובדה המאלפת, העולה מתוך העיון בחומר הפרוסופוגראפי הבבלי שאסף סאן-ניקולו, ששישה מקרב שבעת הפקידים הגבוהים המנהלים את עיר הקודש סיפר וארך ואת מקדשיהן הוחלפו מיד לאחר שובו של נבונאיד מתימא – בסתיו או בחורף 543/2. ואלו הם: הכוהן הגדול של סיפר (šangu Sippar) 39; הנגיד של אאאנה (qipu ša Eanna) 40, האדמיניסטרטראטור של אאנה (šatam Eanna) 41, נציב המלך הממונה על קופת המלך אשר באננה (šarri ša [ina] Eanna reš šarri ša muhhi quppi) 42, וכנראה גם: נציב המלך הממונה על (ניהול) אאנה (šarri bēl piqitti Eanna reš) 43, המושל של ארך (šakin temi (ša) Uruk)י 44. דומה שהגיעה השעה שתקום התנגדה של ממש לשלטונו של נבונאיד, שהיה באותם הימים כבן שבעים וחמש שנה. אפשר היה לצפות, שיסולק נבונאיד ויומלך תחתיו בנו או שליט בבלי אחר, אלא שאחרי שנת 14 לנבנואיד לא נזכר עוד בנו בלשאצר כשותף למלכות, כפי שנזכר תכופות בשנות ישיבתו של המלך בערב. מכל מקום, אם משום שחזקים היו תומכיו של נבונאיד או מסיבות אחרות שלא נדען, לא פרץ אותו מרד החצר, והפתרון למשבר נמצא בדרך אחרת. אנו נוטים להניח, שכוהני בבל החליטו אז לנצל קוניונקטורה מדינית – למצוא מושיע מחוץ לבבל – והתקשרו בסתר עם הכוח הגדול העולה במזרח, שהטיל את צלו על ממלכת בבל – הלוא הוא כורש מלך פרס.
לחלקים נוספים של המאמר: הערות שוליים:
|
|||||||||||||||||||||
|